Minkä ikäsenä lapsiltanne jääneet päikkärit pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammalii harmailee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammalii harmailee

Vieras
Poika nyt 1v4kk alkanu saada kauheita huutokohtauksia kun viedään päikkäreille, sekä iltasin ollut vähän itkunen heti kun viety nukkumaan. Tänään jätettiin sitte päikkärit välistä ja nukahti ilman itkuja yöunilleen. Ei kuitenkaan ollut mikään yliväsynyt nyt illallakaan.

Aloin sitten miettiä josko pitäis jättää päikkärit pois kokonaan, poika nukkuu kuitenkin yöllä sen 12h...

Mulla on ollut tosi "väsyneitä" lapsia, molemmat on aina nukkunu 10-11 yöunet ja päikkärit jäi pois kun koulu alkoi (kotona ei eskarivuonna enää joka päivä nukuttu mutta lähes joka päivä eskarissa)

Ap:n lapsi nukkuu tosi pitkät yöunet, siksi ei ehkä halua mennä päikkäreille. Yöksi riittäisi 10h ja päivälle silloin jäisi vielä 2h. Elä jätä päikkäreitä pois, kun menee hoitoonkin, niin laittavat päikkäreille. Riesa hoitajalle, mikäli ei suostu menemään.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Mutta mikä avuksi niihin päikkäri kiukkuihin? Ei tee mieli huudattaa toista kovin montaa tuntia omassa sängyssään..

Ehkäpä et osaa kommunikoida lapsesi kanssa ja siksi et tiedä todellista kiukun syytä?

Mä olen lastenlääkärinä sitä mieltä, että liian aikaisin päiväunien pois jättäminen vaurioittaa lapsen aivoja ja tekee lapsista ylivirittyneitä ja tarkkaamattomia. Meillä oli keskimmäisellä puolitoistavuotiaana vaihe, jolloin ei olisi halunnut nukkua päiväunia. Silloin muutettiin unirutiinia hieman ja poika saikin ottaa sohvalle pimennettyyn olkkariin nallen kainaloon ja "huilata hetken" samalla kun itse luin lehden vieressä. Viikon viitsi valvoa, mutta siitä lähtien nukkui päiväunet 6 vuotiaaksi mukisematta. 12h on puolitoistavuotiaalle aivan liian vähän unta. Joskus on päiviä, jolloin päikyt ei maistu, mutta en silti jättäisi niitä kokonaan pois ja pyrkisin ainakin rauhoittumiseen, eli liiat virikkeet pois ja rauhallista oleilua ihan rauhassa, jotta aivot saa päivälläkin levätä ja latautua.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta mikä avuksi niihin päikkäri kiukkuihin? Ei tee mieli huudattaa toista kovin montaa tuntia omassa sängyssään..

Mä otin muksun kainaloon ja köllöteltiin siinä.

Ei oikeen onnistu kun on vauvakin hoidettavana.. Enkä kyllä enään haluis opettaa viereen, koska vauvasta asti nukahtanu yksin..

Alkuperäinen kirjoittaja Totuus ei ole kaunis:

Ehkäpä et osaa kommunikoida lapsesi kanssa ja siksi et tiedä todellista kiukun syytä?

Tämä voi pitää paikkaansa.. Hankalaa kun toinen ei osaa kertoa vielä kiukun syytä...

Niin ja ollaan koitettu päikkäreitä siirrellä suuntaan jos toiseen, mutta tuloksetta...

Älä jätä noin pieneltä päiväunia pois. Reilusti ulkoilua aamullakin, sitten ruoka ja sen jälkeen maistuu uni..

Meillä nukkuu 1v10kk yöllä noin 12-13h ja päiväunet 2h.

Älä vielä noin pienenä jätä päikkäreitä pois, aivot tarvitsevat lepoa päivälläkin. Niitä vaiheita tulee nukkumisen suhteen vielä monia, välillä nukutaan helpommin ja välillä huonommin. Itse meinasin jättää nyt 3 veeltä päikkäreitä pois kun tuntui olevan taistelua ja illat meni myöhään - mutta sitten alkoikin taas nukahtaa helpommin ja tuntuu että tarvitsee ne vielä että jaksaa illankin paremmin touhuta.

Alkuperäinen kirjoittaja melipiteeni:
Silloin muutettiin unirutiinia hieman ja poika saikin ottaa sohvalle pimennettyyn olkkariin nallen kainaloon ja "huilata hetken" samalla kun itse luin lehden vieressä. Viikon viitsi valvoa, mutta siitä lähtien nukkui päiväunet 6 vuotiaaksi mukisematta.

Täytyykin kokeilla tätä, koska kyllä itsekkin tahtoo sellasen rauhallisen hetken päivässä.. :)

Meillä ainakin kuopus vain lopetti ne päiväunet. ei siinä auttanut vaikka miten päin koitti sitä nukuttaa. iltasella nukahti ja nukahtaa vieläki klo 21.00 ja aamusta herää 10.00-11 maissa. väkisinkään ei voi lasta päikkäreille nukuttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
Meillä ainakin kuopus vain lopetti ne päiväunet. ei siinä auttanut vaikka miten päin koitti sitä nukuttaa. iltasella nukahti ja nukahtaa vieläki klo 21.00 ja aamusta herää 10.00-11 maissa. väkisinkään ei voi lasta päikkäreille nukuttaa..

Juu ei voi, meillä kans sen verran sitkeä sissi että nukahti joskus vasta puolen yön maissa istualleen kun päätti olla nukkumatta uhman aikoihin. :D
Päikyt jäi 2v3kk iässä pois mutta edelleen (nyt 3,5) kotihoidossa joten saa nukkua öisin niin paljon kun haluaa.

Yhteistyössä