Minä sitten inhoan näitä "epäitsekkäitä joululahjoja"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ehkä paha ihminen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, kun näiden lahjojen antajat esiintyvät usein jotenkin epäitsekkäinä. Vaikka antavat vaan toisen lahjan jonnekin kauas.

Miksi ei muista normaalisti sukulaisiaan kortilla ja suklaalla/itsetehdyllä sinapilla/ anna lahjakorttia jotain lehteä varten, tai jotain, ja sen lisäksi muista niitä kaukana asuvia.

Mä en pidä noista vuohista ja moskiittoverkoista ihan siksi, etten luota siihen että ne menevät perille. Olen muutenkin todella tarkka mihin ja minkä kautta annan avustukseni, ja siksi en pitäisi siitä että joku lahjoittaa jotain minun nimissäni ilman minun hyväksyntääni.

[QUOTE="ihminen";22667601]mutta ajattele että joku todella ilahtuu jossain ja saat olla hyväntekijä...itse saat iloa siitä että joku todella puutteellisissa oloissa saa jotain mitä tarvitsee kipeämmin kuin sinä esim. suklaata. kyllä mäkin mielummin ottaisin jotain tosi hienoja lahjoja ittelleni, mutta sitten, voinko voittaa itseni? Voin kyllä iloita toisen puolesta, joka on kaukana, mutta on kuitenkin ihminen! tutu tai hutsi, ihminen![/QUOTE]

Se lahjan antajahan on se hyväntekijä, joka on rahaa lahjoittanut vaikkakin jonkun toisen nimissä. Siksi en oikein ymmärrä sitä lahjana. Jos todella haluaa auttaa niin sen rahan voisi lähettää omissa nimissään ja lisäksi antaa kaverilleen joku henk.kohtasempi lahja tai olla antamatta lahjaa. Riippuu ehkä vähän ihmisestä ja tilanteesta, mutta välillä tuntuu, että se lahjan antaja haluaa kiillottaa sillä omaa sädekehäänsä. :ashamed:

Se lahjan antajahan on se hyväntekijä, joka on rahaa lahjoittanut vaikkakin jonkun toisen nimissä. Siksi en oikein ymmärrä sitä lahjana. Jos todella haluaa auttaa niin sen rahan voisi lähettää omissa nimissään ja lisäksi antaa kaverilleen joku henk.kohtasempi lahja tai olla antamatta lahjaa. Riippuu ehkä vähän ihmisestä ja tilanteesta, mutta välillä tuntuu, että se lahjan antaja haluaa kiillottaa sillä omaa sädekehäänsä. :ashamed:

Täysin samaa mieltä.Ei se lahjan "saaja" ole se antaja, ei hänellä koskaan ollut mahdollisuutta tehdä valintaa. Hän ei ostanut sitä lahjaa. Ei hän ole se hyväntekijä.

Mutta se "hyväntekijä" antaa lahjan köyhille kauas, mutta lisäksi ottaa krediittiä siitä että on muistanut myös jtoain lähipiirinsä ihmistä. Outoa. Ja muistaa häntä antamalla lahjan jollekin toiselle. Reilua olisi jättää antamatta "lahjaa" sille sukulaiselle tai työkaverille, ja antaa ihan suoraan lahja sinne Afrikkaan. Eikä ottaa kunniaa siitä että on muistanut sekä työkaveria/sukulaista että sitä Afrikkaa.

Jos tuo on ok, niin sitten sen saman vuohen voisi antaa vaikka 10 hengelle...

Tai jos annan lahjat vaan omille lapsille, mutta kerron kummilapsille, että annoin tänä vuonna lahjat omilleni.

[QUOTE="joo";22668683]Täysin samaa mieltä.Ei se lahjan "saaja" ole se antaja, ei hänellä koskaan ollut mahdollisuutta tehdä valintaa. Hän ei ostanut sitä lahjaa. Ei hän ole se hyväntekijä.

Mutta se "hyväntekijä" antaa lahjan köyhille kauas, mutta lisäksi ottaa krediittiä siitä että on muistanut myös jtoain lähipiirinsä ihmistä. Outoa. Ja muistaa häntä antamalla lahjan jollekin toiselle. Reilua olisi jättää antamatta "lahjaa" sille sukulaiselle tai työkaverille, ja antaa ihan suoraan lahja sinne Afrikkaan. Eikä ottaa kunniaa siitä että on muistanut sekä työkaveria/sukulaista että sitä Afrikkaa.

Jos tuo on ok, niin sitten sen saman vuohen voisi antaa vaikka 10 hengelle...

Tai jos annan lahjat vaan omille lapsille, mutta kerron kummilapsille, että annoin tänä vuonna lahjat omilleni.[/QUOTE]

tai jos yksi sisarten perheistä on köyhä, niin annan tälle lahjat ja kerron muille, että heidän lahjat ovat siellä yhden siskon perheessä. Heillä on varmasti hyvä mieli sitten?

aivan sama asia.

Täällä on jo tullut esille tosi hyviä pointteja siitä, miksi nämä etälahjat nostaa mulla karvat pystyyn. Jos joku mulle sellaisen "lahjan" antaisi, tulisi vielä sellainen olo, että kyseisen lahjan antaja olettaa etten harjoita hyväntekeväisyyttä ja päättää tehdä sen tällä tavalla mun puolesta. Että edes jollain tavalla munkin panokseni saadaan kehitysmaiden hyväksi.

Ennemmin olen ilman mitään lahjoja, kuin otan vastaan tuollaista tekopyhää hurskastelu"lahjaa". Onneksi mun tuttavapiirissä ja perheessä ei ole tapana antaa aikuisille lahjoja. Miehen kanssa osataan antaa toisillemme oikeasti iladuttavia asioita ja muilta en kaipaakaan mitään materiaa.

