Minä en ymmärrä että miten joku uskaltaa mennä metsään.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tapahtuma paljasti sinulle, millainen "prinssi rohkea" oli kierroksessa....

Kyllä eläimiin törmää niin maaseudulla kuin kaupungeissakin. Mutta jos ei ole tottunut liikkumaan kaupngeissa aamuöisin (selvin päin ja yksin = metelöimättä), saattaa elänten määrä todellakin yllättää. Korona-aikana on kaupunki-alueella tullut bongattua erilisten pikkulintujen lisäksi mm. kettuja, rusakoita, metsäkauriita, valkohäntäkauriita, hirviä, mäyriä, supikoiria, minkkejä, lumikko, huuhkaja, merikotkia ja jopa susi (kaupunkia en kerro koska palstalla on susihysteerikoita).
Missä kaupungissa olet bongannut suden?
 
vierailija
Olen ollut siinä uskossa, että peura ja kauris ovat kaksi eri eläintä.
Valkohäntäkauris/peura on iso jolla valkea hännän alaosa yleensä vilkkuu kun se juoksee pakoon. Eli iso elukka ja karvainen häntä. Metsäkauris on sitten se pikkuinen jolla on valkea persus. Niillä ei ole sellaista isoa häntää. Sitten on tietty kuusipeurakin mutta niitä vähän harvemmassa Suomessa.
 
vierailija
En ikinä ilmoittaisi susihavainnosta, siellä on pian tenunenut kivääriensä kanssa
Hyvä! Jokainen luonnonystävä jättää susihavaintonsa ilmoittamatta. Varsinkin kun se tapahtuu metsässä, pellolla tai muualla suden luontaisella elinalueella. Se on sellainen hieno kokemus mitä kannattaa vaalia hiljaa itsekseen, ellei halua että se koituu suden kohtaloksi.
 
vierailija
Mehiläiset aerailija, post: 33970006"]
Hanki kesäksi valkoisia vaatteita, saat olla rauhassa. Musta on niille uhka (karhu esim)
Hiki houkuttelee kärpäsiä, joten semmosta rauhallista kuljeskelua vaan⛄
[/QUOTE]
Mehiöäiset ainakin hyökkää just muztuaisia ym mustaa kohti jos haistaa pelkoa.
 
vierailija
Tota... siis mikä ei saanut kiinni mitä...
TOravqnpesät ovataa ymmärtää, etteivät oravat saaneet kiinni muutakuin kuivattuja sieniä.
Niinpä näkyy. Oravannahkoja on käytetty rahan tilalla. Ovatko ihmiset syöneet myös tammenterhoja? Oravannahkoja tammenterhoja puhutaan vertauskuvallisesti vastakauppojen yhteydessä. Ei siis ihmisen kannata sieniä syödä vaan ne terot talteen! Kun kerää syksyllä tehoja, laittaa ne samantien kellariin ja keväällä yöpakkasten mentyä ohi uudenkuun jälkeen kylvää ne maahan, itää ne uudeksi metsäksi🌱
 
Niinpä näkyy. Oravannahkoja on käytetty rahan tilalla. Ovatko ihmiset syöneet myös tammenterhoja? Oravannahkoja tammenterhoja puhutaan vertauskuvallisesti vastakauppojen yhteydessä. Ei siis ihmisen kannata sieniä syödä vaan ne terot talteen! Kun kerää syksyllä tehoja, laittaa ne samantien kellariin ja keväällä yöpakkasten mentyä ohi uudenkuun jälkeen kylvää ne maahan, itää ne uudeksi metsäksi
Kyllä ne terhot pitää kylvää jo syksyllä.
Parhaiten ne itävät, kun eivät edes ehdi kuivumaan.
Uudesta tai vähän vanhemmastakaan kuusta en tiedä, mutta voipi sekin jotakin merkata.
Jos ei kasveille, niin ainakin ihmisille.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
Mä kävelin yks kerta polkua pitki ja tulin mettän reunaan, lähelle pientä "järveä". Yhtäkkiä kuului rytinää muutaman metrin päästä ja mä sydän kurkus, että mikä hitto! No siellä tiheän puuston seasta erottui just ja just ainakin kaks hirveä. Saattoi olla kolmeki. Siinä näkyivät hetken ja sitte lähtivät menemään.

Metsoja näin ku kävelin mettätietä. Eihän niistä kuvaa ehtiny ottaa ku menivät niin nopiaa. Kamera oli kyllä mukana. :D Kurkia, joutsenia yms. oon käyny kuvaamas yhdellä melkein umpeen kasvaneella pienellä järvellä. Siellä laulujoutsenia ja meren rannalla kyhmyjoutsenia.

