Minkä ikäisinä imetetyt vauvat alkavat syödä kiinteitä niin paljon, että äiti voi aloittaa esim. jonkin harrastuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pompuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pompuska

Vieras
Vauva on nyt 5 kk ja ollut täysimetyksellä 4 kk ikään asti ja jolloin aloitimme kiinteiden maistelun. Ei oikein pidä maistelluista mauista vaan nyrpistää naamaansa, kiinteää ruokaa menee päivässä ehkä noin teelusikallinen- kaksi päivässä tällä hetkellä.

Nyt on alkanut tuntua pikkuhiljaa siltä, että olisi kiva käydä esim. jumpassa kerran viikossa ja mietin koskakohan vauva alkaa syödä muutakin kuin maitoa. Matkoineen kuitenkin menisi noin parituntia jos ryhmäliikuntatunnille osallistuisin. Tällä hetkellä vauva kaipaa tissiä noin tunnin välein päivisin eli ei todellakaan ehdi imetysten välissä minnekkään. Näin on ollut varmaan pari kuukautta ja jostain muistan kuulleeni, että imetysvälit pitenevät vauvan kasvaessa mutta onkohan imetysvälien piteneminen odotettavissa minkäikäisenä? Vai onko täysin vauva kohtaista?

Käsinlypsämällä sain 3 ensimmäistä kuukautta maitoa hyvin talteen mutta kuukautisten alettua (yhdistäisin tähän) maidontulo ilmeisesti väheni koska en ole saanut kuin noin 10 ml kerrallaan lypsettyä, vauvan syöttövälit tihenivät ja vauvan painoakaan ei juuri nouse. Painon nousu on ollut vähän alle 200 g/kk nyt kahtena edellisenä kuukautena. Tietysti meiltä hajosi pakastin ja jo lypsetyt maidot piti heittää pois eli vauvan ruokinta on täysin minun imetyksen varassa.

Kaipaisin siis kokemuksia miten teillä on mennyt imetysvälien piteneminen ja minkä ikäisenä vauvan on voinut jättää ruuanpuolesta muutamaksi tunniksi isän kanssa eli koska on syönyt kokonaisen aterian pelkkiä kiinteitä?

Meillä vauva 6 kk syö 2-5 h välein, hyvin pärjää 3-4 h väleillä mutta kaipaa läheisyyttä joskus niin silloin tihempään. 4 kk iäisenä oli välit 3-5 h välein nyt ovat siis tihentyneet hiukan. Olen ollut 5 h pois kotoa ja vauva ollut tyytyväinen isin kans :) Tuosta ajasta nukkui 3 h. Uskon että tuon ikäinen pärjää kyllä sen 3 h syömättä ja voithan lypsää jos sattuu että kaipaa ruokaa.

Jos yrittäisit harventaa imetysvälejä. En ole imettänyt, koska lapsi syntyi keskosena, mutta meillä vauva söi ihan alusta asti n. 3 h välein ja öisin 4h välein ja tuossa iässä ei syönyt enään öisin. Siis korviketta, mutta mietin että koska sairaalassa tottui tuohon rytmiin, se jäi. Vauvallahan voi olla ihan vaan jano välillä. Ja kyllähän tuon ikäiselle voi jo kiinteitä antaa. Ainakin näitä hedelmä ja kasvissoseita. Niitähän voi jostain 4 kk ikäisestä. Ja mites velli? En muista millon sitä voi antaa, mutta luulisi että tuon ikäiselle jo.

Sellanen lisäys vielä, että näin ulkopuolisena tuli ekana mieleen, että vauva ei jostain syystä saa tarpeeksi maitoa kun painonnousukin niin heikkoa. Korviketta kehiin ja imetä vielä vaikka muutaman kerran päivässä, jos tuntuu siltä

Tuosta korvikkeesta olen kysynyt neuvolassa kummassakin tarkastuksessa (3 kk ja 4 kk) kun paino oli noussut noin vähän ja olin huolissani riittääkö maito. Terkkari oli kuitenkin sitä mieltä ettei korviketta kannata enää aloittaa kun pituutta tulee lisää vaan nuo kiinteät aloitetaan 4 kk iässä ja käski vain imettää niin paljon kun vauva suostuu imemään. Nyt vain alkaa jo tuntua, että olisi kiva tehdä edes muutama tunti jotain muuta kuin imettää. Siksi olisi kuva kuulla koska tähän olisi mahdollisesti tulossa muutosta eli ne imetysvälit vihdoin pitenisivät.

mä antasin kyllä korviketta. mä meen miten haluan ja mies pärjää silloin vauvan kanssa pullolla. jos vauva on tunnin väleion rinnalla, niin pitää sua joko tuttina tai ei saa tarpeeksi maitoa. ihan sama joku terkka, käytä omaa viisautta :)

Varmaan osittain tuossa on tottumusta ja vauvan imutarvetta. Jne. Jos et ole paikalla niin vauva ei ehkä kaipaa rintaa, ootko kokeillu
? Tai jos miehesi lähtee lenkille vauvan kanssa sillä aikaa kun oot jumpassa niin jos nukkuis sen aikaa.
Mun esikoinen oli tuommonen tissitakiainen, painoa tuli silti huonosti. Söi kyllä kiinteitä hieman paremmin. Mutta pystyin kyllä olla pari tuntia pois eikä vauva ollu siitä
Millänsäkkään. myöskin jos oltiin esim kaupoilla jne niin oli helposti sen pari-kolmetuntia syömättä kun katseli maailman menoa tai nukkui.
Koittaisin ehkä puuroja, vaikka sitten korvikepohjaisia jos ne menis paremmin kuin vihannessoseet.ne muös täyttää paremmin vatsaa. Korvike pullosta annettuna vähentää toki rintamaidon määrää, mutta en usko että jos saa kotviketta kerran viikossa että se niin kauhea katastrofi olisi.

Noin keskimäärin vauvat alkaa syödä kiintritä metkittäviä määriä 4kk-1v välillä, joku vatsa myöhemminkin. Mutta ei se tarkota sitä että se kuolis nälkään jos syöttöväli venyy yli tuntiin.

No se on totta että jos yli 4kk ikäinen tarvii muuta ravintoa kun rintaa niin suositus on alottaa kiinteät
Juuri sen vuoksi että korvikkeen antaminen johtaa rintamaidon määrän vähenemiseen. Ei se silti mikään laki oo, sun pitää nyt vaan päättää kumpi on vauvalle parempi, se että että vauva ei saa tippaakaan korviketta vai se että äiti pääsisi välillä tuulettimaan ja olis sitten virkeämpi ja kenties paremmin viihtyisi lapsen kanssa.

Syötkö sä tarpeeksi? Voi olla että sä kuulut niihin jotka joutuu syömään PALJON, että maito riittää.
Lisäks tarjoa vaan sitkeesti niitä kiinteitä, anna harjoitteluun jotain hedelmäsosetta tai bataattia. Makea sose maistuu yleensä paremmin. Kun hedelmäsosetta menee jo kunnolla, voi sen sekaan alkaa lisätä vähitellen esim. perunaa yms. lisäten uuden maun määrää vähitellen.

Yhteistyössä