minkä ikäinen osaa juoda itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitäisi ja pitäisi...miksi ihmeessä lapsen PITÄISI osata jotain tiettynä aikana? Eiköhän sinunkin taaperosi nappaa sen mukin sitten käsiinsä kun on siihen valmis.

no pullosta pitänyt itse kiinni n. 4-5kk iässä, nokkamukista osaa on n. 6kk iässä osa vasta lähempänä vuotta ta vähän ylikin. Tuo melkein 2v kaataa välillä vielä tavallisesta mukista päällensä. Vaikkei siis nokkamukista ole enää aikoihin juonut.

Meillä poika alkoi itse pitämään nokkiksesta kiinni n. 6 kk ikäisenä. Nyt 8 1/2 kk vanhana nokkis osuu jopa välillä suuhun, mutta valuttaa myös maidot/vedet rinnuksille, lattialle, pöydälle jne.. :/

Kuopus oli yli 1v varmasti, mutta en muista tarkkaan. Enkä vieläkään (1v10kk) luota hänen juomataitoonsa, väliläl valuu ja välillä muki lentää, toisinaan sisältö kaadetaan ruokaan ja joskus muki täytetään ruoalla... Useinmiten kyllä syö sötkötyksensä!

Tähänkin ketjuun eksyi joku pilkun n...

Meillä poika 10kk ja ajattelin vaan, että onko edelleen ihan normaalia, kun ei meinaa ottaa lainkaan itse nokkamukista kiinni, ainakaan juomistarkoituksessa ;). Mutta kaipa hänkin sen sitten joskus oppii.

Meillä vanhempi joi mukista yksin jo 1v1kk ikäisenä ja nuorempi 1v 2kk ikäisenä. Nokkamukea ei ole ollut käytössä lainkaan. Tuntuu, et eiköhän ne jo aika aikasin osais nokkamuestakin juoda, mut yksilöllistähän tuo :)

Meidän neiti hoksasi vasta nokkamukista juomisen, tähän asti osannut kyllä pitää mukia itse mutta ei vaan osannut sieltä nestettä hörppiä =) Ja ikää nyt 1v2kk. Tavallisesta mukista osasi juoda jo aikaisemmin, vaikkei kylläkään itse kippoa pidellyt ;)

Nokkamukista vähän yli vuoden ikäisenä. Tosin muki meinaa välillä mennä nurinpäin, joten pitää opastaa, miten päin muki laitetaan pöydälle. Lasin reunalta juominen onnistuu myös, mutta koska todennäköisesti maito menee pöydälle mukilla leikkiessä kun äidin silmä välttää, joten mukin reunalta ei vielä voi antaa itsenäisesti juoda.

Yhteistyössä