Minkä ikäisen annat olla yksin tällaisella pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt on pakko kysyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt on pakko kysyä

Vieras
Asutaan pääkaupunkiseudulla isossa taloyhtiössä, jossa on noin 300 asuntoa. Piha-alueella on useita pieniä leikkipaikkoja (joissa jokaisessa pari keinua, hiekkis jne.). Teillä ajaa myös autoja, kun ihmiset tuovat esim. kauppakasseja tai ajavat laiskuuttaan oven eteen. "Isommalle" tielle on ehkä 300 m.

Minkä ikäisten annatte olla yksin pihalla? Jos ette voi nähdä ikkunasta, mitä lapset tekevät? Jos autoja kumminkin kulkee, eikä olla missään maalaiskylän "lintukodossa"?

Täällä 4-vuotiaat menee yksin pihoilla. Itse kun en uskalla lapsiani yksin päästää vaan jompi kumpi vanhemmista kulkee aina mukana, joudun sitten huolehtimaan muidenkin lapsista, kun eivät ne oikeasti yksin pärjää. Vieraat lapset tarvitsevat riitojen sovittelijaa, jonkun kieltämään typerimpiä hankkeita ja monet lapset tulevat ihan vain leikkimäänkin, kun "vapaan" aikuisen näkevät.

Olenko nipo vai onko kaikista ok, että -vuotiaat hengailee kaupunkipihoilla yksin pitkiäkin aikoja?

Nelivuotiaan paikka ei ole yksin pihoilla. Ja tuo valvomattomuus on yleinen ongelma. Mun oma 7v poika on nyt 1,5v saanut liikuskella itsekseen (kännykän kanssa). Ensin Espoossa kun asuttiin rauhallisella alueella ja nyt olemme helsinkiläisiä ja vilkkaammalla alueella.

En antaisi 4-vuotiaan olla tuollaisella pihalla yksin. Me asutaan täällä peräkylässä kivitien varrella ja tässä tuo meidän pian 5v saa olla yksin pihalla. On todella totteleva eikä ole ikinä yrittänyt lähteä minnekään.

300m oikealle autotielle kuulostaa ruhtinaalliselta - omakotitalossakin se autotie kulkee ihan vieressä. Mutta tuon perusteella on vaikea sanoa millaista meno siellä on - rauhallista vai ei. Eihän tuossakaan ehkä aluksi annettaisi lapselle lupaa mennä mihin tahansa vaan tietylle leikkipaikalle ja tarkkailtaisiin sitten kauempana miten homma luistaa.

Mutta ei omakotitalossakaan aina näe missä jälkikasvu luuraa - 4-vuotiaana sai mennä yksin ulos jos tahtoi.

Me asutaan luhtitalossa kaupungin kupeessa (70 000 asukasta) vilkkaan tien varrella. Pihalla on hiekkalaatikko, kiipeilyteline ja trampoliini. Parkkipaikat on hankalasti myös pihassa ja sinne ajetaan välillä törkeän lujaa.

Meidän eskarilainen, eli kouluun menevä saa ulkoilla nyt hetkiä yksin. Pienemmät ei saa. Olen mukana vahtimassa. Tuo kouluunmenijä on vilkas tenava. En näe ikkunasta pihaan.

[QUOTE="vieras";26182662]Se on sääli ettei nää äidit joiden pienet lapset saa ulkoilla yksin ole näkemässä mitä kaikkea siellä sattuu ja tapahtuu...[/QUOTE]

Oikeasti monia ei edes kiinnosta... :(

meillä saman tyyppinen alue, muutettiin tänne 3v sitten, ja siitä lähtien nyt 7v ja 9v ovat saaneet olla pihalla itsekseen.
tuo nuorempi on tosi fiksu ikäisekseen, me luotetaan ja tyttö itsekin on aina luottanut itseensä. mitään ongrelmia ei ole ollut. vanhempi poika taas tarvitsi enemmän aikaa ja kavereiden pyyntöjä, että oli valmis lähtemään ilman mua ulos.
toinen poika täyttää kesällä 4v, ja on taas erilainen kuin siskonsa, eli en voi kuvitellakaan 4v iässä häntä päästäväni yksin ulos.
haluaisin muuten muistuttaa siitä, että isompi sisarus ei saa eikä voi olla pienemmistään vastuussa, kuten esim. naapurin nainen olettaa, eli kysyy 5-vuotiaalta otatko 4-vuotiaan siskon sinne ulos. ei näin.
lapsi ulos ilman vanhempia siinä vaiheessa, kun itse on siihen valmis, tietää säännöt ym.

Alkuperäinen kirjoittaja öljbh;26182678:

tämä ei ole mitenkään lapsen iästä kiinni.
meidän vanhin lapsi oli viime kesänä 8v, pihalla leikkimässä kun lähdin kauppaan ja kun tulin alaovesta ulos, naapurin 6v hyppii poikani selän päällä.
ja erään 7v naapurintytön kimppuun kävi vanhus, tästä oli ihan iltapäivälehdissä...

En antais 4vuotiaan olla yksin ap:n kuvailemalla pihalla.

6v vois alkaa harjoitteleen sillen, et alueen jolla lapsi saa olla pitäs olla rajattu niin,
et näkisin ikkunasta sinne.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja öljbh;26182678:

Niin se on sääli niille lapsille koska kyllä ne tajuaa että äiti haluu ne vaan äkkiä pihalle muiden riesaks ettei tartte tapella omien lastensa kanssa. Mä en vaan voi käsittää miksi jotkut kohtelevat omia lapsiaan niin epäoikeudenmukaisesti eivätkä välitä. Ja kamalaa jos lapselle sattuisi jotain ja toinen hädissään ei vaikka pääsisi sisälle hakemaan apua. Nelivuotias on kuitenkin vielä pieni lapsi.

Meillä oli edellisessä asunnossa juuri kuvailemasi kaltainen piha, muutettiin helmikuussa pois. Tuolla oli sama ilmiö että nelivuotiaat olivat yksin pihalla, ja siitä tosiaan tuli ongelmiakin. Alue tosi suuri, ikinä ei olisi vanhemmat tienneet, missä lapsi oikein menee, ja lisäksi kun ne autot ajelevat oville. Siellä oli myös sattunut, että jostain muualta oli tullut vieraita lapsia kiusaamaan pienempiä, sekin on hankala tilanne sitten jollei aikuisia ole paikalla. Oma esikoiseni täyttää ensi kuussa 5 ja kuopus elokuussa 4. Ikimaailmassa en olisi heitä päästänyt keskenään tuonne vanhan kodin pihoille seikkailemaan. Siinä on vielä sekin ongelma, että jos lapsella ei ole näköyhteyttä aikuiseensa tai edes pelkästään omaan kotioveen, hän ei muista sääntöjä ja varoituksia vaikka kysyttäessä/tarkistettaessa ne muistaisikin.

Nyt tämä uusi yhtiö on tosi paljon turvallisempi, ja olen antanut lasteni jo keskenäänkin leikkiä pihalla. Harvoin sitä vaan itse viitsii sisällä olla, joten yleensä olen kuitenkin vähintäänkin oman pihan puolella:) Tässä on vain kaksi rivitaloa, leikkipaikka jää niiden väliin siten, että takapihaltamme on suora yhteys siihen leikkipihaan. Näen myös olkkarin ja makkarin ikkunasta koko leikkipaikan, kuulen lasten äänet. Tontti rajoittuu metsään ja autotietä ei ole lähellä. Autojen parkkipaikat jää talon toiselle puolelle, jonne lapset eivät saa ilman aikuista mennä.

Yhteistyössä