miltä tuntuu murtunut häntäluu???

Juuh, kymmenisen vuotta sitten tulin kanssa portaita alas, ja alkuun oli tosi vaikea kävellä. Istuminen ei muistaakseni ollut hankalaa, mutta kävely oli hirveetä kun jos hiukankin väärällä tavalla astuit viilsi kuin veitsellä ja meinasi lähteä jalka alta. Toisinaan kipeytyy vieläkin, just tänään googlettelin että onkohan hyötyä lähteä sitä vielä tutkimaan että tietäis miten se on luutunut ja miten sen kanssa olis parasta elää. (ja toiveikkaana jos vaikka saisi vapautuksen siivoamisesta ja muista selkää rasittavista paskatöistä:)

Mul on persvaon yläkohil mustelma ja se oli aluks vähä kipee mut kipeytyny parin päivän aikana enemmä ja istumine ja autol ajamine on aika vaikeeta täl hetkel. en muista et oisin sen täräyttäny mihinkä. olisko murtuma tai jotai muuta???

Mulla murtui synnytyksessä. Istuminen oli hankalaa sen takia, oli niin saatanan kipeä. Mutta kyllähän tuo istuminen nyt muutenkin on synnytyksen jälkeen vaivalloista että sehän meni sitten siinä sivussa...

Itelläni nähtävästi murtu kevätjäillä kaatuessani, ja en malttanu oikein olla aloillani heti sen jälkeen, ni tais käydä niin että se ei oikein luutunu kunnolla, ja voihan helv jos se jää tällaseks... jos vaikka nostaa jotakin painavampaa tai nousee istumasta väärällä tavalla niin vähän tuntuu. karmee tosiasia kyllä jos tää jää tällaseks. Voiko edes juosta? Luin jostakin sivuilta että sellasen murtuneen kohdan voi ehkä hioo tai leikata pois, jos vaivaa.

Ihmettelen, että olisko mullakin häntäluu murtunut(?) tai vähintään tärähtänyt pahasti toissa talvena, kun kaaduin tai/lisäksi vaurioitunut synnytyksen yhteydessä pari vuotta sitten. Ihmeellistä on, että näiden ko. tapahtumien jälkeen häntäluu ei juurikaan ilmoitellut itsestään, vaan alkoi kipeytyä vasta suurella viiveellä??? Onkohan se mahdollista ja onko kyseessä ollenkaan häntäluu? Ainakin kipukohta on juuri se. On kipeytynyt kipeytymistään viimeisen vuoden aikana, en ole käynyt lääkärissä. Yritin syödä 400mg buranaa viikon verran jossain vaiheessa ja katsoa auttaisko, mutta ei siitä määrästä ainakaan mainittavaa apua ollut.

Kommentteja?

Mulla tais myös eilen murtua tai pahasti tärähtää häntäluu, kun olin lasten kanssa leikkimässä. Laskin n. 9 m korkeasta liukumäestä ja tulin persiilleni lattialle, kun patjat olivat lähteneet pois alta. Hetken aikaa hengittäminenkin otti kipeää takamukseen ja siitä lähtien olenkin ollut rampa. Käveleminen tekee kipeää, samoin kaikki koukistelu kyykkiminen istuminen jopa nukkuminen... Nyt sitten yritän töissä olla ja jonkinlaisen asennon löysin etunoja istualtani. Ei kiva, toivottavasti pian menee ohi...

olin äsken (20 min sitte) laskettelemas ja kaaduin tosi pahasti..häntä luu on tosi kipee..en osaa ees kuvailla..onkohan se murtunut..nytkin joudun seistä kun olen tietokoneella...:(

No mitätpä se lääkärikään osaa siihen tehdä? Ikävä kyllä, on kyllä iso kipeä.

Minä kaaduin muutama päivä synnytyksen jälkeen ja häntäluu meni todella kipeäksi iltaa kohden. Seuraavana päivänä en meinannut päästä ylös kun makasin sohvalla ja jouduin pyytämään apua koska oli pieni vauva jonka luo pääsiin tyylin puoli tuntia myöhässä jos satuin olemaan makuulla. Myös vessassa käynnit ja kaikki mahdollinen oli muutaman viikon tosi hankalaa. Istua en kärsi vieläkään pitkiä aikoja kovalla vaikka tapahtuneesta jo 4 vuotta. Ja jumppamattoon jää komea kolo tosta tököttävästä luusta, ei ole oikein kohdillaan.

