Minkä ikäisenä & miten opettaa lapsi tulemaan portaita alas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinku

Vieras
Ikää löytyy lapselta nyt 1v 2 kk ja täytyisi varmaan alkaa harjoittelemaan miten portaita tullaan alaspäin. Asumme siis kahdessa kerroksessa. Ylöspäin menemisessä ei ole mitään ongelmaa, konttaa ripeästi rappuset ylös koska haluaa usein yläkertaan.

Mutta alaspäin lapsi ei ilmeisesti haluaisi edes tulla kun haluaisi olla yläkerrassa (ollaan vähemmän siellä) tai ainakaan ei osoita mielenkiintoa rappusten laskeutumiseen.
Toisekseen minua pelottaa älyttömästi alkaa opettamaan laskeutumista ettei vain satu mitään :/

Kertokaa minkä ikäiselle olette alkaneet opettaa portaiden laskeutumista ja miten? Jotenkin tuntuu vaan hankalalta. Lapsi ei välttämättä ymmärrä tai osaa toimia sanallisten ohjeiden mukaan aina ja rappuset ovat niin kapeat etten mahdu turvallisesti viereen näyttämään esimerkkiä. Suurimpana huolena taitaa olla minun pelkoni, että jotain sattuu kun koitan näyttää miten laskeudutaan. Millä ensinnäkään saan lapsen kiinnostumaan laskeutumisesta? Kannattaako ensin harjoitella esim. Neljää rappusta kerrallaan ja millä saan kerrottua, että nyt ei kiivetä ylös (minkä lapsi tekee innoissaan kun rappusiin pääsee) vaan tullaan alas?

Itse opetin muksut alas tulemaan kääntämällä heidät peppu laskusuuntaan.Ja aina sanoin rappusia laskeuduttaessa "peppu edellä".Ei niitä tarvinnu kovin monesti opettaa,kehottaa,kun hoksasivat tyylin =)
Jokanen on oppinut alastulotyylin 1-1,5 vuotiaana.Ihme kyllä,vaikka varsinkin pojat on vauhdikkaita olleet,niin vahinkoa ei kelleen ole tullut.

Samaa tyyliä kuin edellä. Meillä joku vanhemmista jätti vahingossa portin auki ja hujauksessa oli tyttö 1v ja 3kk päässyt alas ihan hyvin peppu edellä. Olin saada kohtauksen, mutta onneksi sujui. Olisko niin, että kun laskeutuminen esim sohvalta sujuu, niin hoksaa sitten nopeasti myös saman tavan portaiden laskeutumiseen. Kunnes tulee se aika, että pitää yrittää samalla tavoin kuin vanhemmat... Onneksi siihen saattaa mennä hetki.

Kävelet lapsen alapuolella portaita alaspäin, kun lapsi laskeutuu peppu edellä.

Meillä keksi molemmat lapset n. 1 vuotiaana tulla pepullaan rappu kerrallaan "pyllymäkeä" alas, en sen kummemmin edes opettanut. Sitten vähän myöhemmin myös peruuttamalla. Sitten kun innostuivat seisaallaan lasketumaan kuten aikuiset, piti olla vähän valvomassa, koska kaide oli vähän liian korkealla. Onneksi ei ole sattunut mitään.

Samalla tavalla meilläkin on harjoteltu eli hoetaan vaan 'tule pylly eellä' ja samalla käänentään lasta oikeaan asentoon/autetaan jalkoja alas. Sitten kun on vähän harjoitellu niin riittää että muistuttaa 'pylly eellä'

Harjoitelkaa ensin vaikka sohvalta/sängyltä alastuloa, sehän on sama tekniikka. Tai muutama porras portaiden alapäästä, laita vaikka kännykkä tms lattialle niin lapsi kiinnostuu alastulosta.

Mun 1 v 9 kk:n ikäinen hoitolapsi tuli tänään ekaa kertaa rappuset hienosti itse alas ihan niin kuin isommatkin lapset, siis ei mahallaan jalat edellä. En edes pitänyt kädestä kiinni, vaan muuten vahdin, ettei käy köpelösti. Mutta kyllä me on sitä harjoiteltukin.

