Minkä ikäiselle ootte antaneet purkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Ku meil 1v hammaslääkärissä hammaslääkäri ihmetteli useampaan kertaan sitä et meidän 1v osaa purra purkkaa. Oon puolikasta lasten purkkaa antanu jasaattaa 15-30min purra sitä kunnes nielaisee tai viemme sen roskiin

Me alettiin antaa esikoiselle purkkaa hänen ollessaan noin 2,5-vuotias. Kuopus on nyt 2 ja kerran oon purkan antanut. Pureskeli sitä noin 5 sekuntia ja nielaisi sitten, joten jatketaan vielä pastilleilla hänen kanssaan. On kyllä tosi hyvin 1-vuotiaalta jos tosiaan jaksaa pureskella purkkaa noin pitkään!

1v harjoittelee just pienillä paloilla, yleensä kyllä annetaan jauhaa liian pitkään että nielaisee. Esikoinen alkoi ihan sujuvasti sylkeä pureskellun purkan pois joskus reilun vuoden ikäisenä.

[QUOTE="Enni";23234957]Me alettiin antaa esikoiselle purkkaa hänen ollessaan noin 2,5-vuotias. Kuopus on nyt 2 ja kerran oon purkan antanut. Pureskeli sitä noin 5 sekuntia ja nielaisi sitten, joten jatketaan vielä pastilleilla hänen kanssaan. On kyllä tosi hyvin 1-vuotiaalta jos tosiaan jaksaa pureskella purkkaa noin pitkään![/QUOTE]

Kyö tämäki eka kerroilla nielaisi, mut pian oppi et vain jauhaa sitä ja sit laitetaan pois.

Meil esikoinen oli muistaakseni 1½v ku annoin sille purkkaa. Oli häijy ku usein annoin sille aamupalan päälle purkan mut mä luulin et se nielas sen tai laitto roskiin mut sit kerran huomasin hoitopaikassa et sil oli se purkka edelleen suussa. Eli oli n. 1h jauhanu sitä, hoitaja sano et sil ois ollu useamminki purkka tallella ku on hoitoon menny. Sit opin tarkistaan ennen ku lähettiin ajamaan et mikä on purkan kohtalo..

[QUOTE="Jenis";23235001]En oikein minkään ikäiselle... meillä syödään xylitol-pastilleja, niitä ei tarvi sitten aikanaan yrittää irrotella hiuksista tai sohvatyynyistä.[/QUOTE]

Meil vanhempi on 3v ja kertaalleen on purkan irrottanu tytön kaulasta, joskus oon keittiön pöydältä löytäny mut aika hyvin on menneet roskiin

[QUOTE="Kaisa";23235000]Kyö tämäki eka kerroilla nielaisi, mut pian oppi et vain jauhaa sitä ja sit laitetaan pois.[/QUOTE]Vois kai joo kokeilla antaa purkkaa useammankin kerran jos vaikka oppis. Mä sen yhden purkan kohdalla hoin koko ajan että "pureskele, pidä purkka suussa äläkä nielaise. Ei saa nielaista, pureskele vain" ym. mutta nielaisi kuitenkin heti.

[QUOTE="Kaisa";23235023]Meil vanhempi on 3v ja kertaalleen on purkan irrottanu tytön kaulasta, joskus oon keittiön pöydältä löytäny mut aika hyvin on menneet roskiin[/QUOTE]

Mutta siis miksi sen pitäis olla just purkkaa eikä pastilli? Tai miksi lapsen pitäis osata syödä purkkaa?

[QUOTE="Enni";23235052]Vois kai joo kokeilla antaa purkkaa useammankin kerran jos vaikka oppis. Mä sen yhden purkan kohdalla hoin koko ajan että "pureskele, pidä purkka suussa äläkä nielaise. Ei saa nielaista, pureskele vain" ym. mutta nielaisi kuitenkin heti.[/QUOTE]

uus juttu vaatii totuttelua.. ja purkan pureminen on kuitenki aika erilaista mitä normi ruuan.. vatii myös voimaa

[QUOTE="Jenis";23235060]Mutta siis miksi sen pitäis olla just purkkaa eikä pastilli? Tai miksi lapsen pitäis osata syödä purkkaa?[/QUOTE]

Käy hän se pastillikin, mut meil tytöllä ei ole kuin 8 hammasta edessä ni se purkan pureminen onnistuu paremin mitä pastillin imeminen

[QUOTE="Jenis";23235001]En oikein minkään ikäiselle... meillä syödään xylitol-pastilleja, niitä ei tarvi sitten aikanaan yrittää irrotella hiuksista tai sohvatyynyistä.[/QUOTE]Meidän 4-vuotias on saanut purkkaa 1,5 vuoden ajan eikä sitä oo tarttenut irroitella mistään. Kerran purkka tosin putosi vahingossa matolle mutta muuten lapsi on tuonut sen mulle roskiin vietäväksi tai vienyt itse.

[QUOTE="Jenis";23235060]Mutta siis miksi sen pitäis olla just purkkaa eikä pastilli? Tai miksi lapsen pitäis osata syödä purkkaa?[/QUOTE]

Eikait siihen mitään syytä tarvita sen kummemmin, meil se on esim hätäkeino ku nälkä tai kiukku yllättää ja odottelemme pian valmistuvaa ruokaa... tai palkinto esim, hyvin onnistuneesta ruokailutilanteesta..

[QUOTE="Enni";23235052]Vois kai joo kokeilla antaa purkkaa useammankin kerran jos vaikka oppis. Mä sen yhden purkan kohdalla hoin koko ajan että "pureskele, pidä purkka suussa äläkä nielaise. Ei saa nielaista, pureskele vain" ym. mutta nielaisi kuitenkin heti.[/QUOTE]

Jos se kokeili, etta mista tuo aiti oikein puhuu..:)

Yhteistyössä