Täällä muuten keväällä meni susi kantatien yli keskellä kirkasta päivää, joskus aamupäivällä. Tuli kylän keskustan suunnasta peltoa pitki ja ylitti tien, yks mies sen kuvas videolle. Susi tuli suunnalta missä koulut lähellä, kirjasto, taloja. Kyseinen pelto missä juoksi oli ruokakaupan takana.
 
vierailija
Kyllä ne terhot pitää kylvää jo syksyllä.
Parhaiten ne itävät, kun eivät edes ehdi kuivumaan.
Uudesta tai vähän vanhemmastakaan kuusta en tiedä, mutta voipi sekin jotakin merkata.
Jos ei kasveille, niin ainakin ihmisille.
Eikun kellariin. Sinne kannattaa viedä myös kaikki sellaiset puuntaimet jotka eivät ehtineet kasvattaa kunnon juurista jos ei ollut isossa ruukussa. Niin selviää Magnoliatkin.
Katso ylakuu.com
muuten ei kannata tehdä mitään mut Annen ohjeilla onnistuu🌱🍓
 
Eikun kellariin. Sinne kannattaa viedä myös kaikki sellaiset puuntaimet jotka eivät ehtineet kasvattaa kunnon juurista jos ei ollut isossa ruukussa. Niin selviää Magnoliatkin.
Katso ylakuu.com
muuten ei kannata tehdä mitään mut Annen ohjeilla onnistuu
Mä oon viljellyt useemman vuosikymmenen ajan maata tietämättä tuosta Annesta tuon taivaallista, joten tuskimpa hän mitään korvaamatonta tietoa jakaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tapahtuma paljasti sinulle, millainen "prinssi rohkea" oli kierroksessa....

Kyllä eläimiin törmää niin maaseudulla kuin kaupungeissakin. Mutta jos ei ole tottunut liikkumaan kaupngeissa aamuöisin (selvin päin ja yksin = metelöimättä), saattaa elänten määrä todellakin yllättää. Korona-aikana on kaupunki-alueella tullut bongattua erilisten pikkulintujen lisäksi mm. kettuja, rusakoita, metsäkauriita, valkohäntäkauriita, hirviä, mäyriä, supikoiria, minkkejä, lumikko, huuhkaja, merikotkia ja jopa susi (kaupunkia en kerro koska palstalla on susihysteerikoita).
Hienoja haviksia.

Meitsillä on ollut noiden lisäksi ilves 3 krt kotitontilla, tuorein viime kuussa. Pohjoisesta talvella vaeltaneet hiiripöllö ja isolepinkäinen, jälkimmäinen on napsinut jokusen pikkulinnun ruokinnalta. Maakotka ja sääksi mm nähtynä tontilta käsin. Sudesta kerran varmat jäljet, ilm erauskarhu tuhosi lähistöllä hunajantuottajan mehiläispesän. Kyllä maaseudulla on mukavaa 👍
 
vierailija
Kovinpa täällä tykätään metsistä. Miksi sitten kaikki kannattaa niitä puolueita, joille metsät halutaan vaan muuttaa puupelloiksi? Talousmetsäksi kaikki.

Sanoisin, että ei oo porukalla logiikka kohillaan.

Onneksi omistan ite 20 hehtaaria metsää. Sieltä puita kaadetaan vain minun päätöksestä.
 
vierailija
Kovinpa täällä tykätään metsistä. Miksi sitten kaikki kannattaa niitä puolueita, joille metsät halutaan vaan muuttaa puupelloiksi? Talousmetsäksi kaikki.

Sanoisin, että ei oo porukalla logiikka kohillaan.

Onneksi omistan ite 20 hehtaaria metsää. Sieltä puita kaadetaan vain minun päätöksestä.
Päätehakkuita tehdään nykyisin aivan liian nuoriin metsiin.
Omistaja päättää aina mitä tehdään tai mitä jätetään tekemättä.
Voihan metsän pitää koskemattomana niin halutessaan koko omistamisen ajan.
 
Voi olla, että te metsäkävijät olette huomanneet, että siellä on joskus kaatuneita puita. Ettekö pelkää, että seuraavalla metsäreissullanne puu kaatuu teidän niskaan?
No sehän olisi melkein kuin täyspotti Lotossa 😁

Eli rohkeasti vaan pois kivikylistä puhtaaseen ja upeaan luontoon. Viiden pisteen vihje, älä mene myrskysäällä metsään, pieni tai navakkakaan tuuli ei nyt haittaa mitään. Jos siellä on nyt joku omia aikojaan olisi kaatumassa niin kyllä siitä lähtee sellanen narina ja pauke ensin. Kaikki tapahtuu aika hitaasti.
 

Yhteistyössä