Minkä ikäisenä kannattaisi alkaa käydä säännöllisesti gynegologilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Olen 26-vuotias, mutta koskaan en ole gynegologilla käynyt... Johtuen siitä, että kuntamme ei tarjoa gynegologin palveluja ja yksityisellekin on kuukausien jonot ja peruskäynnitkin maksavat hunajaa. Mitään erityisempiä vaivoja ei koskaan ole ollut, papa-kokeet on otettu ehkäisyneuvolassa säännöllisesti parin vuoden välein.

Onko kuitenkin joku ikä, missä vaiheessa kannattaisi alkaa käymään vuosittain, vaikka mitään vaivaa ei olisikaan? 30-vuotiaana, vai jo ennen? Mitä se gynegologi ylipäätään tekee, miksi siellä olisi tärkeää käydä?

mä olen käynyt kyllä niissä seuloissa,eikös ne kuulu kaikille?Itse en ole gynellä käynyt muuten kuin raskauteen/raskautumiseen liittyvissä asioissa.Itse olen ajatellut jatkossakin käydä vain seuloissa ja jos on vaivija niin sitten gyne.

Niin, mutta miksi siellä pitäisi käydä? Näin äkkiseltään ajateltuna näkisin että gynegologi on erikoislääkäri, jonka luokse mennään kun on jotain vaivaa. En mene vaikka korvalääkärillekään ihan muuten vain tarkistuttamaan onko korvat kunnossa. Silti kuitenkin niin moni tuntuu säännöllisesti käyvän, onko siihen joku erityinen syy tai tarve...?

Yhteistyössä