Tänään just mietiskelin että minkäs ikäisenä tämä meidän nuorimmaisemme päättikään haluta tulla itse portaita alaspäin ja tulin muistelmissani siihen tulokseen että oli vuosi 3 kuukautta vanha kun ensimmäisen kerran kieltäytyi avusta.

Istahti pepulleen rappuselle, laskeutui siitä seuraavalle rapulle pepullaan ja sitä rataa sitten tuli kaikki portaat alas. Ensimmäisenä teki tämän ulkoportaissa, sen jälkeen sisällä.

Veljensä varmaan oli innottajana näin varhaiseen omatoimisuuteen; harmittihan se varmaan että isoveli 3 vuotta meni portaissa ilman avustajaa ; )
En kyllä edelleenkään anna tuon pikkulikan kulkea portaissa ilman vieressä oloa, ikää hänellä on nyt puolitoista vuotta ja edelleen menee "pepullaan lasketellen" portaat alaspäin. Parempi näin, ei ole vielä tarpeenkaan mennä "isojen" tyylillä.Yhtään en muista minkäikäinen tuo keskimmäinen oli oppiessaan portaissa alaspäin kulkemisen, esikoinen oli jo yli 2 vuotias kun ostimme tämän talon ja hän osasi samantien mennä rappusissa isojen tyylillä.

Heti kun on ollut mielenkiintoa rappusia kohtaan olen istunut vieressä ja antanut veivata,kääntänyt aina siten että tulee peppu edellä ja antanut kokeilla. Kuopus oli reilusti alle 1,5v kun portti oli auki aina koska osasi jo kulkea itse ja muistaakseni sama juttu edellisten aikana.

Kyllä meillä alle vuoden ikäinen jo tais tulla kontaten peppu edellä alaspäin. Ehkä 1,5v käveli jo itsekseen ylös ja alas, portit sai jättää auki. Tosin meillä on varsin ketterä lapsi joka muutenkin kiipeilee paljon.

Miten tullaan raput alas peppu edellä?

Siis se tarkoittaa samaa kuin jalat edellä vatsallaan tietysti, mutta kun siihen lähdetään konttausasennosta takapuoli edellä niin oon ajatellu että sen lapsen on helpompi se ymmärtää. Vaikka samahan se on ohjeisttaa lastaa vaikka että 'peruuta', pääasia että on joku simppeli kehoitus minkä pienikin lapsi oppii yhdistämään siihen oikeaan liikkeeseen.

Meillä sai poika jokseenkin tasan 1-vuotiaana laskeutua portaat alas ilman vahtimista, peruuttaen kontillaan. Muutettiin kaksikerroksiseen asuntoon vähän ennen 1-vuotispäivää, joten ei siihen harjoitteluun kauaa mennyt. Myös ylös sai kontata itsenäisesti. Siinä vaiheessa kun poika alkoi harjoitella rappusissa kulkemista kävellen (en muista tarkalleen minkä ikäisenä, kuitenkin alle 2-vuotiaana), piti olla taas jonkin aikaa vahtimassa tulemisia ja menemisiä ennen kuin se alkoi sujua turvallisen näköisesti.

tais olka joskus 8-9kk kun oppi. heti kun lahti ryomimaan niin aina kaansin niin sangys kuin rappusil peppu edelle. ja sanoin kanssa. pian ei tarvinnu kuin sanoa ja koht muisti jo. eika ole ikin esim tippunut sangysta. oppi heti miten tullaan alas. mut poika kaveli tukea vasten ja kiipes tikapuille jo 8-9kk. kaveli hyvin 10-11kk.

Oli alle vuoden kun pälyili portailla ja taisin kerran siirtää pepun alaspäin ja siitä sitten lähti ja aika äkkiä tajusikin miten mennään. Nyt yrittää muita lapsia katsellen oppia menemään kuten "isot lapset" ja osaakin, mutta olen sanonut että menee vielä peppu edellä kun on turvallisempaa. :D

Aluksi kanattaa tosiaan opettaa lapsi tulemaan takaperin portaat alas. Kyllä lapsi itse hoksaa, kun käännät hänet selkä portaisiin päin mitä tehdä, on melkein automaatinen reaktio tuossa tilanteessa. 2-3-vuotiaana lapsi oppii tulemaan portaat alas kävellen, ensin askel askelmalta ja sitten vuorotahtiin. Laskeutumista etuperin helpottaa, jos portaissa on kaide, josta lapsi pystyy ottamaan tukea.

