Minkä ikäinen on mielestäsi "nuori"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Luin meidän kunnan ilmoitustaulua ja siellä luki, että nuorisotoimen palveluiden piiriin kuuluvat 12–29-vuotiaat ja samanikäiset ovat tervetulleita myös nuorisotalolle.

Tuntuu jotenkin oudolta määritelmältä ja myös oudolta ajatukselta, että joku 29-vuotias olisi yläasteikäisten kanssa nuorisotalolla, ollen todennäköisesti itse vanhempi kuin talolla töissä oleva nuoriso-ohjaaja.

Onko tämä vaan joku byrokratian kukkanen, vai ymmärretäänkö alle 30-vuotiaat nykyään yleensä oikeasti "nuoriksi"? o_O

Alle 30-vuotiaat (ja vähän ylikin) ovat nuoria. Ajatelkaa esimerkiksi poliittisia nuorisojärjestöjä. Jos nuorten ikäraja olisi 20 v, niin järjestöt voisi lakkauttaa kokonaan,

Vakiintumisiän noustessa nuoruuden käsite venyy.

Tilastoissa ja tuollaisissa ilmoituksissa johonkin pitää vetää raja ja onhan se niin että joku 29v voi tuntea tarvetta hengailla nuorisotalolla. Eihän se tietysti muilta ole pois. Vähän sama kuin joku 80v (kuten mummoni) kieltäytyy tulemasta kutsutuksi vanhukseksi kun joku toinen hänen ikäisensä mielellään jo tulee vähän passatuksikin. Ihmistä tapaamatta vaikea sanoa missä kehitysvaiheessa hän on, hyvä että sen saa itse valita.

Vakiintumisiän noustessa nuoruuden käsite venyy.

Tilastoissa ja tuollaisissa ilmoituksissa johonkin pitää vetää raja ja onhan se niin että joku 29v voi tuntea tarvetta hengailla nuorisotalolla. Eihän se tietysti muilta ole pois. Vähän sama kuin joku 80v (kuten mummoni) kieltäytyy tulemasta kutsutuksi vanhukseksi kun joku toinen hänen ikäisensä mielellään jo tulee vähän passatuksikin. Ihmistä tapaamatta vaikea sanoa missä kehitysvaiheessa hän on, hyvä että sen saa itse valita.

Kyllä siinä 29-vuotiaassa jotain on vikana jos henkisesti identifioi itsensä puolet nuorempien 14-vuotiaiden kanssa ja haluaa hengailla näiden seurassa.

Ainakin ennen vanhaan nuorisotalot tapasivat yleensä olla myös ihan turvallisuussyistä kiellettyjä yli 18-vuotiailta.

Yhteistyössä