Minkä ikäisen "pitäisi" osata osoittaa kysyttäessä oikeaa kuvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Laura"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Laura"

Vieras
Eli jos esim. Katselen lapsen kanssa kirjaa ja aukeamalla on eläimiä niin pitäisikö 1 vuotiaan osata tökätä sormella kissaa jos kysyn "missä kissa on?" ?

Tuttu vain kysyi oliko meillä 1 v tarkastuksessa tämä tehtävä eli lapsen olisi pitänyt näyttää kissaa, koiraa yms. Lapsemme täytti viikko sitten 1 v eikä neuvolassa tätä taitoa "testattu" ja kotona olen nyt kokeillut muutaman kerran osaako näyttää kirjasta oikeaa kuvaa kysyttäessä mutta ei todellakaan osannut vaikka ollaan paljon kirjoja luettu.

Onko siis syytä huolestua? Vai muistelikohan tuttu esim. 1,5 v (ja muisti väärin) tarkastusta koska hänen nuorin lapsensa on jo 6 v eli on kuitenkin muutama vuosi vierähtänyt hänen lapsen 1 v neuvolasta.

Ei oo tollasta ollut meidän 1 v neuvolassa. Mulla nuorin 1 v 3 kk eikä todellakaan ollut hänellä sellaista. Muilla tuo kuva on näytetty. En muista missä iässä, mutta ei varmasti noin pienenä. Älä stressaa, ei oo kiire vielä oppia moista. Mun mielestä ainakin 2 v pitää olla ennenkuin tollasta ootetaan.

Ei tarvitse 1-vuotiaan vielä ymmärtää tuollaisia kysymyksiä, 1,5-2-vuotiaan olisi sitten syytä osata. Ja se että neuvolassa testataan joku juttu ei tarkoita että sen olisi pakko sujua tai lapsessa on jotain vikaa.

Kiitos vastauksista!!
Tulee väkisinkin verrattua ja panikoitua kun naapurilla on 3 päivää nuorempi lapsi. Meillä ei kävellä kuin tukeavasten ja sanavarastokin rajoittuu äitiin (ja sekin välillä äitihh) ja hei hei sanoo kun vilkuttaa. Naapurin lapsi taas on kävellyt 11 kk ikäisestä sujuvasti ilman tukea ja osasi viimeksi kun nähtiin jo 8 merkityksellistä sanaa.

Yhteistyössä