Minkä kokoiset kengät ovat lapselle sopivat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Siis kun lapselle ostetaan uuidet kengät, niin suositeltavaa on jättää kasvuvaraa 1,5 cm.

Mutta miten pitkään niitä kenkiä sitten voi käyttää?

Meinaan että jos lapsen jalanpituus on 12 cm ja hälle ostaa 13,5 cm mittaiset kengät, niin voiko niitä käyttää vielä silloin, kun jalka on 13,2 cm pitkä, vai joko ne ovat tuolloin liian pienet?

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Nykyisin ostettaessa tilaa on suositeltu jätettäväksi jo 1,7 senttiä.

Samaa siitä kasvusta olen itsekin miettinyt. Eiköhän se mene niin, että sitten kun se kasvunvara on käytetty (osa tilasta oli liikkumatilaa, en vaan muista paljonko) niin sitten menis vaihtoon.

Se ns. käyntivara on 5 mm.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Samaa siitä kasvusta olen itsekin miettinyt. Eiköhän se mene niin, että sitten kun se kasvunvara on käytetty (osa tilasta oli liikkumatilaa, en vaan muista paljonko) niin sitten menis vaihtoon.

Kiitos. :flower:

Kengäthän on niin kauan sopivat, kunnes isovarvas pönköttää ikävästi kuosissa tai jopa tulee sen läpi :ashamed: ...tai kunnes lapsi itse sanoo, että hiukan puristaa :snotty: ...

Meillä on ainakin poikien jalat kasvanut aivan käsittämättömän kovaa vauhtia, että en millään pysy sen kasvun perässä...tai siis perässä kyllä pysyn hyvinkin, mutta en siis ajan tasalla...huono äiti :snotty: .

Meillä on ostettu uudet kengät sitten kun tuntuvat pieniltä eli käytännössä varvas ottaa kävellessä kärkeen.

Mistä mä tiedän että ottaa kiinni...lapsella ikää vasta tasan 1v, eli ei osaa sanoa, eikä sitä päältäpäin näe/pysty kokeilemaan :/

Toki siinä kohtaa kun se jalkakin on sen 13,5 cm niin ihan varmasti ottaa kiinni...mutta tosiaan pohdituttaa se, että milloin pitää vaihtaa kun vissiin ois kuitenkin pare se kenkä isompaan vaihtaa silloin kun se on jäämässä pieneksi, eikä ole jo jäänyt.

Meinaan että en mä viikoittain kenkiä mittaile.

Kiitos. :flower:

Kiitos kovasti :)

Talvikengät ja kumisaappaat 2-2,5 cm käyntivaralla että mahtuu villasukka ja kesäkenkiin tuo 1,5-2cm Ja lapsen jalka kasvaa muutamassa kuukaudessa kengistä ulos, eli talveenkin pitäisi mahtua kahdet kengät, jos haluaa että lapsella on aina oikean kokoiset. Toki voi tehdä niin, että ostaa ensin siihen loka-marraskuulle jotkut halvemmat talvikengät ja sitten vasta kunnon pakkasiin paremmat.

Näin päiväkotitätinä sanon, että on kamalaa tunkea lapsen jalkaa liian pieniin kenkiin ja lapsen kävelykin on vaivalloisen näköistä. Usein vielä vanhemmat tunkee villasukkaa jo valmiiksi pieniin kenkiin.. Mieluummin hieman liian suuret kuin aivan liian pienet. Toki on sitten niitäkin, jotka kulkee kolme numeroa liian isoissa kengissä, ettei tarvi ens vuonna uusia ostaa..

Minusta 2,5cm on aivan liikaa esim. yksivuotiaan kengille, sillä siinä menee jo päkiän taipuisa kohtakin aivan väärälle kohdalle. 2,5 cm on paljon suhteessa pohjan kokonaispituuteen, jos pohja on esim. 14 cm pitkä. 1,5cm olen itse jättänyt taaperolle talvikenkiin käynti- ja villasukkavaraa. Tietysti silloin yleensä joutuu ostamaan uudet kengät kesken talven, mutta mieluummin niin, kuin että lapsi joutuu kompastelemaan liian isoissa kengissä.

Isommalle lapselle 2,5 cm on ihan sopiva käynti-, villasukka- ja kasvunvara talvikenkiin, kesäkenkiin en kyllä niin paljon jätä.

...on hyvä olla keskimäärin 1,5- 1,7cm. Pienen lapsen, siis sanotaan 1 vuotiaan ei ainakaan ekoissa kengissä tarvi olla kuin n.1cm varaa kun kasvaa jalka kuit.niin vauhdilla, eikä voi ostaa "hölskyvää"kenkää kun opettelee kävelemään. No sitten kun osaa kävellä, niin sellanen 1,5cm ok. Talvikenkiin voi ottaa sellaset 2 cm varaa, jos haluaa villasukkaakin laittaa joskus ainakin. No sitten kun siellä talvikengässä ei ole enää kuin alle sentin vara, niin alkaa käydä jo ahtaaksi ja sitten taas kylmäksikin, koska varpailla on lämpimämpää jos on vähän liikkumatilaakin. Eli siinä vaiheessa kannattaa hankkia isommat. Kesäkengissä, jos ohut sukka vaan, niin uusia kenkiä hankkimaan kanssa kun alkaa jäädä se vara alle senttiin, ehkä voi alkuun pitää uusien rinnalla varakenkinä mutta kun on käyntivara enää jälellä, eli n.0,5cm, niin sitten pois käytöstä vaan.
Ja kengät pitäisi mitata aina sisältä, eli se sisämitta merkitsee. Joissakin irti lähtevää pohjallista voi mitata, mutta toisissa sekin nousee kannasta niin on vähän vaikeaa. Monissa verkkokaupoissa on sisämitta ilmoitettu joka kengästä ja mittausohjeet jalan mittaamiseen. Itse luin ohjeita ja tilasin pojalle http://www.pikkujalat.fi verkkokaupasta ja hyvin toimi. Kertovat sivuilla myös jos kengän lesti on leveä tai kapea tai normaali.

Meil poika 5v.Syksykenkä on 32 koko ja nyt ei kyl enään talvikenkä mahtunnut niin piti jo ostaa 34kokoinen kun ei 33 olisi mahtunnut koko talvea.Viime talven kengät ostetiin puolivälissä talvea ja koko oli 32.

Yhteistyössä