Minä voisin rahatilanteeni puolesta ostaa lelukuvaston kannesta kanteen molemmille lapsille,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 45v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

45v

Vieras
mutta ei käy pienessä mielessäkään.

Ekaluokkalainen saa eläimiä, ehkä vähän karkkia ja yhden toivomansa lahjan.

Pikkuveli saa magneticeja (vai mitä ne on??) ja karkkia, ja jonkun itsetoivomansa lahjan.

Yhtään enempää eivät tule saamaan - miksi pitäisi opettaa pinnallisuutta, materialismia, vääriä arvoja??

Jotenkin tuntuu, että ns.köyhien lapset saavat lahjoja paljon enemmän vai luulenko vaan??

Olisiko huono asia viettää joulu yhden lahjan periaatteella?

Meillä sama tilanne -tosin sitten me ei syötäis kuin riisipuuroa, mutta periaatteessa pystyttäis ostamaan paljon lahjoja mutta ostetaan vain yksi (toiveestaan riippuen 10-40e). Saavat kyllä muiltakin.

Se on ihan totta että vähän heikommin tienaavien perheissä joulusta tehdään iso spektaakkeli - se on se hetki vuodesta kun ostetaan leluja eikä välitetä mitä hintalapussa lukee. Koska ilmeisesti heille tulee olo, että jostain jää paitsi jos ei osta kaikkea sitä mitä muillakin on (tai muilla kuvitellaan olevan).

Osa niistä kenellä on hyvin varaa ostaa paljon lahjoja ja osa vähemmän. Ei ole enää niin merkityksellistä se mitä muilla on, tai tarvetta todistella että pystyy jotain ostamaan.

Meillä lapsille tulee useampi lahja kuin yksi, mutta ne ovat sellaisia mitä on toivottu, eikä kovin kalliita. Tyyliin joku tietty pikkuauto, joita kerätään, muutamia kirjoja, taskulamppu jne. Tärkeää ei ole lahjojen määrä eikä hinta vaan että ne ovat jotain sellaisia millä lapsi leikkii tai mitä hän on toivonut. Karkkia ei osteta. Monia muita herkkuja meillä kuitenkin on jouluna tarjolla.

Kyllä olis erittäin huono idea. Satun nimittäin rakastamaan joulua ja lahjojen ANTAMISTA. Mutta niinhän se on, että hyvä antaa vähästäänkkin, paha ei paljostakaan.

Mun mielestä kaikkien olis hyvä noudattaa maltillisuutta näissä lahjahommissa. Miehen sukulaisten kanssa muutaman joulun vietelleenä (kun omia ei paljoa ole) olen tympääntyneenä katsellut kun ala-asteikäiset repivät osasta lahjoja vain kulman esiin nähdäkseen mikä se on ja eikun seuraavan kimppuun...

Omalle ei osteta niin paljoa. Miksei voi nauttia vain muutamasta mieleisestä puketista?

[QUOTE="joo";25081382]olen ap, ostan ehkä miniposdun, kivan kissan ja jonkun koiran. Lapset tykkää eläimistä[/QUOTE]

No, oikeasti tarkoitin kyllä leikkieläimiä :) kuten kaikki varmasti ymmärsikin.

Itse olen köyhästä suurperheestä ja me saatiin aina paljon lahjoja. Ihan turhaa materialismia se vaan opetti. En halua samaa lapsilleni. Paljon mielummin olisin ollut ilman lahjoja jos olisin saanut kasvaa tasapainoisessa perheessä ilman väkivaltaa.

[QUOTE="vieras";25081380]Se on ihan totta että vähän heikommin tienaavien perheissä joulusta tehdään iso spektaakkeli - se on se hetki vuodesta kun ostetaan leluja eikä välitetä mitä hintalapussa lukee. Koska ilmeisesti heille tulee olo, että jostain jää paitsi jos ei osta kaikkea sitä mitä muillakin on (tai muilla kuvitellaan olevan).

Osa niistä kenellä on hyvin varaa ostaa paljon lahjoja ja osa vähemmän. Ei ole enää niin merkityksellistä se mitä muilla on, tai tarvetta todistella että pystyy jotain ostamaan.

Meillä lapsille tulee useampi lahja kuin yksi, mutta ne ovat sellaisia mitä on toivottu, eikä kovin kalliita. Tyyliin joku tietty pikkuauto, joita kerätään, muutamia kirjoja, taskulamppu jne. Tärkeää ei ole lahjojen määrä eikä hinta vaan että ne ovat jotain sellaisia millä lapsi leikkii tai mitä hän on toivonut. Karkkia ei osteta. Monia muita herkkuja meillä kuitenkin on jouluna tarjolla.[/QUOTE]

Toi on vähä ristiriitaista toin sun ajatus että koska muuten ei osteta paljon mitään ostetaan sitten jouluna. Ostaako hyvn tienaavat sitten koko jan leluja...eikö se nyt vasta materiaa olekkin. Me ollaan ihan keskituloisia ja lapset ei saa leluja kun jouluna ja synttäreinä. Joulunakin ihan vaan yhden ison ja kaksi pienempää lahjaa. Sukulailta ja kummeilta saavat kyllä sitten.