Minkä ikäisen laittaisit eri kerrokseen nukkumaan kuin sinä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talokuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talokuume

Vieras
Eli jos vanhempien makuuhuone on alakerrassa ja lasten yläkerrassa niin minkä ikäisen voisi siirtää sinne yläkertaan? Tälläistä taloa harkitaan ostaa ja vauva tulossa, ekan vuoden vauva voi nukkua meidän makkarissa, mutta mitäs sitten? Yksin ei voi portaisiin ihan pieni mennä. Vai hankkisiko itkuhälyttimen ja opettaisi lapsen kutsumaan aikuisen yläkertaan sen avulla?! Toisaalta yläkerrassa on kaksi makkaria, niin jospa tekisikin toisesta aikuisten makkarin ja toisesta lasten makkarin. Meillä on myös isompi lapsi, joten jakaisiko lapset toisen yläkerran makkarin, kunnes haluavat omat huoneet vai laittaisiko suoraan alakerran makkariin? Mielipiteitä, kiitos!

meillä on kaksikerroksinen ja lapset 4 ja 9. kaikki nukutaan samassa kerroksessa koska lapset ei uskalla nukkua yksin kummassakaan kerroksessa. luulisi että lähemmäs 15 toinen jo haluaa välttämättä "oman kerroksen"

meillä on ehdoton juttu tulevassa talossamme, että alakerrassa on kaksi makuuhuonetta. en jaksa itse pikkuisen tai pikkuisten kanssa rampata päivän mittaan jatkuvasti yläkerrassa (siis siinä tapauksessa, että oma makuuhuoneemme olisi yläkerrassa), joten vanhempien makuuhuone on oltava meillä alakerrassa. sitten meillä on useampi lapsi, pikkuisia myös ja pikkuisille pitää olla meillä huone myös alakerrassa vanhempien makuuhuoneen lähettyvillä. sopivan ikäinen yläkertaan meillä on suunnilleen 5-6-vuotiaana, ehkä 4-vuotiaana, mutta en pienempää laittaisi. mutta varmaan sellainen, joka varmuudella nukkuu yöt läpeensä, eikä tarvi yöllä apua esim. pissalla käyntiin pärjäisi eri kerroksessa. sit pienet meillä saattaa heräillä siihen, jos ovat liian kaukana vanhemmista, tyyliin eri kerroksessa, eri rakennuksessa. että lapsikohtaista tuo on.

Meillä nukkuu lapset 2v ja 4v mÖkillä yksin yläkerrassa (ei mikään parvi vaan ihan kunnon kerros). Kyllä mä alas kuulen ilman hälyjäkin, jos siellä joku huutaa jotain asiaa.

Meillä esikoinen nukkui tasan vuoden ikäisenä yksin yläkerrassa , ja tuli nätisti raput itsekseen alas kun heräsi aamulla. Meidän makkari oli alakerrassa , ja vauva nukkui kanssamme alhaalla.
Lapsilla ikäeroa tasan vuosi.

Hyvin meni.

nyt kun pienempikin menee kouluun, niin vajaa puoli vuotta sitten vaihdettiin vierashuone lastenhuoneiden kanssa yläkertaan ja oma makuuhuone alas =) meillä on kuulemma reippaat lapset! tykkäävät nukkua omassa rauhassa..

Meillä tätä ihanaa ongelmaa ei ole, kun asutaan yhdessä tasossa, onneksi. Mun mielestä ei ole lapsen iästä kiinni missä vaiheessa, vaan kannattaa myös miettiä sitä, että sinähän sinne lapsen huoneeseen joudut yöllä menemään jos lapsi herää ja huutaa yöllä. Välillä ainakin mulla jo se sängystä nouseminen keskellä yötä on ollu tuskaa ja jos olisi pitänyt mennä portaat alas tai ylös, niin hoh-hoijaa, viereinen huonekin tuntui olevan kaukana keskellä yötä. Joten sanoisin, että sitten kun lapsi ei enää herää öisin juuri koskaan eli ehkä n. 3 - 4-vuotiaana, lapsesta riippuen tietenkin.

