Minkä ikäset tekevät teillä aamupalaa? Tai lämmittävät ruokaa mikrossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Meillä isännän kanssa jatkuvaa kädenvääntöä siitä mitä lasten pitää tehdä itse. Lapsia on useampia iät välillä 1-9 vuotta.

Oletan että nuo eskari-ikäisestä tai jo vähän ennen voivat yhdessä laittaa itselleen aamu- tai iltapalan. Ei tietty puuroa, mutta esim. leipää, jugurtti, hedelmiä (ei tarvi kuoria itse omenaa tms.), jne. Olen siinä itse mukana tarpeen mukaan, mutta hoitelen pienempien syömisiä.

Tänään ruuaksi oli pinaattilättyjä ja kastiketta ja raastetta. Käskin isompien (5-9 vuotta) ottaa lätyt jääkaapista ja laittaa itselleen lämpiämään. Samalla tein kastikkeen loppuun ja allergisten ruokia. Miehen mielestä vaadin liikaa..

Siis mitä teillä lapset tekevät itse?

Meillä 5v voitelee itse leipänsä, tekee munakasta, ottaa itse murot & maidot. Vanhemmat, 11 ja 9v osaavat tehdä helppoja ruokia kuten spaghettia, keittää riisiä, kanakastiketta yms. Tiskaavat myös omat astiansa.

Kiitos! Ärsyttää niin pe.....sti kun käskee muksujen tehdä jotain itse niin mies tulee siihen sekaamaan. Ja on mulle kiukus kun en voi muksuja passata.. ..ja tyttö leikkii avutonta kun tietää että isä passaa.

Pitäisi vissiin sinne eskariinkin ja kouluun mennä leivät voitelemaan.

Ei vaan nyt meillä alkoi miehen koulutus :)

[QUOTE="maria";24307563]Teillä on hirmu omatoimisia lapsia. Pitää vissiin katsoa peiliin ja lopettaa oman muksun passaus ;)[/QUOTE]

Saa kai sitä passata jos ehtii ja haluaa!

Meillä on vaan aina monta eri versiota ruuista ja kaikilla vähän omanlaiset, ja jos niitä on aikuinen/aikuiset vaan laittamassa alusta loppuun, kaikki saa syödä kylmänä.

Kolme vanhinta on aamupalaa tehnyt itse jo alle 3v, lähinnä murojen ottamista taikka leivän voitelua. Eikä siksi etteikö äiti passaisi, vaan kun itse on halunnut tehdä :)
Mikron käyttämistä on ollut ehkä noin 4-5 v lähtien.

Nyt ovat 8, 11 ja 13 ja osaavat leipoa ja tehdä lämmintäkin ruokaa. Aika usein on kotona tuoksunut tuore pulla tai sämpylät kun on tultu töistä kotiin :)

6v,5v ja 4v tytöt: voitelee leivät itse,lämmittää mikrossa ruuat itse ja ottaa myös pois,pesee astiansa,tyhjää ja täyttää astiapesukoneen jne..ovat siis hyvin omatoimisia nuo meijän tytöt..mutta meidän 3v ja 1v pojat eivät vielä kovin innokkaasti tykkää itse tehdä..paitsi kyllä tuo 3v tykkää astioita itelleen ottaa ja valita vaatteensa itse ja pukea myös mut siihen se jää sitten ja tuo 1v harjoittelee pukemista itse ja hän tykkää kovasti kerätä leluja ja imuroiminen on hänestä hurjan kivaa puuhaa :)

[QUOTE="maria";24307563]Teillä on hirmu omatoimisia lapsia. Pitää vissiin katsoa peiliin ja lopettaa oman muksun passaus ;)[/QUOTE]

Sama tuli minullekin mieleen. On vain jotenkin jäänyt tuo rutiini, ettei ole tajunnutkaan, että voisivathan nuo tehdä aamupalansa itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24307890:
Sama tuli minullekin mieleen. On vain jotenkin jäänyt tuo rutiini, ettei ole tajunnutkaan, että voisivathan nuo tehdä aamupalansa itsekin.

Teetkö leivätkin lapsille valmiiksi? Minkä ikäisiä?

Meillä ekaluokkalainen (tuleva tokaluokkalainen) teki aamupalansa itse kouluaamuina, kun me oltiin jo lähdetty töihin. Sitä ennen mä melkein olin tehnyt aamupalan, kun se meni siinä samalla kuin nuoremmallekin lapselle tein.

Viikonloppuisin ja lomilla teen vieläkin tuolle koululaiselle aamupalan, kun musta on ihan kiva, että sekin saa olla välistä ihan pieni vielä. Kun sitähän se vielä on. Eikä se ole moittinut tätä järjestelyä. Kouluaikoina ollaan isoja ja vapaa-aikana pikkusia :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24307953:
Lapset 5 ja 3 vuotta. Joo teen leivät siinä samalla kuin oman aamupalanikin. No vanhempi joskus tekee itse, mutta yleensä minä teen.

Tai siis pian 6 ja 4 vuotta.

Niin meilläkin on pitkään tehty siinä samalla. Tahtoo vaan kädet loppua kesken, ja pitäähän nekin taidot oppia.

Poika täytti just 17v osaa itse lämmittää ruokaa mikrossa jos kerrotaan että laita lautaselle ja lämmitä. Itse ei osaa vielä tehdä mitään, muuta kun muffinseja ja voidella leivän.
tosin monesti vielä voidellaan leipä ja äiti syö loput mitä jää.
kyllä oppii vielä.

[QUOTE="Leenu";24308053]Poika täytti just 17v osaa itse lämmittää ruokaa mikrossa jos kerrotaan että laita lautaselle ja lämmitä. Itse ei osaa vielä tehdä mitään, muuta kun muffinseja ja voidella leivän.
tosin monesti vielä voidellaan leipä ja äiti syö loput mitä jää.
kyllä oppii vielä.[/QUOTE]

Täytyy pyrkiä omien kans vähän parempaan ;)

Yhteistyössä