Minkä ikäisellä/kokoisella lapsella on mahtunut samat talvivaatteet kahtena talvena päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Meillä on hankittu talvikuteita pitkälti käytettynä, kun ei niitä käytetä kun se nelisen kuukautta ja ovatkin sitten jo seuraavana talvena pienet. Mietiskelin vaan että missä vaiheessa tuo kasvu hidastuu jo niin, että samat vaatteet menisivät kaksi vuotta päälle? Siinä vaiheessa voisi jo panostaa hieman enemmän laadukkaisiin vaatteisiin. Miten teillä on muksut kasvaneet?

Nyt ekaluokkalainen alkuvuodesta 8v täyttävä näyttää mahtuvan viime vuoden toppavaatteisiin, aina on ennen kerenny kasvaa ulos edellisestä koosta. Reilu 130cm pitkä.

Meillä on aina niin, että poika käyttää vuodenvaihteeseen saakka edellisvuotista talvihaalaria. Sitten ostetaan joulun jälkeen alesta uusi, ellei olla jo ostettu seuraavaa kokoa. Se toimii hyvin, sillä täällä ei useinkaan tule pysyvä lumi maahan ennen vuodenvaihdetta- se edellisvuotinen haalari saakin kulahtaa kosteassa hiekassa rymytessä. Se huono puoli siinä kyllä on, että yli satasen haalarista ei kyllä todellakaan myytäväksi asti jää.

Meidän tytöllä oli 1v ja 2v talvena sama haalari. Jälkimmäisenä talvena oli toinenkin haalari siinä rinnalla toki. Olin kyllä aika yllättynyt että mahtui siihen samaan vielä viime talvena koska vaikka vähän kasvunvaraa ekana talvena olikin niin ei todellakaan hukkunut siihen tmv kuten voisi kuvitella!

Ostettiin nyt (kohta 3v) tytölle koon 104 haalari, hyältä näytti tälle talvelle ja tuurilla voi mennä vielä ensi talvenakin.

Nyt meillä ekaa kertaa talvi aloitetaan viime vuotisella haalarilla. Pojalla ikää juuri 4v ja pituutta en tiedä. Viime syksynä oli n.100cm pitkä ja ostin haalarin kokoa 110 ja menee nyt vieläkin ihan hyvin.

No minä juuri kokeilin tytön viime talven haalaria ja näyttää että vielä sopisi ens talvenkin, ikää nyt 5 vuotta. Oli viime talvena reilu mutta hyvin pysty käyttämään ja nyt näyttää sellaselta sopivalta. Voi tietysti oll että lopputalvesta jää pieneksi, mutta ainakin alkutalven menee varmasti.

Meillä kouluikäisellä on alkanu mennä kaks talvea samat vaatteet. Nyt sillä on käytössä välikausitakki joka on otettu käyttöön ekaluokan keväällä ja mahtuu edelleen (nyt kolmannella)

Kai se riippuu siitä miten paljon kasvunvaraa on valmis ottamaan. Ja lapsen ruumiinrakenteesta riippuubmiten paljonnkasvumvaraa voi olla. Meillä esikoinen on hintelä ja pitkäjalkainen joten liian ison haalarin haaraisa roikkuu polvissa ja haalari on on niin leveä että sinne mahtuisi kaksi lasta. Pienempi lapsi taas on harteikas ja pitkäselkäinen niin se pystyy hyvin käyttämään hieman liian isoa haalaria joka menee sitten pitkään.

Minä ostat haalarin aina kunnon kasvuvaralla. Haaroihin pitäisi jäädä nyrkin verran tilaa kasvulle, monet taitavat unohtaa tämän, luulen että ihmiset ostaa liian nafteja haalareita. Muistattehan, että kun lapsi kumartuu, se just nafti haalari ottaa aika ikävästi kiinni haaroista.

Takki+housut systeemi ei mene samalla tavalla pieneksi, kuin haalari.
Esim talvitakit ostan aina kunnon kasvuvaralla, ja ne mahtuvatt aina myös seuraavana talvena, ainakin alkutalvesta. 4-7 vuotiaat lapset.

Meillä on oikeastaan aina menty kaksi vuotta samoilla, esikoisella on eskari-iässä iso kasvuhappaus, silloin ei etukäteen alesta ostetut menneet edes koko talvea.

Ostan aina reilunkokoiset (kokeilen aina päälle kenkien kanssa), liian isot ei saa olla.

Minä ostan haalarit lapsille vasta sitten kun niitä oikeasti tarvitaan ja sopivalla kasvuvaralla, mielellään vielä sellainen haalari, jossa vyötäröllä säätökuminauha, niin voi vähän pelata pituuden kanssa.

Mulla on tyttö, joka täyttää joulukuussa 8. On mahtunut vieläkin sama toppatakki ja henkselitoppajousut, jotka sai olleessan 6 v. Icepeakin puku, joka on vettähylkivä ja kokolapussa 116 cm. Tyttö on nyt noin 124 cm, On jotenkin reilua mitoitusta. Nyt vasta on hihat hieman lyhyen näköiset, mutta housut menee vieläkin. Ostin aikoinaan Prismasta 69 euroa ja ollut kyllä hintansa väärti.

meidän neidillä sama takki jo kolmatta syksyä! :D tosin on sen mallinen, että pystyi käyttämään vähän liian isona ja nyt on enään just ja just sopiva. :D ikää on nyt 5-v.
Smalla tytöllä viimevuoden talvihaalari menee vielllä tämän talven ihan helposti. :)
8-v pojalla viimevuotinen takki sopiva.
2-vuotiaalla viimevuotinen välikausihaalari sopii viellä tänäkin vuonna, mutta talvihaalari meni vaihtoon.

Yhteistyössä