Minkä ikäisenä opetellaan itse syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suski

Vieras
Eli siinä se kysymys tulikin.. Minkä ikäiselle ootte antanut lusikan käteen niin että ois toivoa jotain menevän suuhunkin? Meillä 9-kuinen istuu suht kiltisti kädet sivuilla kun syötän, mutta jos joskus annan lusikan käteen, ei se kyllä suuhun mene ennenkuin monen mutkan kautta eikä silloinkaan lusikkaosa.. Oon todennu helpoimmaksi olla antamatta sitä lusikkaa, koska sitten menee muutama seuraava syöttökerta tappeluksi. Kokemuksia?!

Meillä on pojalla ollut alusta asti lusikka kädesä eli kun soseita ruvettiin syömään :) Joskus 10kk iässä sillä alkoi iste hämmentämään ruokaa, mutta sitten tuli vaihe, etti lusikka kädessä pysynyt, syöminen oli muutenkin vaikeaa. Meillä kiinnostus lusikkaa ja, että sillä voisi jotakin suuhunsakin laittaa tuli n. 1v3kk iässä. Poika on nyt 1,5v ja riippuu ruoasta minkä haluaa syödä itse, osaa kyllä ihan hyvin, tosin kulma, jossa lusikan tai haarukan suuhunsa vie on välillä nurinkurinen :) Välillä taitaa olla laiskuutta ja puurot pitää hänelle syöttää. Keskimäärin kiinnostusta itse syömiseen on n. 1,5v, jotkut harvat, usein tytöt, osaavat syödä jo 1v.

Me annettiin esikoiselle aika aikaisin lusikka omaan käteen. En tarkkaa aikaa enää muista.. mutta siinä 8-9kk iässä. Ja tarkoitan siis sitä että sai harjoitella enkä siis sitä että muuten vaan on lusikka kädessä.

Kuopukselle annoin lusikan vasta 1v jälkeen ekan kerran (1,1v). Päätin että helpommalla pääsee/vähemmällä siivoomisella =) Ja oikeassa olin. Hän on nyt 1v3kk ja lusikka menee hienosti suuhun. Jokaisella aterialla en anna lusikkaa, vain pääruuilla. Kestää aikansa ennenkuin annan syödä itse puuroa.... se on sellaista liisteriä etten ihan helposti siivoa lasta, syöttötuolia, pöytää, lattiaa jne.

Kukin tietysti tyylillään ;) Omasta mielestäni on kannattavaa antaa harjoitella syömistä mieluummin vähän myöhemmin. Sitten kun harjoittelun makuun pääsee niin ei lusikkaa enää pois voi ottaa; lapsi ei suostu syömään ja jos suostuukin niin luultavasti seuraavalla kerralla ei suostu enää harjoittelemaan vaan tietää että pääsee helpommalla kun syötetään!

Mä annoin tytölle lusikan varmaan 7-8kk iässä kun neiti ei muuten suostunut syömään mitään. Joskus 11kk iässä alkoi vaihe, jolloin neiti rupesi syömään itse, mutta käsin ja sotkua tuli. Annoin kuitenkin sotkea ja siivosin ja siivosin.
Nyt kun neiti on 14kk, niin hän syö itse, välillä jopa jogurtit!!!
Ja nykyän enää naama ja nyrkit on likaset (ja ruokalappu, tietty!!).

Yllättävän aikaisin tuo oppi, mutta eipä tyttö sano muuta kun äiti ja isi...

Tässä iässä kun kaikki kehittyvät niin omaa tahtiaan, että turha on oikeastaan verrata muihin lapsiin!!!

Mulla tyttö 18kk eli 1.5v ja saanu värkätä lusikalla jo raipaasti alle vuoden ikäisestä.Nyt jo uskallan antaa syödä omalla pikku harukalla kun tiedän ettei sohi sillä silmiään.Välillä täytyy toki jelppiä varsinkin keitot on kivoja niitä syödään käsin ja mamma siivoaa ja siivoaa mut ainakin neiti syö eikä tarvi tapella ruan kans.

Poika 1v 5kk on nyt kuukauden ajan syönyt aika omatoimisesti, välillä autan ruokailun loppu vaiheessa jos kiinnostus syömiseen alkaa loppumaan. Aloitettiin harjoittelu noin 1v. Luulen että mitä kamalampaa sotkemista äiti jaksaa katella niin sitä nopeammin lapsi oppii syömään ite, eli tuolta sotkujen siivoamiselta ei tässä hommassa pysty välttymään.... :)

Yhteistyössä