Meillä esikoinen lähti itsekseen kävelemään rappuja alas .n2v iässä. Piti seinästä/kaiteesta kiinni, ja minä kävelin pikkusisko sylissä edessä, ettei pääse kierimään rappuja alas jos kaatuu. Ennen tätä ei opeteltu. Nyt 3v ja menee hienosti itse :) pikkusisko haluaisi myös kovasti opetella portaita (on vähän vajaa 2 vuotias) mutta tyttö on niin pieni, ettei homma onnistu edes ylöspäin. On siis ikäisekseen todella pieni kokoinen, ja jalat liian lyhyet. Ja ei suostu konttaamalla kiivetä, kun osaa kävellä.

Esikoinen oli 1v3kk kun käveli itse rappuset alas.. Tosin sitä harjoiteltiinkin kovasti kun asuttiin kerrostalossa, kuopus syntyi ja oli vielä koirakin. Oli pakko oppia. Kuopuksen kanssa sitten nykyään opeteltiin peppu edellä, oli myös 1v3kk. Täällä on kanssa kahdessa kerroksessa, tosin rappusten välissä on taso. Nyt täyttää 2 ja kävelee rappuset ihan niinkuin muutkin, ainut missä on pakko tulla peppu eellä on ulko--ovelle vievät rappuset, on tullut niistä jo kolme kertaa naama edellä alas kun ei pärjää ulkovaatteille.

Peppu edellä ensin, kyllä siitä sitten rupeaa itse harjoittelemaan kävelyä kun muutkin tekee :)

Meillä noi 7 kk ikässä alkoi mennä rappuja VATSALLAAN jalat edellä. Toki piti aikuisen katsoa ettei lähde kierimään tms. mutta kun kotona oli raput niin tosi pienestä oppivat menemään. Vatsallaan jalat edellä on turvallinen tapa.
Sitten kun tuli kylään lapsia joiden kotona ei ollut portaita niin heille niitä vahinkoja sattui, aika isoillekin. (ei toki vaarallisia mutta kun eivät olleet tottuneet portaihin) meillä oli ja on edelleen portti yläkerrassa (ennen oli alhaallakin) jota edelleen käytetään kun isommat lapset pelaa vaikka sählyä ettei vahingossa joku peruuta alas tai tulee pieniä vieraita kylään.

[QUOTE="Lotta";30053001]Oho, nyt kyllä hävettää..
Meidän lapsi on just täyttänyt 2v eikä tule vielä itse portaita alas.
Usein myös kannetaan yläkertaankin...[/QUOTE]

Ei aihetta minkäänlaiseen hävetykseen. Jokainen tekee omalla tavallaan. Ei munkaan 1v 3kk tyttö vapaasti portaissa kulje, vaan portit ovat kummassakin päässä lukossa. Vanhempien sisarusten esimerkki vain on saanut kovasti mielenkiinnon yläkertaa kohtaan. Vahingossa auki jäänyt portti vain sai aikaan tiedon itselleni, että onnistuu näköjään laskeutuminenkin. Kaahimaan on toki ollut jo kova itsekkin ennen kuin oppi edes kävelemään.

6kk osai kiivetä rappusia ylös, 7kk osasi mennä rappusia ylös sekä ales. Kumpaakaan ei tarvinnut opettaa vaan ihan itse osasi heti mennä oikein päin. Itse varmaan sun tilanteessa vaan laittaisin lapsen rappusten yläpäässä peppu alas päin ja näyttäisin kädestä pitäen mitä pitää tehdä. Ensin. mennään yksi rappunen ja pian osaa useamman. Toisista lapsista voi olla pelottavaa tulla rappusia ales. Meillä poika nyt puolivuotta ja varmasti osaisi tulla meidän yläkerran rappuset kokonaan itse ales mutta ei halua ja turvallisuussyistä yleensä kannetaan. Lyhyemmät rappuset menee ales aina itse. Nykyään haluaa tosin että pidetään kädestä että saa mennä isojen ihmisten tyyliin pystyssä. Kuitenkaan koskaan ei päästetä muutamaa rappusta ylemmäs ilman vahtimista.

Yhteistyössä