minkä ikäiselle voi antaa vastuun lapsista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
oon ajatellu että palkkaisin lapsille "hoitajan", siis ihan vaan sellaisen joka tulis joskus meille lasten kanssa ja vahtis/leikkis niitten kanssa. lapset 1,5v, 3v ja 5v. ei tarttis siivota tai tehdä ruokaa, mut katsois perään jos käyn vaikka kaupassa/kampaajalla/lääkärissä. aina pari-kolmne tuntii kerrallaan.

mietin vaan että kykeneekö joku 16v keskittymään kolmeen pieneen lapseen ja vastuullisesti hoitamaan vai pitäskö olla vähän vanhempi?

täälläpäin ei oo mll:l hoitajia, joten pitäs joka tapauksessa ilmotella ja löytää omin päin...

16-vuotias voi olla jo hyvinkin kykevä. Oma kokemukseni on, että meidän 16-vuotias lapsenvahti oli vastuullisempi ja osaavampi lastenhoitaja kuin yli 20-vuotias koulutuksen saanut perhepäivähoitaja.

no sehän tietty riippuu 16-vuotiaasta, mutta kyllä monet sen ikäset pystyy! Varsinki just tollai, ku ei oo mitään muita hommia ja aika ei oo kovin pitkä. Laita ilmotus johonki lukion seinälle esim. tai kaupan ilmotustaululle. Varmaan monikin haluu vähän ekstra-rahaa!

Mä olin 11 kun pikkusisko syntyi ja äiti sai tulla ja mennä aika vapaasti kun olin aina valmiina hoitamaan vauvaa. Kun sisko ei enää ollut ihan pikkuvauva, saatoin hoitaa aamusta yöhön asti jos vanhemmilla oli jotain menoa, hoidin ruokailut, vaipanvaihdot, nukkumaan laittamiset jne.

Nyt oma siskoni on 11 enkä todellakaan jättäisi hänelle vauvaa hoitoon, koska siskolla ei ole kokemusta vauvan hoidosta. Asutaan niin kaukana niin sisko ei näe arkielämää vauvan kanssa.

16-vuotias pärjää varmasti hyvin, jos hänellä on kokemusta sen ikäisistä lapsista. Ja jos hoitoaikin on vain se 2-3 tuntia. Mä kiinnittäisin ikää enemmän huomiota siihen, onko hoitajalla kokemusta lapsista ja muutenkin luonteeseen; olisi mukavaa jos hoitaja leikkisi lasten kanssa, askartelisi tai tekisi jotain muuta kivaa, eikä vain istuisi telkkarin tai tietokoneen edessä ja kometaisi tarvittaessa...

Varmaan periaatteessa joo, mut on kyllä aika kova vastuu kolmesta noinkinn pienestä lapsesta. Lapset ovat tuossa iässä monet tosi vallattomia ja saattavat saada juttuja päähänsä...elämänkokemus ei siis tuossa olisi pahitteeksi..

Mä olen ollut jo 14veenä lastenhoitajana välillä kuusilapsistakin katrasta paimentamassa, mukana parikin vauvaa...ja juuri 17v täyttäneenä olin ihan ansiotyössä lastenhoitajana perheessä, jossa oli 2v ja 5kk lapset. Hoidin koko huushollin eli siivosin, laitin kaikki ateriat lapsille ja illalksi koko perheellekkin, hoidin kauppaostokset, pyykit, siivoukset jne lastenhoidon ohessa. eli kyllä nuoresta riippuen jo 16 v pystyy huolehtimaan pikkuisista.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23763267:
Varmaan periaatteessa joo, mut on kyllä aika kova vastuu kolmesta noinkinn pienestä lapsesta. Lapset ovat tuossa iässä monet tosi vallattomia ja saattavat saada juttuja päähänsä...elämänkokemus ei siis tuossa olisi pahitteeksi..
Minun mielestäni pieniä lapsia on helpompi hoitaa kuin isompia. Isommat lapset osaavat vedättää hoitajaa miten vaan ja isompien raivarit ovat myös paljon hankalampia käsitellä.

