Minkä ikäisenä aloitetaan elämän kunnioituksen opettaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joka perhosen nimeltä kutsuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joka perhosen nimeltä kutsuu

Vieras
Ihan oikea kysymys, tuli noista hyttysketjuistakin mieleen: minkä ikäiselle lapselle olette alkaneet opettaa, että muurahaisten tms. ötököiden listiminen ei ole suotavaa hupimielessä? Siis että tietyt asiat ei ole leikkiä.

Ainakin 2,5v:lle sanotaan ettei saa tahallaan satuttaa mitään, murkkuja se on halannut kädessä vähän liian kovaa ja sen jälkeen ne nukkuu aika sikeästi mutta siihen ei vielä ihan kehtaa totuutta sanoa : /

Ainakin 2,5v:lle sanotaan ettei saa tahallaan satuttaa mitään, murkkuja se on halannut kädessä vähän liian kovaa ja sen jälkeen ne nukkuu aika sikeästi mutta siihen ei vielä ihan kehtaa totuutta sanoa : /

No just tätä hain, ihan pienet kun ei vielä ymmärrä tai tahallaan tee. Ja siitä esimerkistä: kyllä se haasteellinen tapa oppia lapselle on, että vierestä vaan huomaa miten joku ei tee jotakin. Kyllä näitä minusta sanoittaa pitää, mutta miten ja milloin kas siinäpä pulma.

Voi kun ihana pikkuinen sinulla on:D

Uskoisin ettei tuota asiaa tarvitse kauheasti opettaa, yleensä lapset seuraavat vanhempien esimerkkiä. Minun vanhempani antavat öttiäisten vilistää vapaasti kotona tai kantavat ne pihalle. Samoin teen minä ja onneksi myös aviomieheni. Eiköhän meidän poika opi saman tavan:) Sitten tietysti täytyy puuttua, jos menee johonkin villitykseen mukaan ja alkaa hätistelemään eläimiä pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Joka perhosen nimeltä kutsuu;24095717:
No just tätä hain, ihan pienet kun ei vielä ymmärrä tai tahallaan tee. Ja siitä esimerkistä: kyllä se haasteellinen tapa oppia lapselle on, että vierestä vaan huomaa miten joku ei tee jotakin. Kyllä näitä minusta sanoittaa pitää, mutta miten ja milloin kas siinäpä pulma.

Mun on helppo uskoa (ainakin omalta kohdalta) että se tulee suht luonnostaan jatkossa kun jo pienestä saakka selittää että kovakouraisesti ei sais ötököitä kohdella koska niitä sattuu kun ovat aika heikkoa tekoa ja että tahallaan ei saa satuttaa ketään, ei ihmisiä eikä eläimiä, ei edes niitä pienen pieniä.

[QUOTE="Mirja";24095729]Voi kun ihana pikkuinen sinulla on:D

Uskoisin ettei tuota asiaa tarvitse kauheasti opettaa, yleensä lapset seuraavat vanhempien esimerkkiä. Minun vanhempani antavat öttiäisten vilistää vapaasti kotona tai kantavat ne pihalle. Samoin teen minä ja onneksi myös aviomieheni. Eiköhän meidän poika opi saman tavan:) Sitten tietysti täytyy puuttua, jos menee johonkin villitykseen mukaan ja alkaa hätistelemään eläimiä pihalla.[/QUOTE]

Toi on muuten ollut hankalaa, meillä oli kauhea murkkuinvaasio alkukesästä ja mä yritin vaivihkaa lasten selän takana imuroida niitä minkä kerkesin mutta näyttää muksuille että niitä ei saa tahallaan teloa, olen kaksinaamainen..

Ja oli oikeesti vähän paha paikka pidätellä naurua kun toinen tulee selittämään ruttunen murkku kädessä että 'äiti kato, se nukkuu', tosin onneksi se yleensä pudotti ne vahingossa ja hukkas, sitten eikun uutta kaveria tilalle. Oli niin hauska leikki saada murkku kiipeämään kädelle ja vähän seurustella, vaan seuraukset oli hieman kohtalokkaammat pikkuötölle..

Kolmevuotiaalle on opetettu, että kaikki luonnossa kuolee joskus. Kukatkin niitä repiessä, joten sitä pitää miettiä kahdesti; itikoita tapetaan surutta ja kyllä tietää, että liha siinä lautasella on esim. kanaa. Ketään tai mitään ei (itikoita lukuunottamatta) saa satuttaa.
En vielä tiedä miten hahmottaa kuoleman. Tätä kautta kuitenkin käydään läpi normaalia kiertokulkua ja toivon, että se kunnioitus tulee siinä kun oppii näkemään ympäristön ainutlaatuisuutta, saa kulkea luonnossa ja näkee esimerkin kautta kuinka siitä nautitaan tuhoamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Joka perhosen nimeltä kutsuu;24095693:
Ihan oikea kysymys, tuli noista hyttysketjuistakin mieleen: minkä ikäiselle lapselle olette alkaneet opettaa, että muurahaisten tms. ötököiden listiminen ei ole suotavaa hupimielessä? Siis että tietyt asiat ei ole leikkiä.

Niitten listiminen on aina suotavaa ja jos rupee polttelee murkkuja stendarilla niin olen pelkästään ylpeä. Räkäteistä saa tapporahaa 2 euroo kappale mökillä ja kala pitää osata tappaa ja perkaa melkein 5 vuotiaana.

Yhteistyössä