Minkä ikäisiä kavereita teidän 5-vuotiailla on?

Keep calm and carry on

Aktiivinen jäsen
09.04.2011
2 393
0
36
Kun mua vähän ihmetyttää. Pojalla on hoidossa alta viisi kaveria, joiden kanssa pääosin leikkii, osa eskarilaisia. Mulle jopa väläyteltiin sosiaalisten taitojen puutetta vasussa.

Poika tulee hyvin toimeen ja leikkii serkkujensa (8-14 v.) ja pari vuotta vanhemman ystävän kanssa. Nyt hän on vihdoin löytänyt leikkiseuraa saman kadun varrelta. Kyseessä kouluikäisiä lapsia, kolmasluokkalaisia pääosa.

Pitäisikö tästä ajatella jotain tai olla huolissaan? Nyt olen vain iloinen, että kavereita on löytynyt ja heidän kanssaan viihdytään. Ovat olleet meillä täällä sisälläkin jo pariin kertaan.

[QUOTE="vieras";23939638]No jos leikitään vaan pelkkää remuamista, karjutaan, kiljutaan ja kiroillaan niinkuin 8-14v tuppaa tekemään niin en yhtään ihmettele.[/QUOTE]

Häh? :confused:

Nuo ajavat pyörillä, piirtävät katuliiduilla, hyppivät trampoliinilla, pelaavat palloa, uivat, lennättävät leijaa, sisällä pelaavat lautapelejä tai kokoavat legoja. Hyvin tuntuu yksi 5-vuotias menevän joukossa kuin joukossa.

Mun reilu 5v pojalla ei ole kamuja kuin hoidossa pari. Syksyllä eskariin uuteen paikkaan eli saa nähä miten käy. pari tyttöä on nyt hoidosta joiden kans viihtyy. Ei kai se ikä ratkaise, voihan 8v olla hyvinkin ns. kiltti, lapsellinen, herkkä eikä mikään v....ua haistatteleva :) Seuraisin tilannetta ettei tule mitään höynäytys hommia tai kiusaamista.

Mulla on elokuussa 5v täyttävä poika. On aina tullut paremmin vanhempien kuin nuorempien kanssa juttuun. Tällä hetkellä päiväkodissa paras kaveri on eskari eli 7v poika. Leikkii siellä myös paljon muiden eskareiden ja oman ikäistensä kanssa. Kotipihassa leikkii pikku veljensä (3v) ja naapurin pojan 4v kanssa. Sinuna ap kysyisin vähän tarkennusta noiden sosiaalisten taitojen puutteesta/harjoittelusta.

Kiitos vastauksista. Tuota höynäyttämistä olen yrittänyt vahtia näiden uusien isojen kavereiden kanssa, eikä vielä ainakaan ole mitää sellaista tapahtunut. Tämä oli ehkä juuri se juttu, josta olin huolissani.

Vielä jos löytyisi lisää päiväkoti-ikäisiä, jotka leikkivät vanhempien kavereiden kanssa. Saisi vähän lsää perspektiiviä tähän asiaan :)

Mun pojalla (5v) taitaa olla ikähaarukassa 3.5v-8/9v. Mutta täytyy sanoa, että oma lapseni ei kyllä kylillä juokse noiden tokaluokkalaisten kanssa. Saa leikkiä naapurissa, mutta ei muuten. Meno on pääosin ihan väärää pikkupojalle. Eli ajelevat isommalla lössillä pyörillä pitkin katuja, jne. Se että leikkivät kaksin/kolmistaan majaleikkiä/tramppaa/pallottelua on ihan ok.

Tämä on kanssa sellainen tapaus, että aikaisemmin leikki lähes ainoastaan isompien kanssa, mutta se saattoi myös johtua leikkitaidoista (niin kavereiden ja omiensa). Eli ei kyennyt niin hyvin johdattamaan pienempiä leikkeihin, mitä tietty oli isoilta oppinut. Ikäisekseen ollut hyvät leikkitaidot ja se on kyllä joka vuosi annettu palautteena. Päiväkodissa keskusteltiin aiheesta ja huomioitavaa oli että leikit olivat isojen usein sellaisia mitä ei vielä ihan täysin käsittänyt eli nyanssit olivat vähän vielä hakusessa vaikka intoa muiden kanssa juoksemiseen oli. Ja mitä itse olen huomannut niin näistä 8-9vuotiaista esim tytöllä on paljon parempi kyky leikkiä 5-veen kanssa sopivalla tasolla kuin samanikäisellä pojalla... Eli vaikka minusta tuntuikin joskus "hyvältä" kun isot hyväksyivät joukkoonsa, niin ei se ihan niin ruusuista ollut. Mutta ap:n mainitsemat lego-leikit ja lautapelit kuulostavat ihan mainiolta.

Yhteistyössä