Sitten kun lapsi itse haluaa. Meillä 3v nukkuu vielä vanhempien kanssa, ei ole kiirettä pois :) Vähän tuo on ruvennut puhumaan omasta sängystä, ehkä talvella hankitaan sellainen, mutta en usko, että on valmis omaan huoneeseen vielä. Saatikka eri kerrokseen.

Huonosti nukkuvien lasten äitinä ihan äimistelen miten pienet jo ovat "omassa kerroksessaan". Meillä nyt 3v ei ole nukkunut yötäkään läpeensä joten ei tulisi kuuloonkaan laittaa erikerrokseen,. esikoisemme on kovin arka vaikka on jo pian 7v, en usko että uskaltaisi jäädä yksin yläkertaan. Välillä tuntuu olevan vaikeaa tuolla "toisessa päässä" taloakin... Vai olisikohan ihan tottumuskysymys osittain sekin, jos olis laitettu niin olisi reippaasti siellä?!

Meillä 10v haluaisi muuttaa vinttiin (ei tosin ole remppa vielä valmis). 6v ja 2v nukkuu yhteisessä jatkettavassa sängyssä, joka on sivuvaununa vanhempien sängyssä. Tämä 6v ei tosiaan olisi valmis muuttamaan vinttiin edes isoveljen kanssa yhteiseen huoneeseen kun ei tuo halua muutenkaan edes omaan huoneeseen.
Eli kovasti on lapsikohtainen juttu tämänkin :)

Meillä on tänä kesänä tullut kokeiltua eri kerroksessa nukkumista ja hyvin on sujunut. Lapset on 1v7kk ja 3v. Isompi pääsee portaat alas ja tulee jahka herää, käy vessassa ja kömpii kainaloon. Siinä vaiheessa herään itse ja haen pienemmänkin alas pinniksestään (pääsee toki tämäkin portaat alas), jos isompi sanoo, että X oli hereillä. Kuullaan kyllä jos hätä on (karjuuvat), eikä lapset ole kumpikaan heräilleet 4kk--> yöllä muuten kuin kipeänä tai hampaiden takia.

Meillä tätä ihanaa ongelmaa ei ole, kun asutaan yhdessä tasossa, onneksi. Mun mielestä ei ole lapsen iästä kiinni missä vaiheessa, vaan kannattaa myös miettiä sitä, että sinähän sinne lapsen huoneeseen joudut yöllä menemään jos lapsi herää ja huutaa yöllä. Välillä ainakin mulla jo se sängystä nouseminen keskellä yötä on ollu tuskaa ja jos olisi pitänyt mennä portaat alas tai ylös, niin hoh-hoijaa, viereinen huonekin tuntui olevan kaukana keskellä yötä. Joten sanoisin, että sitten kun lapsi ei enää herää öisin juuri koskaan eli ehkä n. 3 - 4-vuotiaana, lapsesta riippuen tietenkin.

Yksi taso olisi tosiaan kätevä pikkulapsiaikana. Mutta jotenkin kiehtoo ajatus, että kouluikäisillä olisi oma kerros, jossa olla kavereiden kanssa.

Meillä muuten ei ole tarvinnut oikeastaan koskaan mennä keskellä yötä lapsen luo vaan lapsi itse on tullut meidän luo. 1,5v muutti omaan huoneeseen ja sieltä kömpi meidän viereen. Matkaa oli vain käytävän ylitys :) nyt nuo portaat jännittää...

Meillä on vähän sama tilanne edessä vuoden päästä. Jos jäädään ylhäälle nukkumaan, meidän on jäätävä aulaan. Siis jos poitsulle omaa huonetta meinataan. Alhaalla ois meille makkari, mut mut...

