Minkä ikäisenä lapset alkavat menemään itse nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Minä nimittäin nukutan joka ilta edelleen nuo lapset.. Keskiarvoisesti siihen kuluu tunti, jos lasketaan mukaan iltasatu ja sitten paijaus. Tai no, paijaamaan tulee yleensä myös isäntä, lapset nukkuvat eri tasossa joten on tosi vaikeaa paijata muuten molempia yhtä aikaa. Evätkä nukahda jos istun vieressä, vaan täytyy maata siinä että pääsevät kainaloon.

Joo, toisaalta se on tosi söpöä ja ihanaa, ja mikään ei ole sulosempaa kuin pieni lapsi jonka silmät lupsaa ja lopulta hän nukahtaa, silmät painuvat väkisin kiinni ja tuhina alkaa.

Silti, mä jotenkin kaipaisin sitä että luen iltasadun ja sitten voisivat jäädä vain nukkumaan. Kyllä mua rassaa joka ilta nukuttaa heitä noin, ja aikaa saattaa mennä jopa pari tuntia..

Yön he sitten nukkuvatkin lähinnä meidän välissä. Heräävät siinä puolilta öin ja kömpivät meidän sänkyyn.. Sekin on suloista, mutta ei aina.. Olisi ihanaa jos edes joskus illat ja yöt sujuisivat jotenkin paremmin :/

Meillä on oikeastaan aina molemmat lapset nukahtaneet itsekseen. Vauvana tietysti rinnalle mutta sittemmin jäivät iltapullon jälkeen hereillä omaan sänkyyn ja sinne nukahtivat. Eikä sen kummempia nukuttamisrituaaleja ole ollut sen koommin. Satukin luetaan olohuoneen sohvalla ja sitten käydään vaan peittelemässä muksut sänkyyn.

Meillä on oikeastaan aina molemmat lapset nukahtaneet itsekseen. Vauvana tietysti rinnalle mutta sittemmin jäivät iltapullon jälkeen hereillä omaan sänkyyn ja sinne nukahtivat. Eikä sen kummempia nukuttamisrituaaleja ole ollut sen koommin. Satukin luetaan olohuoneen sohvalla ja sitten käydään vaan peittelemässä muksut sänkyyn.

Meillä tyttö oli alunperin itsekseen nukahtaja ja yksin nukkuja (jo vauvana, ei osannut nukkua vieressä).. Mutta ilmeisesti "tarttunut" isoveljestä tämä nyt sitten hänenkin tekemisiinsä...

ai kamala oikeesti. mä taistelen just meidän alle 2 veen kanssa kun tuli takapakkia siihen että ei menekkään enää itse sänkyyn nukkumaan. Mutta että 5 vuotiasta pitäis nukuttaa?? siihen en kyllä rupeis. meillä laitettiin heti menemään itse nukkumaan kun vaihdettiin normaaliin sänkyyn ja onnistui vallan mainiosti. Nyt vaan on päällä joku rytmin kääntöuhma kun ei päiväuniakaan meinaa nukkua

Ehkäpä se voisi olla kiinni tottumisesta - nuo iltarutiinit? Meillä pojalle (6v) luetaan iltasatu, pusutellaan hyvät yöt ja sitten pois huoneesta. Ovi kiinni, yövalo palamaan. Ikinä ei oo pomppinut sängystä pois muualle kuin vessaan (tarvittaessa).

Varmaan sellainen hidas totuttautuminen uusiin rutiineihin voisi auttaa?

Meillä 3v nukahtaa itsekseen sänkyyn. Käydään vaan peitteleen se ja toivotetaan hyvät yöt. Lapsi ottaa usein mukaansa kirjoja joita katselee ennen nukahtamistaan tai pikkuautoja,jotka löytyy sit parkkeerattuna sängynlaitaa vasten.

Meillä 8-vuotias menisi itsekseen nukkumaan jos tuo 6-vuotias ei häiriköisi. Yleensä teen samoin kuin ap, mutta toisinaan koetan saada itsekseen rauhottumaan mikä on helpommin sanottu kuin tehty nuoremman kohdalla, tänä iltanakin melkein seinille hyppi

Omaan sänkyyn on molemmat nukahtaneet aina. Mä oon paijannu vaan ihan vauvana, jos on ollu tarve. Nyt 2v menee itse omaan sänkyyn, annan pusun, sanon hyvää yötä ja laitan oven perässä kiinni, sinne hän nukahtaa. Tosin tulee kyllä aamuyöllä meijän väliin nukkumaan, mutta ehkä se jää aikanaan pois =)

Meillä poika on reilu 2-vuotiaasta mennyt nukkumaan niin, että isänsä lukee iltasadun ja peittelee sänkyyn, ja sit poika jää sinne yksikseen nukahtamaan. Nukkuu meidän makuuhuoneessa... Alle vuoden ikäinen kuopus sen sijaan nukkuu jo omassa huoneessaan! :D

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä;25213003:
Ehkäpä se voisi olla kiinni tottumisesta - nuo iltarutiinit? Meillä pojalle (6v) luetaan iltasatu, pusutellaan hyvät yöt ja sitten pois huoneesta. Ovi kiinni, yövalo palamaan. Ikinä ei oo pomppinut sängystä pois muualle kuin vessaan (tarvittaessa).

