Minkä ikäisenä lapsenne oppivat kävelemään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisinda78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sisinda78

Vieras
Minua kiinnostaisi tietää minkä ikäisenä lapsenne on oppineet kävelemään ja millä viikoilla ovat syntyneet? Mielenkiinnosta haluaisin tietää korreloiko kenties yliaikaisuus aikaista kävelyn oppimista.. Tai vastaavasti ennenaikaisuus myöhäistä..

Lisäksi kiinnostaisi kuulla minkä ikäisen lapsen kohdalla tulisi huolestua, jos kävely ei ala sujua. Neuvolahan on ensimmäisen vuoden jälkeen vain puolivuosittain..

Meidän vauva syntyi 10 pvää etuajassa. Kävelemään lähti 11kk vanhana. En tiedä milloin pitäisi alkaa huolestua...kavereiden vauvat ovat kaikki lähteneet siinä vuoden- vuosi pari kk vanhoina liikkeelle..

Meillä tyttö syntyi 11 päivää yli lasketun ajan ja kävelemään oppi 1v ja 1 kk:n iässä... Siitä en osaa sanoa missä vaiheessa kävelemättömyydestä pitäisi huolestua. Ystäväni poika on nyt 1v ja 3,5 kk eikä oikeastaan ota kuin pari askelta silloin tällöin, on kiinnostunut enemmän kiipeilystä ;) Luulen että lapsi keskittyy aika lailla yhteen asiaan kerrallaan, on se sitten kävelyn opettelu, kiipeäminen tai puhuminen. Meidän tyttö ei puhu vielä sanaakaan, ainoastaan omaa höpinäänsä ;)

Tyttö syntyi 41+6 ja oppi kävelemään tuetta siinä 1v2kk iässä. Tyttö ei kontannut ollenkaan niin LUULEN sen vähän hidastaneen ylös nousemista kun onhan konttausasennosta helpompi nousta seisomaan kuin pepultaan... Kaverien/tuttavien ipanat on oppineet kävelemään 9kk-1,5v iässä.

Edellinen vastaus oli hyvä, 9-18kk yleensä kävelevät tuetta. Helpommalla pääsette te joiden lapset kävelevät "vasta" 1v eteenpäin, päättömänä kanana syöksähtelyä tulee vähemmän!
Ap:n kysymykseen, että molemmat lapseni syntyneet pari pv ennen laskettua aikaa, esikko käveli 10,5kk iässä, kuopus on 9kk ja seisoo ilman, kävelee tuella. Pieni ei ole ollut mikään rämäpää eikä esim. kaatuile suorin vartaloin, joten voi mennä aika pitkään ennen kuin uskaltaa ilman tukea kävellä.
Keskoset toki oppivat vähän myöhemmin kävelemään, mutta heillähän täytyykin "korjata" ikä lähemmäksi lasketun ajan osoittamaa ikää, jotta kehitystä voidaan vertailla. Täysaikaisena syntyneillä en uskoisi tällaista yhteyttä löytyvän.

Meillä esikoinen syntyi 14 pv yli lasketun ajan ja hän oppi kävelemään 10 kk:n iässä. Hän on ollut ihan alusta asti tosi energinen ja kova yrittämään liikkumista. Sylissäkin ja jo raskausaikana kohdussa hän oli liikkeessä jatkuvasti. Toki se yrittäminen sitten näkyy siinäkin, että fyysiset taidot ovat hyvät, kun lihaksisto on vahva.

Meillä siis esikoinen lähes juoksi siinä vaiheessa, kun muut ikätoverit vasta ottivat ensiaskeleita. Hän siirtyi ekojen kävelyaskeleitten jälkeen tosi nopeasti konttauksesta kävelyyn.

Toinen lapsi on paljon rauhallisempi. Hän oppi kävelemään 11 kk:n iässä ja hän syntyi 4 pv yli lasketun ajan.

Kannattaa tosiaan huomata se, että motoriikan kehittyminen on yksi ihan oleellisen iso asia jota esim. heijasteiden poistuminen korreloi. Vaikka lapsi olisi miten innokas tahansa, mutta jos tasapainoa ei löydy, niin sitä ei löydy, jolloin kävelemistä on turha yrittääkään. Useinhan nämä asiat kulkevat perintönä eli meillä lasten isä lähti myös 10 kk:n ikäisenä liikkeelle (minä "vasta" 12 kk:n iässä).

meillä tyttö lähti kunnolla kävelemään karvan auki 1v4kk. Sitä ennen oli jo pari kuukautta treenannut lyhyitä matkoja (0,5 m - 1m )
...niin ja hän syntyi viikoilla 36+6.

Sinä päivänä kun täytti 1, lähti kävelemään :) Sitä ennen oli mennyt tukia pitkin, mutta ei ollut ottanut yhtään askelia ilman tukea. Synttäri-iltanaan käveli yhtäkkiä olohuoneen lattian poikki. Siinä tuli mulla itku kun oli niin ihanan näköistä :)

Meillä ei nousta edes ilman tukea pystyyn.. Tyttö nyt kohta 1v4kk. Peputtelemaan + ryömimään lähti 8kk iässä. Tukea vasten ja taaperokärryllä kyllä menee sujuvasti. Syö itse ja sanoo sanoja ;o Niin ja syntyi 40+1 ja mä ite oon lähteny käveleen vasta 1v6kk. Tytölle on jo lähete fysioon valmiina..

Mä oon syntynyt rv 40 ja lähtenyt kävelemään 13kk iässä. Mies syntynyt myös rv 40 ja käveli jo 7kk iässä.
Meidän esikoinen syntyi rv 38+1 ja käveli 13kk iässä. Kaksoset syntyi rv 36+5 ja nyt toinen kävelee (11kk) ja toinen ottaa pari askelta.

Esikoinen syntyi 40+4 ja otti ekat askeleet 10,5kk iässä ---> siitä sitten joka päivä käveli pidempään. Oli aikainen joka vaiheessa (ryömi 6kk, konttas 7kk, nousi ylös 7kk)

Kuopus syntyi 41+1 ja lähti kävelemään 1v2kk iässä. Ei ryöminyt, konttasi 10,5kk iässä jne. Liikkumisessa edelleen vähän ongelmia tasapainon kanssa ja ikää 2v2kk.

Paljon helpommalla sitä kyllä pääsi kun lapsi ei lähtenyt aikaisin liikkeelle =D Kun esikoinen nousi pystyyn 7kk iässä se meno oli niin päätöntä ettei tosikaan..... Pää kolahteli jatkuvasti.

Yhteistyössä