MINKÄ IKÄISENÄ SAA VALITA SYÖKÖ AAMUPALAN VAI EI? pohdintaa koululaisen kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26924664:
Riippuu ihan lapsesta. Minakaan en syo arkiaamuisin aamiaista eivatka syo aikuiset lapsenikaan. En jaksa muistaa, missa iassa lakkasin "pakkosyottamasta", mutta ylaasteella se oli. Ottivat usein jonkun hedelman esim banaanin mukaansa kouluun ja soivat jollain aamupaivan valitunnilla sen.

Meillä myös näin. Mies syö aamupalan ja ihmettelee kun mulle ei maistu. On myös ankarasti protestoinut sitä vastaan, että annan esikoisen jättää aamupala väliin. Lähtee usein jonkun hedelmän kanssa kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26926005:
meillä on saaneet syödä aamu palan tai olla syömättä. ja ihan terveitä aikuisia noista on kasvanut.
Sama juttu. Esikoisen ollessa pieni koitin noudattaa neuvolan ohjeita ja pakottaa lapsen syömään tiettyyn kellonaikaan eikä silloin, kun lapsella olisi ollut nälkä. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasin toteuttavani oman lapsuudenkotini mallia, jossa ruokailu oli äidin ja lasten välinen valtataistelu eikä mikään mukava ja nautinnollinen hetki.

Ala-asteikäiset herätin ennen töihin lähtöä, joten he ehtivät riittävän pitkään olla hereillä ennen kouluun lähtöä ja siten söivät ihan oma-aloitteisesti aamiaisen. Kun alkoivat huolehtia aamuherätyksistään itse, aamiaisetkin vaihtuivat aamupäivän välipalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26925511:
Mä taas en ala nousemaan ylös ennen kukonlaulua vain sen vuoksi, että paria tuntia myöhemmin söisin aamiaisen. Yleensä syön jotain vasta tunti pari sen jälkeen, kun olen aloittanut työt. Sen vuoksi teinitkin ottivat aikoinaan banaanin tms kouluun mukaan ja söivät sen jollain välitunnilla. Minusta ihan hölmöä nousta ylös klo 5 aamulla ja palloilla pari tuntia kotona vain yhden aamiaisen takia.
Jep. En minäkään ala nousta kukonpierun aikaan, saati herätä kolmasluokkalaistani kukonpierun aikaan, pelkän aamiaisen takia.

Lapsi herää seiskan jälkeen, syö pikkuriikkisen aamupalan (esim. pieni jogurtti), pukee, ja lähtee ennen kasia kouluun. Ei hänelle maistu tuhdimpi aamiainen niin pian heräämisen jälkeen - eikä todellakaan aleta nousemaan tyyliin 5:30 jotta lapsi söisi ison aamupalan ennen kouluun menoa.

Itse herään seiskan jälkeen, lähetän esikoisen kouluun, vien keskimmäisen eskariin puoli ysiksi, ja joskus puoli kymmenen-kymmenen maissa syön sitten aamiaisen. Kun menin kouluun/töihin, niin söin aamupalan joko ekalla luennolla tai duunissa aamurapsan aikaan.

[QUOTE="vieras";26926055]Mua jäi tässä vaivaamaan pari asiaa.. Poika ei siis saa mennä ikinä syömään kavereiden kanssa? Ja minkä ihmeen takia teet tuonikäiselle pojalle eväät valmiiksi? Vähän itsenäisyyttä vois opettaa niille lapsille että ne pärjää elämässä sittenkin kun pääsee pois äidin helmoista.[/QUOTE]

En mä tuota tekstiä kyllä niin ymmärtänyt, ettei poika IKINÄ saisi mennä syömään kavereiden kanssa? Vaan niin, ettei saa rahaa päivittäistä subikäyntiä varten?

Kyllä minä painostan syömään edes jotakin. Esikoinen (4-luokkalainen) on muutenkin liian laiha (138cm/25kg) ja mielellään jättää ruokailuja väliin (jos antaa), mutta sitten tulee huono olo.

Jos jonakin aamuna ruoka ei maistu, niin aamupala voi olla pelkkä juotava jugurtti / mukillinen kaakaota (jotain josta verensokeri nousee hieman), mutta täysin tyhjin vatsoin en anna lähteä.

Ekalla ja tokalla tämä oli suurempikin ongelma, mutta nyt tilanne on itseasiassa vähän helpottunut. Esim tällä viikolla on syönyt:
tiistaina: 1 viipale ruisleipää juuston kera ja juotava jugurtti
keskiiikkona: 1 banaani ja 1 pala paahtoleipää, lasi maitoa
torstaina: 2dl banaanijugurria ja 1 pala hapankorppua
perjantaina: marjamysliä ja jugurttia

Eli itse uskon siihen, että jos tottuu lähtemään kouluun ilman aamiaista, niin jonkun ajan kuluttua sitä ei enää osaakaan syödä (vaikka oikeasti tarvitsisi). Ja kun taas joka aamu syö edes jotakin, niin elimistö tottuu siihen ja kaipaakin sitä ruokaa heti aamustakin.

Yhteistyössä