Varmaan sellainen hidas totuttautuminen uusiin rutiineihin voisi auttaa?

Me ollaan yritetty kyllä. Ja nyt etenkin kun muutettiin ihan uuteen kotiin niin yritettiin alusta asti saada uudenlaiset rutiinit, jolloin tuli mukaan tuo kirjan lukeminen joka ilta siinä lasten välissä (aiemmin nukkuivat pinniksessä ja korkealaitaisessa sängyssä ettei olisi onnistunutkaan).. Mutta jos siitä lähtee ja toivottaa hyvät yöt, niin se on ihan sama montako miljoonaa kertaa heidät vie takaisin, tulevat vaan sitkeästi pois sängyistä ja villitsevät toisiaan riehumaan, keppostelemaan ym.

3v kaksosista toinen nukahtaa peittelemisen jälkeen itsekseen, toinen ei millään pysy sängyssä eli pakko on nukuttaa kainalossa että se nukahtais. Ja joo alusta lähtien on ollut noin, samoin isosisko on aina nukahtanut itsekseen, isoveli (10v) tulee sängystään ilmoittamaan milloin mitäkin asiaa ja joskus menee meidän sänkyyn nukahtamaan (tänään tuli sängystä kun muisti että matikan läksyt on tekemättä). Luonteesta se on kiinni, ja vanhempien jaksamisesta/sitkeydestä/säälistä. Mutta tärkeintä on että lapsi saa riittävästi unta, sama se miten ne nukahtaa =)

On tosiaan suloista se nukahtavan lapsen herpaantuminen :heart: viime yönä 3v oli hipsinyt yöllä hiljaa meidän väliin, ja aamulla ilmoitti että mä tulin teille yökylään :D

Se voi olla vähän hankala teillä saada niitä lapsia nukahtamaan itsekseen, jos kerrossängyssä nukkuvat, niinku käsitin. Jos toinen on nukahtamassa niin toinen saa aika helpolla herätettyä toisen ja sitten meno onki taas päällä. Huoh.. Ehkä pikkuhiljaa, kun alatte vähentään sitä paijailua niin itsekseen nukahtaminen vois onnistuakin.

Meillä tyttö oli alunperin itsekseen nukahtaja ja yksin nukkuja (jo vauvana, ei osannut nukkua vieressä).. Mutta ilmeisesti "tarttunut" isoveljestä tämä nyt sitten hänenkin tekemisiinsä...

Meillä poika (esikoinen) on myös sellaista ei vieressä nukkuvaa sorttia, nukkui jo vauvana paremmin eri huoneessa. Pienemmän kanssa oli pientä hankaluutta siinä vaiheessa kun unipullosta luovuttiin mutta onneksi iltariekkumista ei kestänyt montaa iltaa kun johdonmukaisesti vaan käytiin aina kippaamassa takaisin makuuasentoon.

Se voi olla vähän hankala teillä saada niitä lapsia nukahtamaan itsekseen, jos kerrossängyssä nukkuvat, niinku käsitin. Jos toinen on nukahtamassa niin toinen saa aika helpolla herätettyä toisen ja sitten meno onki taas päällä. Huoh.. Ehkä pikkuhiljaa, kun alatte vähentään sitä paijailua niin itsekseen nukahtaminen vois onnistuakin.

Ei oo kerrossänky, mutta vierekkäin siis nukkuvat silti. Eli on tosi helppoa vähän tökkiä toista tai kiljasta korvaan "NUKUTKO?! HEI NUKUTKO?!".

Mut kaipa tää tästä... Joskus...

Ja sitten kun nuo on sellasia omaa tilaa haluavia esiteinejä niin mä itken että miksi mulla ei oo enää ketään pikku tuhisijaa tunkemassa koko ajan kainaloon :D

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt nukuttamiseen;25213013:
Meillä 8-vuotias menisi itsekseen nukkumaan jos tuo 6-vuotias ei häiriköisi. Yleensä teen samoin kuin ap, mutta toisinaan koetan saada itsekseen rauhottumaan mikä on helpommin sanottu kuin tehty nuoremman kohdalla, tänä iltanakin melkein seinille hyppi

Meillä laitettu aina pienimmästä isoimpaan nukkumaan vuorollaan ja itse nukkuvat.
Tosin vielä tuota kuopustakin 17vee silitän vähän illalla päästä ja sanon hyvät yöt. Joskus sillä kutittaa selkääkin ja täytyy raapia. Samat pelit kuin isommilla aikoinaan. Hyvin yänsä nukkuu, eikä kömmi viereen:)
Kyllä pienet voi rauhoitella uneen, elleivät itse osaa rauhoittua, ei siihen koko ikää mene.
Hyvillä mielein nukkumaan ja aamulla päivän puuhiin.