ok, kiitti kaikki vastauksista! tota mä just oon miettiny, että kun noi on vielä pieniä lapsia ja niistä kahella nuoremmalla ei viel juurikaan oo älliä päässä, tekevät mitä keksivät, niin minkä ikäinen pystyy huomioimaan kaikki vipeltäjät... liian vanhaa tätiä en hoitajaks tahdo, vaan nimenomaan nuorekkaan reippaan tytön.

oon ite ihan varhaisteininä ollu myös vastuussa jopa yön yli yhdestä tai kahdesta taaperosta, mut kolme lasta on eri asia, ja niinku joku totes riippuuhan se ihmisestä kuinka vastuullinen ja tottunut on.

jeps, pitänee laittaa ilmoitusta johonkin, mahtaisko terveydenhuolto-oppilaitos olla hyvä paikka??

Mll:n kurssille on ikäraja 16 vuotta, aattelisin että sen ikäinen.
Meillä on kesällä ollut lastenhoitajana 15 vuotiaskin, tosin hällä oli 4 nuorempaa sisarusta eli kokemusta löytyi

Mä olen tässä nyt miettinyt samaa ja tullut siihen lopputulokseen että täysikäinen sais hoitaja olla..Mä en viitsi niin isoa vastuuta kun toisen lapsi, antaa alaikäisen kannettavaksi, vaan täysikäinen se olla pitää.

Uskon, että vastuullinen 16v vastaisi ilmoitukseen, jos on varma, että kykenee homman hoitaa.
Luottaisin siis hoitajan omaan arvioon itsestään tässä tilanteessa.

Minä en kyllä luottaisi 16-vuotiaan omaan arvioon itsestään. Suosituksia kaipaisin.

Mutta kyllä monet 16-vuotiaat ovat jo hyvinkin vastuuntuntoisia ja kykeneviä selviytymään kolmen pienen _helpon_ lapsen hoitamisesta! Itse olisin 16-vuotiaana mielelläni tehnyt tollasia keikkoja extra-rahan vuoksi! =)

Mä oon ollut 13- ja 14-vuotiaana koko kesäloman lapsenlikkana. Ekana kesänä oli yksi 1-vuotias hoidettavana ja tein myös iltavuoroa, eli laitoin lapsen nukkumaan ja pääsin puolilta öin kotiin. Tokana kesänä oli kaks isompaa poikaa, ja vauva oli kyllä huomattavasti helpompi tapaus kuin nää sankarit ;)

Se riippuu ihan luonteesta. En antais omiani hoitoon jollekin yli parikymppisellekään jolla ei oo mitään hajua lastenhoidosta,mutta taas pikkusiskoni on 17-vuotias ja todella luotettava,järkevä ja vastuullinen. Oli meillä yötä pojan 4v kanssa,kun oltiin miehen kanssa synnärillä ja hyvin meni. Jos kyse on tommosista päiväaikaan tapahtuvista parin,max.kolmen tunnin poissaoloista,niin joku fiksu 15v soveltuu mun mielestä siihen aivan hyvin.

Samaa mieltä kun moni täällä, eli riippuu paljon lapsesta. Omat, isommat lapset ovat niin tottuneita lasten kanssa kun on omia sisaruksia että se hoitaminen sujuu ihan eritavalla kun monelta vanhemmalta jolla ei pienempiä sisaruksia ole.
Eli riippuu iästä, luonteensta, kokemuksesta, siitä onko omia sisaruksia jne. Helppoahan sitä on "kokeilla" on ekojen kertojen aikaan lähellä ja puhelin aina mukana jne. Helpompaa on kun on tuttu hoitaja, äkkiä lapset tottuis häneen ja hän lapsiin ja näiden persooniin.

Yhteistyössä