minkä ikäisen lapsen puheesta "kuuluisi" ulkopuolisen jo saada selvä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täti ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täti ihmettelee

Vieras
siskon poika menee syksyllä eskariin. asumme kaukana toisistamme ja näemme harvoin. Nyt hän perheineen meillä vieraana ja en saa 6 vuotiaan puheesta mitään selvää. Kirjaimia puuttuu, ovat ollet puheterapiassa, mutta se nyt ainakin tauolla.

Alkuperäinen kirjoittaja treMAMMA3:
no kyllä nyt jo tuon ikäisen puheesta pitäisi selvä saada jo 3v puhuu ihan selkeästi :| oisko taustalla jotain muuta mihin ei pelkkä puh.ter.auta?!?!

No, ehkäpä niin. Siskon mielestä poika on ihan terve, kaikki vain oppivat eri aikaan asioita.
Hän oppi kävelemään 1v10kk ikäisenä. Ainakaan pienempänä ei halunnut keinua, laskea liukumäkeä tms.

Meillä neiti just 2v ja puhuu hyvin selvästi. Parhaan ystävän tyttö 3v ja puhuu tuskin mitään. Mutta eiköhän eskarilaisen puheesta jo pitäisi selvä saada. Ehkä tauko olis syytä lopettaa.

Kolmevuotiaan puheesta pitäisi jo saada selvää ulkopuolisenkin, ainakin suurimman osan jutuista. Tietty pienillä lapsilla voi olla jotain omia sanoja, jutuja yms. joita ulkopuolisen on vaikea ymmärtää ilman asiayhteyttä. Ilmeisesti tällä kaverilla on vaikeuksia suun motoriikassa yms. ja olisi varmaan hyvä, että puheterapia jatkuisi ainakin syksyllä jos ei nyt enää keväällä.

Alkuperäinen kirjoittaja eppis:
Meillä neiti just 2v ja puhuu hyvin selvästi. Parhaan ystävän tyttö 3v ja puhuu tuskin mitään. Mutta eiköhän eskarilaisen puheesta jo pitäisi selvä saada. Ehkä tauko olis syytä lopettaa.

Paha se vaan on tädin mennä puuttuun.
Miun äiti, joka poikaa näkee useemmin sitä ihmettelee. Minä luulin että tyyliin S tai R puuttuu puheesta..

Olen miettinyt samaa... Ystävällä 3,5vuotias jonka puheesta ei saa kerta kaikkiaan mitään selvää. En minä, eikä lapsen äiti. Pahinta oli se kun kysyin ihan suoraan, eikö 3-vuotisneuvolassa puututtu asiaan tai sanottu siitä mitään niin kaveri sanoi ettei viitsinyt mennä koko neuvolaan kun pelkäsi että tuohon puheasiaan siellä tartutaan. Välttelemällähän se paraneekin... Kuinkahan saisi kaverin päähän taottua vähän järkeä? Ei se lapsen puheen viivästyminen mikään häpeä ole, mutta se ettei itse edes yritä sitä avittaa??

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
Olen miettinyt samaa... Ystävällä 3,5vuotias jonka puheesta ei saa kerta kaikkiaan mitään selvää. En minä, eikä lapsen äiti. Pahinta oli se kun kysyin ihan suoraan, eikö 3-vuotisneuvolassa puututtu asiaan tai sanottu siitä mitään niin kaveri sanoi ettei viitsinyt mennä koko neuvolaan kun pelkäsi että tuohon puheasiaan siellä tartutaan. Välttelemällähän se paraneekin... Kuinkahan saisi kaverin päähän taottua vähän järkeä? Ei se lapsen puheen viivästyminen mikään häpeä ole, mutta se ettei itse edes yritä sitä avittaa??

Voi ei, lapsi parka. Neuvolassa vain lapsen parasta haluuvat...

Alkuperäinen kirjoittaja täti ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:

Voi ei, lapsi parka. Neuvolassa vain lapsen parasta haluuvat...

No, kyseessä olevalla äidillä on juuri ero takana ja luulen että hakee vielä itsekin vähän tätä uudenlaista äitiyttään... Toivottavasti kuitenkin tajuaa asian pian. Mitä nopeammin tuohon tartutaan sen parampi. Neuvolassa käydään samalla tädillä ja ajattelin sieltä ensi kerralla vähän kysellä (paljastamatta kenestä on kyse) kuinka näissä edetään niin voin sitten rohkaista kaveria hakemaan apua.

Alkuperäinen kirjoittaja täti ihmettelee:
Nyt hän perheineen meillä vieraana ja en saa 6 vuotiaan puheesta mitään selvää. Kirjaimia puuttuu, ovat ollet puheterapiassa, mutta se nyt ainakin tauolla.

Hyvä on, että ovat saaneet puheterapiaa. Siinä pidetään aina välillä taukoja, harva sitä saa täysin jatkuvasti, vaikka paha vika olisikin.

Meillä ollaan vuosikausia käyty puheterapiassa, vähitellen on saatu aina lisää kirjaimia puheeseen ja nykyään ulkopuolisetkin ymmärtävät suhteellisen hyvin. Nytkin on vaihe, että yksittäisissä harjoitussanoissa uusi kirjain tulee hyvin, mutta lauseissa vielä harvakseltaan.

Yhteistyössä