Meillä esikoinen oli 2,5v kun alkoi olosuhteiden pakosta itse mennä nukkumaan iltaisin :ashamed:
Meille oli syntynyt kaksoset, joiden iltanukuttaminen oli hankalaa ja vei yhden aikuisen huomion kokonaan. Mies saattoi olla työreissulla tai iltavuorossa montakin iltaa peräkkäin. Meillä lapset söivät iltapalan, kävivät pesulla ja vaihtoivat yöpuvut yhtäaikaa. Sitten laitoin esikoiselle videon päälle ja aloin nukuttaa kaksosia. Kun sain kakoset nukutettua menin viemään esikoisen sänkyyn ja luin iltasadun. Paitsi, että monesti poika oli itse jo mennyt sänkyyn, peitellyt itsensä ja nukahtanut ennen kuin sain kaksosia nukkumaan. Jossain vaiheessa opetteli sammuttamaan videonkin ennen nukkumaan menoa.

Mutta en ole tuosta ylpeä. Minusta oli jotenkin surullista, miten esikoinen joutui antamaan äidin kokonaan vauvoille ja huolehtimaan itse itsestään kun alkoi väsyttää. Nykyään ei joudu enää yksin menemään nukkumaan, saan ja voin peitellä hänet joka ilta ja toivottaa hyvät yöt :) Nukuttaa häntä ei tarvi.

Muttta tämäkin on varmasti laspikohtainen juttu. Toisenlaisen persoonan omaava lapsi tuskin olisi itse mennyt sänkyyn ilman valvontaa. Ja nyt kun kaksoset ovat 2v, toinen vaatii puolen tunnin nukuttamisen, toinen ei vaadi yhtään. Ja he ovat sentään aina saaneet saman kohtelun ja iltarutiinit.

kiitos tästä ketjusta kerpele. mä en enää käsitä, mitä noille (2v ja 4v) voi tehdä. riehuvat vieläkin, jäähytys ei auta, lahjonta ei auta, puhe ei auta.. edes nukuttaminen ei auta, 4v tökkii ja pitää porukan hereillä väkisin.

Meil meni noi jutut sutjakkaasti siihen asti kunnes oppi kiipeemään pinniksestä pois tos kahen vuoden tienoilla. Sit kun siirty "isoon sänkyyn" ni ei auttanu ku tuli vaan pois huoneestaan, joten päädyin "nukkumaan" sinne lattialle viereen. Iltasatu, hyvää, yötä ja pusu, valot veks ja sit oon nukkuvinaan siihen asti et nukahtaa ja pääsee hipsii pois. Varmasti hankalampaa ku on kaks tai enempi. Pikkuhiljaa ruvennu vähentää noita iltarituaalijuttui sen jälkeen kun poika on mennyt sänkyyn. Aiemmin oli ties mitä kädestä pitelyä ja "tuntitolkulla" laulua. Sanoin vaan jonkun syyn, tyyliin "kurkku kipeä, ei voi laulaa" jne. ja uppos täydestä. Nyt ei tarvi niin paljoa mut oishan se kiva jos vois jättää yksinäänkin taas ja ei menis joka ilta se 30min-1h. lattialla maatessa. Nyt poika siis lähemmäks kolme.

Ootteko muuten ikinä kokeilleet että onnistuuko itsekseen nukahtaminen jos eivät lapset ole samassa huoneessa että eivät pääsisi toisiaan villitsemään?

Juu, edellisessä kodissa nukkuivat eri huoneissa.. Ihan sama meininkin vanhemmalla, mutta nuorempi nukahti kyllä itsekseen.

Nyt meillä ei ole mahdollisuutta laittaa heitä eri huoneisiin kun nykyisessä kodissa on periaatteessa vain yksi huone :D Ja tilanjakajaa ei tuohon heidän syvennykseensä sovi.

[QUOTE="...";25213112]kiitos tästä ketjusta kerpele. mä en enää käsitä, mitä noille (2v ja 4v) voi tehdä. riehuvat vieläkin, jäähytys ei auta, lahjonta ei auta, puhe ei auta.. edes nukuttaminen ei auta, 4v tökkii ja pitää porukan hereillä väkisin.[/QUOTE]

Meilläkin tuntuu että on ihan päivästä kiinni se onnistuminen. Kun tuntuu ettei sillä ole mitään väliä milloin ovat nukkuneet päikkärit vai ovatko edes (olen kokeillut myös jättää päikkärit pois välillä), tuntuu myös että sillä ei ole mitään merkitystä ovatko väsyneitä vai eivät.

Nukkumaanmeno vaan on heidän mielestään jotenkin ihan väärin..

Toi iltasatu on kyllä rauhoittanut *koputtaa puuta* menoa jonkin verran... Mutta silti, se pelkästään ei riitä..

Yhteistyössä