minkä ikäiselle xylitolia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misu75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

misu75

Vieras
Minkä ikäiselle ootte antaneet jotain xylitolpastilleja? Ostin kaupasta Xylibon-nimisiä pastilleja, mutta ne vaikuttaa aika kovilta eikä meidän 14kk osaa niitä kyllä vielä imeskellä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 21:00 misu75 kirjoitti:
Annoin yhden pastillin: ensin sylki pois ja sitten nielaisi kokonaisena :/ Täytyy varmaan käydä apteekissa :)

Apteekista tarjottiin mulle (ja näillä itseasiassa alotettiin mut siirryttiin ostamaan kaupasta) katti matikaisen vadelmapastilleja kun eka kerran kävin kun herra oli 1-vuotias. Ne ovat noita samoja pastilleja kun xylibonit (sama maku, sama valmistaja) isommassa purkissa ja suhteessa isommalla hinnalla.

Mä kyllä suosittelisin vaan opettamaan niitä pastilleja imeskelemään, muuten saat aina antaa jotain jauhetta. Kyllähän se lapsi oppii. Ja eihän ne niin isoja oo, että olis vaarax vaikka nielasiskin. Meille nimittäin 1v-tarkastuksessa suuhygienisti sano että purkkaakin vois jo alkaa antamaan kun ei senkään nieleminen kuulemma oo vaarallista, mä kuitenkin päädyin noihin pastilleihin.

Nykyäänhän suositus edelleen lienee että xylitolia joka aterian jälkeen. Isompana sitten voi hyvin siirtyä purukumiin, meillä ei ainakaan enää huolita pastilleja, purkkaa se olla pitää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 23:05 untuva kirjoitti:
niin siis vaikka pestään aina illalla hampaat, niin silti antasitte noita pastillejakin vielä päivällä vai? neiti nyt 1,2v. ?

Joo, siis nimenomaan aterian jälkeen aina se ksylitoli. Koska se katkasee sen happohyökkäyksen suussa silloin heti, tai sitte hampaat pitäis pestä joka ruokailun jälkeen :o .

Ja meillä pestään aamuin illoin hampaat ja sitte 5 kertaa päivässä pastilli (aamupuuron, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapuuron jälkeen).

Meillä poika 1v3kk on syönyt xylitol-pastilleja vuoden ikäisestä, meillä käytössä xylibon ja pirkan pastillit. Viisi kertaa päivässä annetaan eli joka ruokailun päälle ja poika pitää hyvin huolta itse siitä ettei pastilli vaan jää saamatta! =) Hyvin on osannut niitä imeskellä alusta asti, mitä olen itse kokeillut, niin hajoavat hetken imeskelyn jälkeen murusiksi suussa.

Minä olen antanut pojalle nyt kuukauden ajan apteekin xylitolipastilleja. Mutta apteekintäti sanoi ettei tämän ikäiselle (1v4kk) saisi antaa kuin yhden tai korkeintaan kaksi pastillia päivässä... poika kuitenkin kerjää niitä tunnin välein, vaikka en annakaan niitä kuin pari päivässä, ruoan jälkeen :whistle:
mutta saako niitä antaa joka ruoan jälkeen? eli 5xpäivässä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 02:02 Iso Paha Susi kirjoitti:
Minä olen antanut pojalle nyt kuukauden ajan apteekin xylitolipastilleja. Mutta apteekintäti sanoi ettei tämän ikäiselle (1v4kk) saisi antaa kuin yhden tai korkeintaan kaksi pastillia päivässä... poika kuitenkin kerjää niitä tunnin välein, vaikka en annakaan niitä kuin pari päivässä, ruoan jälkeen :whistle:
mutta saako niitä antaa joka ruoan jälkeen? eli 5xpäivässä?

Ainakin Xylisuun ohjeissa kehoitetaan antamaan puolikas tabletti aterian jälkeen, jolloin niitä kertyy päivässä noin 2 tai 3 kokonaista päivässä mikä on suositus. Jos antaa paljon enemmän, vatsa voi mennä löysälle...