Ajatelkaas kaikki nyt ihan ite?

Ap:llä on ruokaa,on vaatetta,on lämmintä kotona ja sateen/tuulensuoja, on sähköt ja juokseva puhdas vesi, on saniteettitilat ja mahdollisuus peseytyä.
Ap:llä ei ole pelkoa raiskauksista,raskauksista,muuten vaan kuolemasta jne...

Kun sillä tutulla/hutsilla ei ole välttämättä edellämainituista asioista mitään.
Paitsi jatkuva nälkä,kylmyys,jano,likainen olo jne...

Vaikka sitten niin. Itse sijoitan prioriteettiasteikollani tyttöjen peruskoulutuksen ensisijaisen tärkeäksi, koska sillä on niin monia hyviä vaikutuksia: sen avulla lievitetään köyhyyttä, hillitään väestönkasvua ja vaikutetaan seuraavan sukupolven tyttöjen koulutukseen.

Lahjoittaisin rahaa myös suomalaisten tyttöjen peruskoulutukseen, elleivät he olisi jo yleisen oppivelvollisuuden ja ilmaisen koulujärjestelmän piirissä.

Mä olen samoilla linjoilla.

Kenialaiset naiset perustivat oman kylän | Kepa.fi Haluaisin alkaa avustamaan tota kylää. :)

Kyllähän noilla avustuksilla varmaan hyvän omantunnon saa ostettua. Sääli sinänsä, että nämä avustukset nimenomaan takaavat sen, että kehitysmaat pysyvät kehitysmaina. Omaa nenää pidemmälle ei viitsitä miettiä.

Jonkun elanto voi olla kiinni siitä vuohesta ja te ämmät marisette täällä kuin 5vuotiaat että mulle kaikki heti nyt!

No ei, mutta miksi se lahjoittaja haluaa kaikkien tietävän että ostaa vuohia tai kaivoja? Koska rehellistä olisi ostaa ne ihan hiljaisuudessa tai rehellisesti kertoa tutuille että on hyväntekijä ja on ostanut vuohia ja kaivoja ja on vaikka kummilapsikin siellä, eikä antaa jouluna korttia sukulaliselle, että sun lahja on se vuohi.

Ajatelkaas kaikki nyt ihan ite?

Ap:llä on ruokaa,on vaatetta,on lämmintä kotona ja sateen/tuulensuoja, on sähköt ja juokseva puhdas vesi, on saniteettitilat ja mahdollisuus peseytyä.
Ap:llä ei ole pelkoa raiskauksista,raskauksista,muuten vaan kuolemasta jne...

Kun sillä tutulla/hutsilla ei ole välttämättä edellämainituista asioista mitään.
Paitsi jatkuva nälkä,kylmyys,jano,likainen olo jne...

Ja jouluna muistetaa jotenkin niitä, ketkä ovat tärkeitä. Ehkä olen sitten itsekäs, mutta mielestäni tuo on tekopyhää muistamista. lahja annetaan sen saajalle, ei sitä anneta jollekin kolmannelle ja kerrota että lahjas on naapurissa ja hyvää joulua ja varmasti olet iloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vähän samaa mieltä kuin ap;22668235:
siis että pikkulapsiperheen pitää ilahtua kun saa suklaalevyn sijasta vuohen jossain kaukana? ja se on lahja ?

Mitä ihmettä pikkulapsiperhe tekee erityisesti suklaalla? Ei yhtään mitään, oikeasti.

sinänsä hauskaa, että yleisesti täällä ollaan sitä mieltä että jos lahjan saa, oli se mitä tahansa, niin sitä pitää arvostaa. Mutta ilmeisesti jos se ei ole riittävän käsin kosketeltavaa, niin se onkin eria asia. Kynttilä, villasukat ja suklaalevy tuovat suurempaa iloa pikkulapsiperheeseen kuin vaikkapa se tieto että "10 lasta on rokotettu tuhkarokkoa vastaan".

Jopas on taas ihmeellisiä ihmisiä... Mun tyttö (8 vuotias) sai viime jouluna kummiltaan lahjaksi tämmöisen "epäitsekkään" lahjan josta tuli mulle ilmoitus e-mailina, näytin sen tytölle ja kerroin mistä kyse, hän oli oikeasti tosi iloinen. Sanoi vielä että eihän hän edes olisi tiennyt osotetta minne laittaa sen lahjan, onneksi kummi on niin viisas että laittoi hänen puolestaan :)

ihana tyttö sulla,voikun saisin kasvatettua samanlaisen :)

[QUOTE="vieras";22669034]Ei vaan toi sun teksti kertoo että sinä pysyt möllinä nyt ja aina, ehkä joskus kasvat mutta tuskin...[/QUOTE]
Kannattaisi ehkä oikeasti tutustua tuon pyyteettömän avustamisen vaikutuksiin ennenkuin alkaa kiukuttelemaan.

[QUOTE="vieras";22669207]Ei vaan sun kannattaisi tutkituttaa pääsi, tuo sun toiminta ei ole normaalia ihmiselle, pelkkää trollaamista joka treadis tarkoituksena tuottaa muille pahaa mieltä. Sä olet harvinaisen ilkeä nainen[/QUOTE]
Elieli.. Muut keskustelee avustuslähetyksistä kehitysmaihin, ja sinä päätät osallistua keskusteluun nimittelemällä ja käskemällä hakeutua psykiatriseen hoitoon. Jeps, sinä olet se normaali.

Yhteistyössä