Minidisperin ja Prednisolon alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joanna78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Joanna78

Jäsen
07.03.2008
203
0
16
Onnistuin viimeinkin raskautumaan vuosien hoitojen jälkeen 5.Icsin tuoresiirrosta. Tukilääkityksenä minulla oli Prednisolon 10 mg/pvä, minidisperin 100 mg/päivä ja Luget 4 kpl/pvä ja dhea 2 kpl/pvä. Sain plussan jälkeen klinikaltani ohjeeksi lopettaa KAIKEN lääkityksen! Lopetin kyllä Luget ja dhea:n, mutta kortisonista ja disperinistä en ole vielä luopunut. Oma lääkärini on ollut lomalla ja nyt huomenna saan hänen ohjeensa, mutta uskon sen olevan saman kuin tuo klinikan yhteinen ohje... Tuntuu vain tosi kummalliselta lopettaa nyt kortisoni ja disperin, kun mulla on kuitenkin ollut kaksi alkuraskauden keskenmenoa viikoilla 6 ja 7. Netistä googlettelin, että jotkut ovat saaneet ohjeeksi jatkaa kortisonia viikolle 8 ja disperiniä viikolle 12.

Millaisia ohjeita te muut kortisonin ja disperinin käyttäjät olette saaneet niiden käytöstä plussauksen jälkeen?

Huomenna alkaa siis viikko 5....

Joanna, siitä ei ole mitään haittaa, että jatkat kortisonia ja lugejankin ekaan ultraan, jos haluat. Disperiinistä en osaa sanoa, koska sitä ei ole minulla käytetty. Meidän klinikalle ohjeistetaan näin. Ilmeisesti jossakin tapauksessa luget voi lopettaa plussaan, mutta siitä ei ole haittakaan jatkaa niitä. Ja kortisonista olen saanut ohjeen, että 1. ultrassa mietitään vähentäminen. Sinuna en lopettaisi. Jos ei ole hyötyä jatkamisesta, niin ei ole haittaakaan. :) Onnea vielä! Ihanaa, että plussasit! :)

Kiitoksia Rachel! Onko sua siis ohjeistettu jatkamaan kortisonia ekaan ultraan? Millähän annoksella? Tuolla samalla 10 mg vai 5 mg? Luget mulla jo loppui testipäivänä, eikä reseptissäkään enää oo yhtään.

Itse jatkoin kortisonia about rv10 saakka ja samoin lugeja kun niitä jäi ylimääräisiä.Disperiiniä syön about rv30 asti jos/kun sinne asti päästään.

Yleensä kortisonit lopetetaan rv12 mennessä.Olisin luget saanut lopettaa heti plussatestiin mutta en halunnut koska niistä ei haittaakaan ole.
DHEA meidän klinikalla lopetetaan heti plussatestiin.

Shenda: Kiitti myös sulle vastauksestasi! Missä klinikalla olet hoidoissa? Kuinka pitkällä raskautesi on? Olen lueskellut, että kortisoni pitäisi lopettaa rv 8 mennessä, mutta ei näköjään sekään pidä paikkansa. Muistatko millä annoksella kortisonia söit 5 vai 10 mg? Onko sulla disperin 50 vai 100 mg?

Ollaan fertinovalla helsingissä.
Nyt mennään rv 11+0.....ennen punktiota söin 20mg 5 päivän ajan ja siitä se sitten laskettiin 10mg jota söin about rv8 saakka ja 5mg rv9 saakka...muistinkin väärin tuossa ekassa viestissäni.
Mulla on primaspan 50mg.
Sekä mulla on metforminin jota otan 3tbl/pvässä...kilinikan mukaan se pitäis lopettaa rv12 mennessä mutta aajttelin kysyä saako sitä jatkaa pidemmälle.

Joanna, sinuna jatkaisin ekaan ultraan kortisonia annoksella, joka sinulla nyt on. Minulle on aina sanottu, että jos siihen asti päästään, sovitaan kortisonin vähentämisestä ekassa ultrassa. Ja sehän muutenkin pitää tehdä vähitellen, myös silloin, jos negaa, joten tosi outo tuo ohje lopettaa se kuin seinään. Ilmeisesti voi olla jotain haitata sydämmelle, jos sen lopettaa yhtäkkiä.

Yhteistyössä