Minkä ikäisenä uskallat vielä yrittää raskautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Henni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Henni"

Vieras
Monilla näyttää lisääntyminen lykkääntyvän lähemmäs neljääkymmentä. Ja jotkut julkkikset näyttävät tekevän lapsia vielä yli nelikymppisinä. Vammaisuus yms. riskit kuitenkin kasvavat ja raskautuminenkin on hyvin epävarmaa ja keskenmenoriskit suuret. Kuinka vanhana sinä uskaltaisit vielä tehdä lapsen? Itselläni on ikää 34 ja vasta yksi lapsi. Olosuhteiden pakosta joudumme lykkäämään toisen lapsen yritystä useamman vuoden päähän ja alkaa hirvittää nappaako se enää sitten ja saammeko terveen lapsen. Ja kannattaako edes yrittää vai tyytyäkö yhteen lapseen. Millaisia kokemuksia teillä on? Oletko tehnyt lapsia vielä vanhemmalla iällä? Oliko pelkoja ja miten lähipiiri otti asiat? Minkä ikäisen koet vanhaksi äidiksi ja minkä ikäisen et enää soisi lapsia tekevän?

Niin pitkään voi lasta yrittää, kun kroppa on lisääntymisikäinen (eli menkat tulee). Sen jälkeen menee jo överiksi, oli ikä sitten mikä tahansa.

Minusta on jotenkin kornia, kun nykyään ei tiedä lastenrattaita työntävästä naisesta, onko tämä lapsen äiti vai mummu.

kuopusta aloin yrittämään 39v ja lähes heti raskauduinkin,olin 40v kun synnytin ihanan terveen keskikokoisen vauvan. Raskaus ja synnytys meni tosi hyvin,vauva-aika oli vähän raskas,kun pieni nukkui niin huonosti ja valvoskeli yöllä.

Niin pitkään voi lasta yrittää, kun kroppa on lisääntymisikäinen (eli menkat tulee). Sen jälkeen menee jo överiksi, oli ikä sitten mikä tahansa.

Minusta on jotenkin kornia, kun nykyään ei tiedä lastenrattaita työntävästä naisesta, onko tämä lapsen äiti vai mummu.

Nykyään? Entisaikaan vanhat äidit olivat vieläkin tavallisempia, kun lapsia vain tuli läpi elämän, kun ehkäisyä ei ollut noin vaan saatavilla.

Minusta on kornia, kun nykyään ei tiedä lastenrattaita työntävästä naisesta, onko tämä vielä peruskoulussa/lukiossa/amiksessa vai ei:)

Toisaalta, miksipä minun se pitäisi edes tietää.

Itse olen nyt 33v ja toinen lapsi tulossa. Koen tällä hetkellä jo itseni 'vanhaksi' äidiksi, koska esikoinen on jo 15v. Vielä on yksi lapsukainen suunnitelmissa tämän jälkeen, kun nykyisen miehen kanssa halutaan kaksi suht saman ikäistä lasta.
Mummoni sai ensimmäisensä minun ikäisenä sodan takia ja nuorimman lapsensa sitten vasta 45 vuotiaana ja kaikki kuulema saivat alkunsa ihan yhtä helposti ja raskaudetkin sujuivat hyvin. Ainoa, minkä itse olen kokenut 'haitaksi' on, että nuorimmat serkkuni ehtivät hädin tuskin täysi-ikäisiksi, kun mummo 94-vuotiaana kuoli muutama vuosi sitten. Itse vanhimman lapsen lapsena olin pitkään hoidossakin mummolla, mutta näitä nuorempia ei jaksanut enää sillä tavalla hoidella ja leikkiä, niin jäivät ehkä vähän etäisemmiksi.

Äitini sai minut 42-vuotiaana. Painoin syntyessä about 3500 g, synnyin 4 päivää lasketun ajan jälkeen. Minua yritettiin 4 kk. Vanhemmillani oli ennestään kolme lasta joista viimeisin syntynyt vuonna 70 itse olen syntynyt 87. Raskaus sujui ilman ongelmia äidilläni huolimatta iästä ja äitini ylipainosta. Sokerirasituskokeessa hän oli 2 päivää ennen laskettua aikaa, ei ollut diabetesta. Paino raskauden aikana nousi neuvola kortin mukaan 17 kiloa ja niistä 7 jäi. Itse haluaisin synnyttää lapset viimeistään siinä vaiheessa kun olen itse 35 koska mies on minua 4 vuotta vanhempi. Muut tehköön lapsia niin kauan kuin se biologisesti onnistuu. Hedelmöityshoitoja ei mielestäni pidä tehdä yli 40 vuotiaille lainkaan. Myöskään isäksi ei tarvitsisi tulla yli 45 vuotiaana vaikka se mahdollista onkin. Adoptio-oikeuden pitäisin 45 ikävuoteen asti.

Eiköhän sen sitten itse huomaa kun raja tulee vastaan. nyt tuntuisi ettei enää hirveästi yli nelikymppisenä jaksaisi tuohon ryhtyä mutta aika sen sitten näyttää. nyt olen 33v ja odotan kolmatta lasta. Ei mitään ylimääräisiä pelkoja ja paniikkia mutta realiteetit toki otettu huomioon.

Löytyy ennestään kaksi alle kolmekymppisenä tehtyä vammaista lasta eli sekin puoli jollain lailla tuttua. Muiden äitien ikä ei minua häiritse.

Yhteistyössä