Minkä ikäisen vauvan kanssa voi _turvallisesti_ lähteä ulkomaille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Osaako kukaan sanoa missä vaiheessa pienen vauvan kanssa voi lähteä reissuun (Keski- tai Etelä-Eurooppa)? Tietääkseni jotkut tietyt rokotteet pitäisi olla otettuina, koska joitain rokkotauteja esiintyy esim. Keski-Euroopassa. Lisäksi mietin pienen vastustuskykyä erilaisille bakteerikannoille, Ruotsiin lähtisin sen puolesta aiemmin, mutta nyt tosiaan kyseessä Keski- tai Etelä-Euroopan reissu.

En mitenkään itse hingu matkalle, mutta tämä liittyy sukulaisvierailuun. Osaisiko joku sanoa, mitä yleensä suositellaan? Kenties 6 kk ikää?

Neuvolalla ei ollut mitään 5 viikon ikäisen reissuakaan vastaan.

Mahdotonta kai sanoa, mikä on turvallinen ikä ja mikä ei. Missä iässä ne "rokkorokotteet" annetaankaan? Sen jälkeen kaiketi.

Mutta kysy omasta neuvolastasi mielipidettä :)

Ihan turvallisin mielin on lähdetty 2 kk:n, 5 kk:n ja 10 kk:n kanssa matkaan. Ja myös nlan mielestä ei ollut estettä. Kohteena tosiaan kehittyneet maat Euroopassa.
Suunnilleen samat pöpöt täällä liikkuu. Ja pientä vauvaa en anna vieraiden räplätä oltiin sitten missä maassa hyvänsä. Väentungos on riski myös täällä suomessa.

Jos absoluuttista turvallisuutta haet niin ei missään vaiheessa. :xmas: Mutt amutta. Asiassa on monta puolta. Pieni vauva on siinä mielessä suojatumpi, että ei vielä laita mitään itse suuhunsa, ja hänet on helppo varjella myös ulkopuolisten lääppimiseltä (esim kantoliina). Sit taas sellanen 1v joka laittaa kaiken suuhubnsa, on aika rasittava. Toisaalta 1veelle voi jo antaa MBR- ja hepatiittirokotuksetkin. Itse kierreltiin eurooppaa ristiin rastiin puolivuotiaan vauvan kanssa, eikä ollut mitään ongelmaa missään vaiheessa.

Liika hysteerisyyskin on pahasta. Kyl sen kaameen taudin voi saada suomessakin. Elämä on elämista värten, ei pelkäämistä.

6 kk ikäiselle (tai sitä vanhemmalle) suositellaan annettavaksi MPR-rokote, jos lähtee reissuun. Tuhkarokkoa on esiintynyt taas Euroopassakin, joten sinnekin suuntaaville rokotetta suositellaan.

Me olemme matkustaneet 4 kk ikäisen kanssa Euroopan ulkopuolelle ilman mitään ongelmia.

Yhteistyössä