Minkä ikäisenä lapsi/lapset voivat alkaa opettelemaan yksin kotona oloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Olen pari kertaa jättänyt 6,5 ja 4,5 vuotiaat n. 10-15 minuutiksi kattomaan dvd:tä kun olen käyttänyt koiraa pienellä lenkillä. Minkäs ikäisenä te olette lapsia alkanut opettamaan yksin kotona olemiseen ja minkä aikaa kerralla?

Varsinaista yksin olemisen opettelua ei olla vielä aloitettu 5 v 2 kk kuopuksen kanssa. On hän tottakai ollut yksin kotona sen aikaa kun käyn postilaatikolla, vien roskat, juttelen naapurin kanssa etuovella, tms mutta ei sen enempää.

Eiköhän me aloiteta eskarivuoden kevääseen mennessä yksin olemisen opettelu, esikoisen kanssakin aloitettiin eskarissa. Ehdottomasti siten, että lapsella on käytössään kännykkä & osaa sitä myös käyttää.

Riippuu varmaan lapsesta. Mutta nyrkkisääntönä eskarivuoden kevät puolella olen tarkoituksella jättänyt harjoittelemaan yksin olemista. Ajatuksena, että koululaisena pitäisi jo pystyä olemaan pikkuisen yksinäänkin. Meidän kiltit ja tottelevaiset tytöt jätin aikanaan ehkä 10min. itsekseen kotiin, kun käväisin pesutuvalla. Tytöt olivat silloin 6v ja 4v. Nykyään pikkuveli 4v ei ole saanut jäädä sisarusten kanssa kotiin edes lähikaupan ajaksi, koska on aika paljon "kekseliäämpi". Hän kyllä kovasti haluaisi jäädä yksin kotiin, kun siskotkin saa jäädä (siskot siis nykyään 11v ja 8v).

Yhteistyössä