Esikoiselle aloin antaa ksylitolia alle vuoden ikäisestä hammashoitajan suosituksesta. Silloin Xylisuut olivat litteämpiä ja helpommin sulavia, joten puolikas tabletti hajosi suuhun imeskelemättä.

Kuopuskin on saanut noin vuoden ikäisestä ksylitolia, yleensä käytössä on vadelmanmakuiset Xylibonit ja Pikku kakkosen purkka. Niissä on eniten ksylitolia markkinoilla olevista tuotteista. Molemmat lapset (1,5v ja 3v4kk) saavat yhden pastillin tai purkan ruoan jälkeen, ei ole ongelmia vatsan löysyyden kanssa. Esikoinen oppi syömään purkkaa nielemättä vasta yli kaksivuotiaana (ja sai vatsan sekaisin silloin kun nieli sen), kuopus osaa jo syödä purkkaa oikein, paitsi että joskus purkka jää matkan varrelle eikä mene roskiin...

Sen lisäksi että ksylitoli katkaisee happohyökkäyksen, se saattaa ehkäistä kariesbakteerin tarttumista lapselle. Eli kannattaa siis käyttää ksylitolia!

Meillä taapero aloitti purkan pureskelun vähän yli vuoden iässä, saa sitä joka ruokailun jälkeen. Kun on pureskellut, antaa sen sitten mulle. Meillä käytetään Pikkukakkospurkkaa sekä minikokoisia mansikan ja omenan makuisia (olen laittanut sen ison pussin roskiin ja tyhjentänyt purkat purkkiin, en muista merkkiä) täysksylitolipurkkia.

Aloitettiin pojan (nyt 1 v 7 kk) kanssa muutama viikko sitten xylitoliharjoitukset d-vitamiinilla. Löysin apteekista xylitol/d-vitamiinipureskelutabletteja. Annan sellaisen aina aamiaisen jälkeen niin ei tarvitse enää vitamiinitippojen kanssa pelata ja saapa xylitolia samalla hampaille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 21:32 77mm kirjoitti:
Aloitettiin pojan (nyt 1 v 7 kk) kanssa muutama viikko sitten xylitoliharjoitukset d-vitamiinilla. Löysin apteekista xylitol/d-vitamiinipureskelutabletteja. Annan sellaisen aina aamiaisen jälkeen niin ei tarvitse enää vitamiinitippojen kanssa pelata ja saapa xylitolia samalla hampaille.

Minkä nimisiä ne on? Olis varmaan käteviä, kun molemmat samassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 22:12 vieras kirjoitti:
\

Vitabalans D-max

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2007 klo 22:44 77mm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 22:12 vieras kirjoitti:
\

Vitabalans D-max

Meillä kans käytössä, LOISTAVA TUOTE!!! suosittelen ehdottomasti kaikille. Meillä annetaan illalla hampaiden pesun jälkeen.

Kolmas lapseni täyttää kuun lopussa vuoden ja pari päivää sitten alettiin syödä Xylidentiä (vadelman makuista). Ne ovat litteitä ja helposti sulavia. Sen lisäksi annan tipan hammastahnaa harjan päälle vaippaa vaihtaessa. Kyllä tyttö tykkää. Vanhemmat lapsetkin ovat jo vuosia syöneet Xylidentiä.

Meillä syödään xylitolia joka ruoan jälkeen (lapsi1v8kk). Lisäksi pestään hampaat aamuin illoin. Tällä hetkellä käytössä xylibon-tabletit. Xylitolin syöminen aloitettu n. 1 v iästä. Vatsa ei ole reagoinut viiteen päivittäiseen tablettiin millään tavalla.

Tiedättekö vanhemmat, että yhtä tärkeää on se, että te itse syötte xylitolia säännöllisesti. Ainakin meillä taaperon hammastarkastuksessa kerrottiin, että aikuisen säännöllinen xylitolin käyttö ehkäisee kariesin tarttumista aikuiselta lapseen n. 70%. (Tottakai meilläkin vältetään kariesta aktiivisesti. Ei käytetä samaa lusikkaa yms. Mutta lisävarotoimenpiteenä tämä on hyvä.)

Yhteistyössä