Minkä ikäisenä lapset yleensä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanzu

Vieras
oppii
- taputtamaan
- vilkuttamaan
- osoittamaan sormella haluamaansa tavaraa
- osoittamaan nenäänsä tai jonkun muun nenää pyydettäessä?
- kohottaa kätensä, kun haluaa syliin?

Mun 11 kk poika ei tee kun tuota viimeistä, joskus. Pinsettiote kyllä on. Jos yritän opettaa esim koskemaan nenäänsä, niin ei jaksa kiinnostua, pää vaan pyörii joka suuntaan....

Alkuperäinen kirjoittaja sanzu:
oppii
- taputtamaan
- vilkuttamaan

Mun 11 kk poika ei tee kun tuota viimeistä, joskus. Pinsettiote kyllä on. Jos yritän opettaa esim koskemaan nenäänsä, niin ei jaksa kiinnostua, pää vaan pyörii joka suuntaan....

en tiedä muista mutta laitan milloin meidän muksu on tehnyt mitäkin

taputtamaan 5 kk
- vilkuttamaan 6 kk
- osoittamaan sormella haluamaansa tavaraa 6 kk
- osoittamaan nenäänsä tai jonkun muun nenää pyydettäessä? ei aavistustakaan, en varmaan ikinä kysynyt
- kohottaa kätensä, kun haluaa syliin? en muista, en ole merkannut ylös mutta aikasessa vaiheessa

Varmaan useimmat lapset osaavat nuo taidot alle 1 v. Tuosta nenän osoituksesta en tiedä.

Meillä
esikoinen
taputti 6kk
vilkutti 12 kk
osoitti sormella 11 kk
kohotti kätensä, kun halusi syliin. En oikein muista ehkä n. 12 kk

Kuopus
taputti 8kk
vilkutti 10kk
osoitti 9kk
tahtoi syliin 9kk

Mun tyttö on nyt 8,5 kk ja vähän aikaa sitten oppi vilkuttamaan. Vilkuttaa tosin jos huvittaa, eli treenausta vaatii vielä. Ei taputa, eikä osoita mitään sormella. Syliin tahtoessaan nostaa kädet, mutta silloin mun on oltava jo ojentamassa käsiä sitä kohti. Onko lapsesi muuten kehittynyt ns.normaalisti? Varmasti nuokin taidot oppii sitten aikanaan!!

poika nyt 1v2kk oppi
taputuksen 9kk
vilkutuksen 11k
sormella osoittaa tavaraa 10kk
osoittamaan esim. nenäänsä tai jonkun muun nenää vajaa 11kuisena
kohottaa kätensä ku haluaa syliin alko 9kuisena

nois on tosi paljon yksilöllisiä eroja lasten välillä..

- taputtamaan 8kk
- vilkuttamaan 8kk
- osoittamaan sormella haluamaansa tavaraa 7kk
- osoittamaan nenäänsä tai jonkun muun nenää pyydettäessä? 9kk
- kohottaa kätensä, kun haluaa syliin? ei vieläkään, 12kk

Alkuperäinen kirjoittaja sanzu:
oppii
- taputtamaan
- vilkuttamaan

10,5 kk ikäinen kummipoikani ei ainakaan tehnyt vielä edellipäivänä muuta kun ton vikan ja olikin aika sulonen sitä tehessään. :) :heart: Pinsettiote löyty hältäkin ja nyt osas kirjasta näyttää tähden kun kysy missä tähti on ja pallon haki kun pyys palloo hakemaan. =) '

Oma tyttöni on 11 kk iässä tehnyt tuon kaiken ja puhunutkin jo monia sanoja, mutta hän sitten taas ei vielä kävellyt eikä ees seissy tuetta tai noussu ite seisomaan.

Yhteistyössä