Minkä ikäiseltä unimaito pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No riippuu aika paljon siitä kuinka valmiilta vauva/taapero sen lopettamiseen on.
Meillä lopetettiin täysin vasta puolitoistavuotiaana ja oli juuri sopiva ikä siihen.
Ei puolivuotiaalta joka vielä kaipaa maitoa ole mitään syytä viedä unimaitoa jos ei itse sitä jätä.

Jos on suositusten mukaan täysimetetty 6 kk ja vasta silloin alettu maistelemaan soseita/sormiruokaa, ei voi tietenkään heti jättää yösyöttäjä pois. Sitten kun vauva syö päivässä 5 ateriaa kiinteitä voi kokeilla jos ilman yösyömisiä jo pärjäisi, mutta jotkut tarvitsevat noin vuoden ikään asti aamuyön puolella maitoa, jotta jaksavat aamuun asti nukkua. Jos vauva on selvästi nälkäinen ennen normaalia heräämisaikaa, on minusta syytä vaan antaa maitoa eikä väkisin "unikouluttaa".

Minä odotin että lapsi lopetti yösyömiset itse, se tapahtui vajaa 2-vuotiaana. Imetin, joten maidon antaminen yöllä oli helppoa ja yösyömiset harveni itsestään reilun vuoden iässä niin, ettei ne minua enää häirinneet. Tarvittaessa lapsi kyllä pärjäsi 1,5-vuotiaana ilman yömaitoja, silloin oli ensimmäisiä kertoja yökylässä eikä siellä yöllä mitään syönyt, kun tissiä ei ollut tarjolla. Olisi varmaan aiemminkin pärjännyt, mutta ei kokeiltu.

Meidän alkuun täysimetetty ja sitten pullotettu nukkui täydet yöunet 2-3kk ikäisestä. Nyt uudelleen heräilyä 9 kk iässä mutta en kyllä maitoa ala antaa, en usko että nälästä kyse. Aamuisin sitten herättyä voi kuikuilla ja leikkiä pitkäänkin hyväntuulisena vaikkei heti saisi aamumaitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30341063:
puolivuotias pärjää jo ilman

Älkää viitsikö aina näin täällä sanoa. Lapsesta riippuen puolivuotias SAATTAA pärjätä ilman maitoa yöllä, varsinkin jos syö kaikki viisi ateriaa päivässä. Harva puolivuotias vaan vielä syö kunnolla kiinteitä. Jos lapsi lopettaa itse maidon juomisen yöllä, niin sitten ei sitä tarvitse. Vuoden ikäiseltä voi ottaa yömaidon pois, kunhan syö reippaasti päivällä.

Esikoiselta tais jäädä joskus 1v4kk iässä ja nuoremmalta tuossa kesällä kun lopetin imetyksen 1v 8kk. Lapsi voi hyvinkin tarvita yöllä maitoa vuoden ikään asti, varsinkin jos päivä on ollut aktiivinen ja syöminen huonoa.

Alle vuoden ikäiseltä en unimaitoa yrittäisi väkisin jättää pois. Meidän esikoinen taisi olla 1v2kk, kuopus varmaan samaa ikää kun lopetti yösyömisen.

Mä en ihan ymmärrä sitä ajatusta että vauvankin pitäisi olla tosi itsenäinen ja pärjätä yöt ilman vanhemman tukea ja ravintoa. Vastasyntynyt lykätään omaan huoneeseen nukkumaan ja ollaan sitten ärsyyntyneitä kun ei homma toimikaan vaan huoneessa pitää juosta monta kertaa yössä ja kellotetaan itkua ennen kuin reagoidaan. Mä mieluummin annan huomiota vauvalle kun hän sitä tarvitsee niin ei tarvii sitten enää leikki-ikäisenä kömpiä läheisyyttä keskellä yötä hakemaan.

(Haen jo valmiiksi sateenvarjon..)

Mitä tässä tarkoitettaan "unimaidolla"? Mulle tulee mieleen se, että vauva laiteaan sänkyyn ja jää sinne juomaan pullosta kunnes nukahtaa. Meillä ei tässä mielessä koskaan ollut "unimaitoa". Illalla syötiin ennen sänkyyn menoa ja sitten pestiin hampaat/ikenet. Yösyöttö oli jäänyt pois jo muutaman kuukauden ikäisenä.

6kk se lopetti yömaidon.Illalla sai unille käydessä. Ei oo mitää ainoaa oikeaa aikaa ja tuo 6kk ei oo sellanen yleipätevä sanoa että ei enää tarvi. Toinen asia jos laps ite lopettaa.

Yksilöitä ollaan. Esikoinen lopetti itse yösyönnin 4kk iässä ja nukkui 10-11h. Pienemmän jouduin huudattamaan irti yösyönnistä joskus 1,5v jälkeen. Kyllä sen lapsestaan kukin huomaa. Alle 8kk ikäistä en missään tapauksessa vierottaisi.

Eikö nää mammat käy neuvolassa? Puolivuotiaalle ei enää syötetä eikä juoteta mitään öisin! Tutti tilalle :)

Käytiin mekin ja täti totesi kuten itsekin havaitsimme, että kovin on lapsikohtasta. Esikoinen tais lopetella yömaidot (tuttipullolla) siinä 1v tietämillä, toiselta lopetettiin sillon kun ei kunnolla rintaa imeny enää vaan otti ehkä yhen kiskasun ja sitten tyynty, kolmannelta vasta nyt 1,5v vierotettiin yömaidosta. Hän on ihan tarpeeseen juonut ja isoja määriä. Eikä lehmänmaito kelpaa kun menee maha sekasin. Neuvolalääkäri myös suositteli jatkamaan ihan rennosti imetystä, jos ei siinä mitään kummempaa ongelmaa kummallekaan ole eikä puuttunut tuohon yöimetykseen mitenkään.

Nyt tosissaan vierotettiin yötissistä, kun selvästi meni huonosti aamupala pojalla alas sen takia. Ja mulla väsytti jo liikaa sekä nälätti joka yö itelläkin, että piti nousta syömään ruisleipää kananmunalla tai tempasta purkki raejuustoo.

Pakko jatkaa vielä, että meidän tytölle syötettiin joka yö ihan RUOKAA 1,5v asti. Lääkärin neuvosta ei edes yritetty lopettaa yöruokarallia, vaikka ite olin aika usein kovasti lopussa tohon hommaan. Nousta keskellä yötä lämmittämään tytölle lasagnee, lusikoida naamariin, pestä kaveri, imettää ja takasi nukkumaan... huhhuh. Ja vielä pari imetystä päälle. Mutta hänellä onkin jokin tuntematon synnynnäinen ongelma ruoan sulamisen ja imeytymisen kanssa.

Yhteistyössä