minen enää ikinä mene mihinkään julkiseen paikkaan tuon lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
tänään taas astetta villimpi päivä, ja erehdyttiin lähtemään kaupoille ja tarkoitus oli käydä kaverin kanssa vielä kahvilla.. no, eipä tarvinnut..
niin hirveä apina taas tuo lapsi että jouduttiin lopulta lähtemään kesken kaiken pois, sitten ollaankin käyty keskustelua siitä käytöksestä ja siitä että mitä tarkoittaa kotiaresti ja rangaistus, ja että sen ei ole tarkoituskaan olla kivaa |O
itkupotkuraivaria tuo vähän väliä vääntää kun ei pääse ulos leikkimäänm, kun ei saakkaan leikkiä naapurinpojan kanssa jne.
voisivat rakentaa kauppakeskuksiin jonkun häkkialueen johon tollaset ipanat vois laittaa ostosten ajaksi niin etteivät pääse riekkumaan, juoksemaan, kiukuttelemaan jne julkisesti, olisivat vain kivasti siellä pikku häkissään.. huoh
miksi ihmeessä tuon lapsen pitää olla niin kovapäinen ettei mikään mene jakeluun ilman hirveitä taisteluita ja vääntöjä

Minkäs ikäinen kyseessä? Meillä kauppareissut on menneet aina suhteellisen hyvin kun tietävät, että heti jos alkaa riekkuminen niin lähdetään sekunnissa autoon ja uusi kauppareissu heillä tiedossa vuoden päästä. tosin ovat jo 6v ja 5v, joten jonkun näköistä käytöstä voi jo odottaa. tosin 6v on kyllä välillä ihan mahdoton uhmassaan.

[QUOTE="vieras";23771234]No mitäs pahaa se lapsi teki?[/QUOTE]

siis juoksi, riekkui, repi vaatteita henkareilta, läpsi kun kiellettiin jotain, heittäytyi maahan, huusi ja käyttäytyi kaikin puolin kauppakelvottomasti

Ymmärrän sua, hengittele rauhassa ja rauhotu. Mun lapsi ei useinkaan ole noin tehnyt, mutta ne pari kertaa riittää ja olen ollu ihan hiiltyny sen käytökseen. Ymmärrettävästi nyppii jos täytyy muuttaa suunnitelmia sen vuoksi ettei toinen pysy kurissa.

Kyllä se siitä kasvaa.. nää on kasvattavia tilanteita. Kun rauhotut niin juttele sille, kyl pikkulapsetkin jo tajuaa.

[QUOTE="eee";23771288]Ymmärrän sua, hengittele rauhassa ja rauhotu. Mun lapsi ei useinkaan ole noin tehnyt, mutta ne pari kertaa riittää ja olen ollu ihan hiiltyny sen käytökseen. Ymmärrettävästi nyppii jos täytyy muuttaa suunnitelmia sen vuoksi ettei toinen pysy kurissa.

Kyllä se siitä kasvaa.. nää on kasvattavia tilanteita. Kun rauhotut niin juttele sille, kyl pikkulapsetkin jo tajuaa.[/QUOTE]

joo näinhän se on.. harmitus kyllä menee ohi ja toivon mukaan näitä tälläisiä reissuja ei ainakaan kovin montaa tule enää (olen täällä joskus kirjoittanut pojan vilkkaudesta ja käytöksestä jne ja kuinka vaikeaa se on silloin pitää tuota kontrollia)
en haluaisi ruveta välttelemään julkisia paikkoja mutta jos näitä tulee lisää niin me ei vaan käydä enää missään, saa hävetä silmät päästä ja lisäksi tehdä turhan reissun kun kesken kaiken pitää kotio lähteä : /
juteltu kyllä on, ja asiaa selitetty.. ehkä se tajuaa mistä on kyse, ehkä ei.. mutta huomenna on uusi päivä ja toivottavasti paljon kivempi sellainen

Oletkos sä se ap, joka mietti sitä lahjatoivelistaa? Että kun kaikki toiveet lapsellas oli niin kalliita. Vai muistanko väärin....?

ja on muuten ihan turha koittaa vääntää tätä asiaa liittymään mihinkään kalliisiin lahjatoiveisiin, koska niillä ei ole tasan mitään tekemistä toistensa kanssa
tuo poika nyt vaan on luonteeltaan vilkas ja hitusen kovapäisempi, siinä missä jotkut toiset lapset on herkkiä ja rauhallisia jne

Meillä oli poika tuommoinen n. 5-vuotiaana ja joka kerta päätin, etten enää ikinä mene kaupungille. Puheterapeutin mukaan hän oli yliherkkä ärsykkeille. Kauppakeskuksessa vaan oli liian paljon katsottavaa ja kuunneltavaa, ääniä, ihmisiä ja kaikkea. Neuvoi käymään vaan nopeasti 1-2 paikassa kerrallaan ettei ehdi riehaantua. Kyllähän se sitten ajan kanssa ohi meni.

