Minkä ikäisenä teidän vauvat oppi istumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelin tässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelin tässä

Vieras
Ja konttaamaan? Onko meidän vauva ainoa, joka ei vielä osaa istua eikä kontata, vaikka ikää on jo 8 kk? Jos koittaa istuttaa, selkä jää edelleen kaarelle. Ryömii kyllä ja kovaa meneekin ja käsille koittaa nousta sekä peppua nostaa, mut konttaa ei. Pitäskö tuota alkaa jo jumppauttaa jotenkin?

Jos ryömii hyvin, niin en mä näkisi tuossa hirveästi ongelmaa. Ehkä vaiva ei näe tarpeelliseksi konttaamista, kun noinkin pärjää. Meillä samanikäinen kävelee jo tukeakin vasten, mutta konttaa vain joskus. Ryömiminen on ilmeisesti kivempaa.

Se ettei istu sen sijaan kuulostaa minusta oudommalle.

Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelin tässä:
Ja konttaamaan? Onko meidän vauva ainoa, joka ei vielä osaa istua eikä kontata, vaikka ikää on jo 8 kk? Jos koittaa istuttaa, selkä jää edelleen kaarelle. Ryömii kyllä ja kovaa meneekin ja käsille koittaa nousta sekä peppua nostaa, mut konttaa ei. Pitäskö tuota alkaa jo jumppauttaa jotenkin?

Sama juttu meillä, kyllä se sitten ajallaan oppii.:)

Meidän poika rupes 8kk iässä itse menemään istulleen, konttaamaan ja tukea vasten seisomaan ja tukea vasten kävelemään, sitä ennen "vain ryömi". Kaikkinuo edellä mainitut osaamiset tuli 8kk2vko mennessä :D

Meillä alkoi nousemaan ylöspäinn.7kk korvilla ja ryömimällä meni kovaa vauhtia eteenpäin. 8kk-9kk iässä alkoi istumaan selkä suorassa, konttaamaan n 10kk ja 11kk jo mennä viipotti omilla jaloillaan. Luulin jo, että ei konttaa ollenkaan, mutta vähän aikaa konttaili ja lähti sitten heti perään kävelemään.

Tosiaan ryömii kyllä ja kovaa meneekin, mutta konttaa ei.

Mutta pitäskö/voisko tota istumista sitten harjotella jotenkin? Oon koittanu istutella aina välillä, mutta kun se selkä ei ole suora. Tekee kyllä paljon lentokoneliikkeitä lattialla eli niiden pitäs kai vahvistaa just selkääkin, mutta silti ei ole suoristunu. On se aina hetkellisesti suorana, mut ei jaksa pitää sitä kovinkaan pitkään.

Meillä on pienikokoinen, siro tyttö, joka 8kk neuvolassa ei osannut vielä istua. Lääkäri sanoi kehityksen olevan täysin normaalia! Vauva istuu sitten, kun keskushermosto on kehittynyt. Vauvaa ei voi opettaa istumaan, eikä pidäkään istuttaa pitkiä aikoja ilman selän tukea, jos istuminen ei vielä onnistu. Kun keskushermosto on valmis, vauva osaa istua. Tämä on täysin siis yksilöllistä niin kuin muukin kehitys!
Ja meidänkään 8kk ei konttaa, vaan ryömii. Eihän se välttämättä konttaa ikinä, koska jotkut vauvat jättävät konttaamisen välistä kokonaan.
LAPSESI ON TÄYSIN NORMAALI. :)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meillä on pienikokoinen, siro tyttö, joka 8kk neuvolassa ei osannut vielä istua. Lääkäri sanoi kehityksen olevan täysin normaalia! Vauva istuu sitten, kun keskushermosto on kehittynyt. Vauvaa ei voi opettaa istumaan, eikä pidäkään istuttaa pitkiä aikoja ilman selän tukea, jos istuminen ei vielä onnistu. Kun keskushermosto on valmis, vauva osaa istua. Tämä on täysin siis yksilöllistä niin kuin muukin kehitys!
Ja meidänkään 8kk ei konttaa, vaan ryömii. Eihän se välttämättä konttaa ikinä, koska jotkut vauvat jättävät konttaamisen välistä kokonaan.
LAPSESI ON TÄYSIN NORMAALI. :)

Kiitos. :D

Moi!

Mulla 7kk vauva, eikä ryömi (eikä tietenkään konttaa, kun ei ryömikään :) ) eikä istu itse.. mietin kanssa, että kumma kun ei liikkuminen tai istuminen kiinnosta. Mutta eipä tuo haittaa, ehkä vähän myöhemmin sitten. Mun vauva tekee kanssa ihan hirveesti lentoliikettä, joten mietin, että vatsalihakset ei ihan reenannu noin ja siitä voi johtua se, että ei oikein istu. Kun istumiseen tarvitaan myös vatsan puolta

Yhteistyössä