minkä ikäisen vammaisen lapsen laittaisit hoitolaitokseen/tuettuun asumiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hivenenhullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hivenenhullu

Vieras
siinäpä tuo kysymys onkin.. minkä ikäisenä olisit valmis laittamaan lapsesi muualle asumaan jos lapsi tarvitsisi avustamista normi arkiasioissa...
vai onko olemassa mitään hyväksyttyä ikää??

vaikuttaisiko asiaan muut lapset, tämän vammaisen lapsen koko? asunnon huonotpuolet, esim asuminen kahdessa tasossa,kynnyksiä ym. mutta ei varaa vaihtaa isoon yksitasoiseena suntoon

Minusta ei ole sellasta hyväksyttävää ikää. Tarve riippuu lapsesta, vammaisuudesta,avuntarpeesta ja perheen resursseista. Hoitokodissa nuorin oli 6v, hän tosin oli intervallihoidossa. Mutta vaati 24/7 hoitajaa ja perään katsojaa.
Jos omalle kohdalle aattelis/yrittäs kuvitella niin varmaan se menisi enemmän tarpeen kun iän mukaan.

Meilläpäin pääsee tuettuun asumiseen vasta sitten kunon sen 18v ja ammatillinen koulutus hankittu,kai ne tällä takaa sen että voidaan laittaa suojatyöhön ja näin tulee vuokrat maksettua,eli ei jää yhteiskunnan maksettavaksi.

Juu..Leijona oikeessa... .., niin on pieniä ja hyväksyttävää on mun mielestä , jos perheen resurssit ei riitä ja tarvitsee apua/tukea. Tosi tilanne kohtasta.

no jos tarvitsee apua, syömisessä,peseytymisessä, välillä pukautumisessa,kenkienlaitossa, tarvitsee apua aina kun ei pääse esim dallarilla kulkemaan, autoon noustessa ja sieltä pois tullessa, kirjoittaa ei pystyisi, vessassa ei pystyisi pyyhkimään.. tarvitsisi jatkuvaa kuntoutusta ym.

tiedän että vammoja on monenlaisia mutta jos nyt ajattelee esim vaikeasti vammaisia..
erilaisia syndroomia,cp-vammaa etc.

Itselläni on vammainen lapsi ja tunnen sitä kautta monta muutakin perhettä joissa on eritavalla vammaisia lapsia. Tuohon kysymykseesi ei varmasti ole vastausta, niin tilannekohtaista monelta puolelta. Itse en myöskään lähtisi arvostelemaan toisten päätöksiä kotoa muuttamisen ajankohdan suhteen.

Vaikeita kysymyksiä ja luulen, että vanhemmat tietävät parhaiten. Vaikka kyseessä olisi vauva niin joskus kaikille, myös lapselle itselleen voi olla parempi olla hoitokodissa. Jos omat voimat ovat loppu niin on pakko etsiä ratkaisuja, jotta voi olla äiti vammailselle lapselleen ja mahdollisesti vielä muillekin.

Tsemppiä