[QUOTE="vieras";23771920]Meillä oli poika tuommoinen n. 5-vuotiaana ja joka kerta päätin, etten enää ikinä mene kaupungille. Puheterapeutin mukaan hän oli yliherkkä ärsykkeille. Kauppakeskuksessa vaan oli liian paljon katsottavaa ja kuunneltavaa, ääniä, ihmisiä ja kaikkea. Neuvoi käymään vaan nopeasti 1-2 paikassa kerrallaan ettei ehdi riehaantua. Kyllähän se sitten ajan kanssa ohi meni.[/QUOTE]

jotain tuollaista mä olen epäillyt, siis että kun on uusi paikka, paljon ihmisiä, paljon nähtävää niin käytös menee huonoon suuntaan, väsymystilakin antaa vielä oman lisänsä.
mutta hyvä tietää että ajan kanssa menee ohi, jospa meilläkin

No haloo, hyvin harva pieni lapsi jaksaa kulkea äidin perässä rättikaupoissa kun ei kukaan täysjärkinen aikuinenkaan siellä tuntikausia asu. Kannattanee jättää lapsi kotiin jatkossa.

Meillä osataan käyttäytyä, koska lapsi tietää mitä huonosta käytöksestä seuraa ja seuraus on aina ja sama, lapsen ei tarvitse koettaa että mitä tälläkertaa.

Kauppareissulla ellei osata käyttäytyä, pääsee kärryyn tai sitten käteen kiinni ja irti ei pääse millään konstilla. Yleensä lapsi sitten huutaakin sen ajan kun ollaan kyseisessä kaupassa, mutta sen huutamisen takia ei lähdetä pois. Seuraavalla kauppareissulla lapsi tietää ja taas muistaakin miten käydään, joten osaa myös käyttäytyä.

No haloo, hyvin harva pieni lapsi jaksaa kulkea äidin perässä rättikaupoissa kun ei kukaan täysjärkinen aikuinenkaan siellä tuntikausia asu. Kannattanee jättää lapsi kotiin jatkossa.

nyt ei ollut kyse tuntikausista, ja vaatteita katsottiin pojalle, ja meille aikuisille.. käytös alkoi jo ihan heti alkumetreillä.. eli voin ymmärtää kiukuttelun 2 tunnin kauppareisuun päätteeksi, mutta en 5min kauppakeskukseen astumisen jälkeen..

[QUOTE="vieras";23771976]Meillä osataan käyttäytyä, koska lapsi tietää mitä huonosta käytöksestä seuraa ja seuraus on aina ja sama, lapsen ei tarvitse koettaa että mitä tälläkertaa.

Kauppareissulla ellei osata käyttäytyä, pääsee kärryyn tai sitten käteen kiinni ja irti ei pääse millään konstilla. Yleensä lapsi sitten huutaakin sen ajan kun ollaan kyseisessä kaupassa, mutta sen huutamisen takia ei lähdetä pois. Seuraavalla kauppareissulla lapsi tietää ja taas muistaakin miten käydään, joten osaa myös käyttäytyä.[/QUOTE]

kyllähän tuokin tietää mitä siitä seuraa, sille annetaan varoituksia ja kyllä pidetään kädestä kiinni etc. kyse onkin siitä että se ei auta kun pojalla on tuollainen päivä, käytös ei lopu.. nyt homma päättyi iltapala pöytään josta poika läks kesken ruuan nukkumaan kun se taas murisi/ärjyi miehelle vastaukseksi (asiasta on käyty vääntöä jo pitkään, ja ei vaan tunnu menevän jakeluun koko asia)

[QUOTE="Neith";23772154]kyllähän tuokin tietää mitä siitä seuraa, sille annetaan varoituksia ja kyllä pidetään kädestä kiinni etc. kyse onkin siitä että se ei auta kun pojalla on tuollainen päivä, käytös ei lopu.. nyt homma päättyi iltapala pöytään josta poika läks kesken ruuan nukkumaan kun se taas murisi/ärjyi miehelle vastaukseksi (asiasta on käyty vääntöä jo pitkään, ja ei vaan tunnu menevän jakeluun koko asia)[/QUOTE]

Takuulla loppuu joukseminen kun otat lapsen kiinni ja loppuu vaatteiden heitteleminen yms. en nyt oikein ymmärrä mikä teillä ei lopu?