Esikoinen, nyt 2 v 4 kk herättää muutaman kerran yössä pari kertaa viikossa ja sitä joutuu käydä kattomassa kuitenkin. Niin ollu tähän asti koko ajan. Tuosta poitsusta en vielä tiiä, mut itse mietin tuota vaihtoehtoa, et teen meille alkuun makkarin siihen aulaan. Ei tarvi portaita rampata, jos sattuu, että heräilee öisin usein. :D

Yksi taso olisi tosiaan kätevä pikkulapsiaikana. Mutta jotenkin kiehtoo ajatus, että kouluikäisillä olisi oma kerros, jossa olla kavereiden kanssa.

Meillä muuten ei ole tarvinnut oikeastaan koskaan mennä keskellä yötä lapsen luo vaan lapsi itse on tullut meidän luo. 1,5v muutti omaan huoneeseen ja sieltä kömpi meidän viereen. Matkaa oli vain käytävän ylitys :) nyt nuo portaat jännittää...

Ei meilläkään ennen, mut se on ehtinyt muuttua tässä jossakin vaiheessa. Siis vielä joulun tienoilla tuli aina meidän makkariin, sit tuli mielikuvitus ja pelko..

Meillä syksyllä eskarin aloittava muuttaa kesän aikana yläkertaan omaan huoneeseen ja on kovasti tohkeissaan jo asiasta ;)
Aiemmin en olisi edes halunnut kun pelkäsin sitä että kulkee yöllä ja tippuu rappusista!

Kiesus, en uskaltaisi päästää alle kouluikäisiä nukkumaan eri kerrokseen. :O

Sen ikäiselle olisi ok, joka oppisi pelastautumaan itse omasta huoneesta ulos tulipalon sattuessa ja voisi luottaa tempun onnistuvan hätätilassakin savun ja liekkien keskeltä.

Meillä esikoinen oli 5kk kun muutti omaan huoneeseen yläkertaan. Joku aika meillä oli käytössä itkuhälytin, ei siis enää heräillyt yöllä vaan oli käytössä siksi että varmasti aamulla kuulisin kun herää. Kakkonen muutti samaan huoneeseen isosiskon kanssa lähempänä yhtä vuotta, lapsilla on ikäeroa 1v4kk niin piti olla varma ettei isosisko kiipeä pinnasänkyyn.
Nyt ovat 3,5v ja 2v ja joskus pitää yöllä mennä ylös jos näkevät painajaisia, mutta aika harvoin. Meillä on wc vain alakerrassa ja neiti käy yöllä itse vessassa jos tulee hätä.
Nuorin on nyt 7kk ja muuttaa yläkertaan kunhan saadaan toinen huone remontoitua. Heräileekin vielä jonkin verran niin ei oo kiirettä.

Mutta meillä on homma toiminut hyvin, eikä kukaan ole ikinä tippunut rappusista, päivällä tai yöllä.

Helposti uskaltaisin laittaa minkä ikäisen vain, jos ei herää öisin. Rappusten pitää tietysti olla liukuesteillä, muutenhan niihin kompuroi aikuinenkin :D

Henkilökohtaisesti en tahtois omaa makkariani ihan lastenhuoneen viereen, saa itsekin olla vapautuneemmin miehen kanssa, ei tarvi pelätä että lapset kuulevat jotain sopimatonta ;)

Itse ajattelisin, että vanhempien kanssa eri kerroksessa asuvilta lapsilta vaatisin omatoimisuutta, eli jos herää yöllä, osaa mennä takaisin nukkumaan, pitäisi osata käydä yksin vessassa, osaisi käydä itse hakemassa vaikka vesilasin keittiöstä jne.

Me ollaan laitettu lapset omiin huoneisiinsa heti kun imetys on lopetettu eli noin yhden vuoden iässä.

Mä olen niin herkkäuninen että herään jos lapset liikkuu toisessa kerroksessa ja kerkiän hätiin jos on tarvetta.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä