Minkä ikäisen lapsen puheen virheellisyydestä tulisi huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Tyttö nyt 2v 5kk ja tietys äänteet ja tavut menevät sekaisin tai muuten ovat epäselviä, kirjainvirheitä esim. pomppia = tomppia, vauhti = jauhti, majava= majaja. Lukuisia muitakin, tuossa nyt vaan muutama. Varsinkin siis v muuttuu j:ksi useimmissa sanoissa, joissakin kuitenkin v=v eli osaa hän sen sanoa, mutten tiedä miksei sano. Kuitenkin on jo pitkään puhunut useiden sanojen lauseita, joten puhe itsessään ei ole viivästynyt, mutta puheen virheellisyys lisääntyy kokoajan sanavaraston karttuessa.

S:n sanoo osissa sanoista, mutta suurimmassa osassa s muuttuu t:ksi. Olen yrittänyt toistaa sanoja oikein lausuen tekemättä asiasta liian suurta numeroa, mutta lapsi vain ei ota opiksi. Turhauttava tunne, kun väärin lausutut sanat tuntuvat juurtuvan lapsen sanavarastoon.

Mulla on 2v4kk joka on vasta nyt parin kuukauden aikana alkanut puhumaan edes jotenkin. Ja 2-vuotisneuvolassa sanottiin että 2,5-vuotiaana lähete puheterapiaan, ellei sanoja ala tulla.

Että jos tyttäresi kuitenkin puhuu, niin en olisi vielä huolissani.

Mulla muksu joka on 2v8kk ja puhuu sekä oikein että sitten tavuja+kirjaimia vaihdellen. Orava/ovara jne...J sekä L sanan alussa muuttuvat toisiksi jne...en oo silti huolissani, kyl tossa iässä vielä puhe hakee paikkaansa ja muokkautuu. Hän ei 2v neuvolassa osannut kun pari sanaa mutta kommunikoi ja ymmärsi kunnolla. Puhe on tässä sen jälkeen alkanu tulla ja kehittyä.

Yleensä silloin kun lapsi on yli 3v. eivätkä vieraat ihmiset saa lapsen puheesta selvää pitäisi huolestua (omat vahemmat ymmärtävät oman lapsen puhetta vaikka se olisikin viereellistä, joten vanhemmat ovat tässä asiassa jäävejä). Tuollainen tavujen ja kirjainten paikanvaihtaminen menee yleensä itsestään ohi ja lähinnä sun kannattaa vaan sanoa lapsen jälkeen sana oikein, jolloin lapsi kuulee sen oikein sanottuna, muuta ei kannata tehdä, ettei lapsi hermostu ja ala änkyttää tai muutu mykäksi.

Yleensähän äännevirheitä ruetaan korjaamaan vasta 5-6-vuotiaana, jos ei muuta ole. Yleensä noi kirjaimet asettuu paikoilleen (äänteet oikeiksi) joskus 4-vuoden kieppeillä kun puhe parantuu. Ja neuvolakin yleensä vasta tuossa vaiheessa rupeaa asiaan kiinnittämään huomiota. Kannattaa vaan korjata aina virheelliset sanat oikeiksi. Älä huoli, luette ja loruttelelette paljon niin kyllä se kieli sieltä rupeaa taipumaan:)

Minulla on jonkinverran ollut huoli siitä, että lapsella olisi kenties joitain hahmottamisen häiriöitä, joihin voi kai kuulua myös puheen ongelmat. Siksi tässä mietiskelen. Mutta ilmeisesti puheen suhteen ei sitten ole ihan akuutti hätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minulla on jonkinverran ollut huoli siitä, että lapsella olisi kenties joitain hahmottamisen häiriöitä, joihin voi kai kuulua myös puheen ongelmat. Siksi tässä mietiskelen. Mutta ilmeisesti puheen suhteen ei sitten ole ihan akuutti hätä.

Joo ei oo, noi puhevirheet ei oo tavattomia näillä 2-3v.

Yhteistyössä