[QUOTE="vieras";23773129]Takuulla loppuu joukseminen kun otat lapsen kiinni ja loppuu vaatteiden heitteleminen yms. en nyt oikein ymmärrä mikä teillä ei lopu?[/QUOTE]

juokseminen loppuu kyllä, huuto, läpsiminen, lattialle rojahtaminen,pyöriminen ja esineisiin tarttuminen ei.. se on hyvä jos teillä loppuu mutta kun tuo ipana päättää heittäytyä hankalaksi niin se todella on sitä. mies on sitä useampaan kertaan kantanut huutavana kaupasta autoon ja viettänyt sitten sen mun shoppailu ajan pojan kanssa autolla, mutta onko poika oppinut siitä mitään.. ei.. kyllähän se tajuaa mikä homman nimi on, mutta ei sillä ole vaikutusta.
ja jos se on tuollaisella tuulella niin sen kanssa ei muuten pahemmin kommunikoida järkevästi

Olin vastaamassa, että mäkään en enää ikinä lähde tuon 5 v poikani kanssa mihinkään julkiseen paikkaan, mutta luettuani ketjun totesin että eihän sälli ole ollenkaan pahimmasta päästä.

Silti multa paloi totaalisesti käpy kun toinen väänteli naamaansa, toisti perässä kaiken mitä sanoin, ja ulvoi krokotiilinkyyneleitä kun ärjäisin hiukan kovemmin ("Miks sää et puhu mulle nätistiiiii, sää et rakasta mua enääää, sä rakastat vaan siskoa, miks sä vihaat muaaaaa"....).

ARGH. Osaa olla ihana, mutta niin perrrrrrrkeleen ärsyttäväkin joskus että.

Meillä väsymys ja jännitys tekee nyt tota. Aiemmin ei mitään ongelmaa, mutta nyt tuo 4v on välillä aivan mahdoton; ns. riehaantuu esim. kotona iltatoimissa, kylässä, kaupassa. Ja tätä ei todellakaan ole ollut aiemmin, joten aluksi on ollut vähän kädetön olo. Mut ei siinä auta muu kuin pois tilanteesta, keskustelu, uudestaan kokeilu joko heti tai joskus myöhemmin. Ja asiasta keskustellaan että mitä viimeksi tapahtui kun ollaan seuraavan kerran menossa.

Olin vastaamassa, että mäkään en enää ikinä lähde tuon 5 v poikani kanssa mihinkään julkiseen paikkaan, mutta luettuani ketjun totesin että eihän sälli ole ollenkaan pahimmasta päästä.

Silti multa paloi totaalisesti käpy kun toinen väänteli naamaansa, toisti perässä kaiken mitä sanoin, ja ulvoi krokotiilinkyyneleitä kun ärjäisin hiukan kovemmin ("Miks sää et puhu mulle nätistiiiii, sää et rakasta mua enääää, sä rakastat vaan siskoa, miks sä vihaat muaaaaa"....).

ARGH. Osaa olla ihana, mutta niin perrrrrrrkeleen ärsyttäväkin joskus että.

:D se on niin kivaa kun vedetän tuo: etkö enää rakasta mua, miksi sä et enää tykkää rimpsu
se kuuluu meillä AINA kun komennan tai ärjäisen.. ja sitten vaikka muuten käytös kohenisikin rangaistuksen pelossa niin alkaa se pieni ja ärsyttävä venkoilu, ilveily, saman asian toistaminen, kaikkeen vastataan TÄ? kielen näyttäminen , pieruäänien tekeminen ym tahallinen ärsyttäminen |O

Kai te käytte jossakin jossa saatte apua tuohon kasvatukseen, se tuntuu olevan aika hukassa. Joko pojalla on jotain käytös/tarkkaavaisuus/tms. -häiriötä tai sitten hän oireilee esim. perhetilanteen tai muun takia.

[QUOTE="Neith";23773219]juokseminen loppuu kyllä, huuto, läpsiminen, lattialle rojahtaminen,pyöriminen ja esineisiin tarttuminen ei.. se on hyvä jos teillä loppuu mutta kun tuo ipana päättää heittäytyä hankalaksi niin se todella on sitä. mies on sitä useampaan kertaan kantanut huutavana kaupasta autoon ja viettänyt sitten sen mun shoppailu ajan pojan kanssa autolla, mutta onko poika oppinut siitä mitään.. ei.. kyllähän se tajuaa mikä homman nimi on, mutta ei sillä ole vaikutusta.
ja jos se on tuollaisella tuulella niin sen kanssa ei muuten pahemmin kommunikoida järkevästi[/QUOTE]

Kuinka kädettömiä te olette jos ette yhtä 4v saa pidettyä sylissä niin ettei se pääse lattialle pyörimään tai tavaroita heittelemään, menkää nyt punttisalille ennenkuin se lapsi on vielä isompi. Ja kyllä se poika oppi että pääsee autoon kun huutaa tarpeeksi, meillä ei ainakaan lähsetä mihinkään vaan ostokset suoritetaan loppuun ja jompikumpi huolehtii huutavasta lapsesta ja ostosreissu kyllä lapsen tietämättä lyhenee huomattavasti, mutta kaikki yhdessä poistutaan kaupasta.

Yhteistyössä