Minimiäitiyspäiväraha sama kuin työttömyyskorvaus - mutta paljonko siis euroissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Letkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Letkis

Vieras
Eli tulen saamaan minimiäitiyspäivärahaa kesällä 2009, mutta paljonko se on siis euroissa, kun en löydä mistään? Eikös sitä sitten saa ensimmäiset 105 päivää?

äitiyspäivärähan pitäisi nousta vuoen alusta työttömyyskorvausken tasolle. eli kylläse nousee tuosta 15,20 ylöspäin viellä... joskus.....
lupaukset on tehty petettäviksi, ainakin kaikissa raha-asioissa. ei niistä koskaan oikeesti tiiä, nouseeko se vai ei...

Alkuperäinen kirjoittaja viras:
15,20 saan minä ja mielestäni työttömyyskorvaus on suurempi summa.

Juu, ite kävin just tänään kelalla ja itekin tulen saamaan tuota pienintä ä-rahaa ja pisti kyllä kiukuttaa kun kuulin että en saa työttömyyspäivärahaa siltä ajalta vaikka työttömyyspäiväraha mulla n. 10? enemmän ku minimi ä-raha. Että näin meillä Suomessa tuetaan lapsiperheitä. Ja ei, en ole ollut "laiska" ja työtön tätä odotusaikaa vaan tuloraja ei täyttynyt niin siksi minimi ä-raha. Kyllä vituttaa!! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja sativa:

Juu, ite kävin just tänään kelalla ja itekin tulen saamaan tuota pienintä ä-rahaa ja pisti kyllä kiukuttaa kun kuulin että en saa työttömyyspäivärahaa siltä ajalta vaikka työttömyyspäiväraha mulla n. 10? enemmän ku minimi ä-raha. Että näin meillä Suomessa tuetaan lapsiperheitä. Ja ei, en ole ollut "laiska" ja työtön tätä odotusaikaa vaan tuloraja ei täyttynyt niin siksi minimi ä-raha. Kyllä vituttaa!! :kieh:

Siis täh? Olit vai et ollu työtön ennen ä-lomaa?

Ei se nouse työttömyyskorvauksen tasolle, työmarkkinatuen tasalle kyllä. Se on kuitenkin vähemmän, kuin työttömyyskorvaus.

Jos olet oikeutettu työttömyyspäivärahaan, niin silloin saat sen mukaan myös äitiyspäivärahan. Tietyllä prosentilla, mutta se on enemmän kuin minimiäitiysraha.

Saatko sä työmarkkinatukea vai työttömyyskorvausta?

en ollut työtön.. eli vielä on siis töitä minulla kun ei se äippälomakaan ole vielä alkanut.

Mie olin työttömänä ennen ä-lomaa 6kk kelan työmarkkinatuella, ja mulla laskettiin äitiyspäiväraha sen mukaan. (Edellisen verotuksen mukaan olisin saanut minimiä.) Mut koska se laskettiin tuon työmarkkinatuki-kauden mukaan, niin sain äitiyspäivärahaa saman verran kuin työmarkkinatukea. Päiväsumma oli vähän pienempi kuin työmarkkinatuessa, mut koska äityispäivärahaa maksetaan myös lauantailta, niin kuukaudessa sain saman verran rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Ei se nouse työttömyyskorvauksen tasolle, työmarkkinatuen tasalle kyllä. Se on kuitenkin vähemmän, kuin työttömyyskorvaus.

Jos olet oikeutettu työttömyyspäivärahaan, niin silloin saat sen mukaan myös äitiyspäivärahan. Tietyllä prosentilla, mutta se on enemmän kuin minimiäitiysraha.

Joo, se on 86% työttömyyspäivärahasta, mutta koska sitä maksetaan myös lauantailta, niin kuukausisummana sama :)

Yhteistyössä