Mulla murtui synnytyksessä,itse murtumista en sen kaikein kivun kanssa tuntenut...mutta sen jälkeen..Th sanoi että saattaa olla ongelma seuraavassa synnytyksessä.Eipä ollut.Ei sille voi mitään tehdä vaikka lääkärillä kävisit.

Minulla murtui noin vuosi sitten mutta muistan kun olin joku 10v niin kaveri ponkaisi minut hänen olkapäiltä vedessä ja lensin siitä varmaan pari metriä ilmaan ja veljeni tuli sitte sellasella lautalle siihen alle ja sen päälle tömähdin :D oli vain pari viikko kipiä mutta sitten kaaduin 13v tuolilla koulussa ja taas oli kipeä ja viikko sen jälkeen jääkiekossa joku vähän vanhempi kaveri oli meidän jäillä ja taklasi mut avo jäällä ja taas perseelleen :D.JA SITTEN tuli se viimeinen ja pahin isku kun oli 14v vähän olin masitellut ja mentiin kavereiden kanssa heitteleen vähän koripalloa ja heitin pariin kertaan niin että pyllähdin perseelleni mutta sillon ei tuntunut mutta nyt kun on melkein vuosi kulunut (nyt 15) palloilustani on häntäluu vieläkin kosketusherkkä ja istuessani tulee välillä kipua ja myös tuntuu siltä että häntäluun pää on taipunut penikseen päin (en tiedä onko normaalistikkin) mutta kyllä välillä ärsyttää kun istuu koneella niin sattuu häntäluuhun.

Kaaduin itse noin 2-3vko sitten laskettelumäessä pahasti lensin noin 10 metriä takaperin kuperkeikko mutta kipu ei alkanut heti vaan noin viikon päästä mikä siinä voisi olla?

Mulla häntäluu ollu jo useemman vuoden kipeenä.. Välillä vähän enemmän ja välillä vähemmän... Varovainen kysymys:
Oisko kellään kokemuksia lapsettomuudesta ja rikkinäisestä häntäluusta?

Itse loukkasin häntäluun noin 10 vuotta sitten eikä ole vieläkään parantunut. Kovalla istuminen tekee kipeää ja pyöräily on mahdotonta. Kerran oli pakko käydä lääkäriltä kysymässä voiko asialle tehdä mitään, kun kipu säteili niskaan asti. Vastaukseksi sain, että kipulääkkeitä voi syödä tarvittaessa, mutta murtumalle ei voi tehdä mitään. Ehdotti myös kuntosalilla käyntiä, jotta murtuman ympärille tulisi lihaksia, mutta vaikea kuntosalilaitteita on käyttää (varsinki niitä missä pitää istua), kun kipu on ihan hirveä. Ja miten häntäluun ympärille voi saada lihaksia kasvamaan niin paljon, että kipu häviäisin.........

Mulla murtu 4kk sitten häntäluu kaatuessani portaissa. En mennyt lääkäriin koska eihän ne mitään voisikaan tehdä. Nyt 4kk jälkeen vieläkin sattuu. Alkuaikoina meinasin purskahtaa itkuun sattui niin paljon. Onneks ei satu enää niin paljon

Minulla murtui häntäluu teini-iässä kuutisen vuotta sitten. Hyppäsin sängylle vauhdilla, mutta laskeuduinkin kovaa sängynreunaa vasten häntäluu edellä - kipu oli heti aivan järkyttävä. Itkin, eikä missään asennossa pystynyt olemaan kivuttomasti edes Panacodin voimalla useaan päivään, yöunet jäivät vähiin. Siedettävin asento oli kyljellään sängyssä, mutta tällöinkin häntäluuta pakotti julmetusti. Kaikki liikkuminen, vessassa käyminen yms. olivat ensimmäisen viikon ajan todella vaikeita.

Kävin tapahtumapäivänä päivystyksessä, jossa lääkäri tunnusteli häntäluun ja kirjoitti kipulääkettä.

Ensimmäinen viikko oli siis vaikea, seuraavakin tuskainen mutta helpompi. Paraneminen kesti vuosia, mutta ei se vieläkään ole ihan ennallaan. Jos istun puolisen tuntia pehmeällä upottavalla alustalla, kipeytyy häntäluu..suosin siis mahdollisimman kovia istumapaikkoja, joiden päällä voin istua istuinkyhmyjeni varassa. Tulevaisuudessa mahdollinen raskaus ja synnytys mietityttävät...

Häntäluu murtui liikenneonnettomuudessa.
Lääkäriin kannattaa mennä koska:
1) kunnon kipulääkkeet
2)sairausloma
3) jos kipu ei hellitä, voi leikkaus olla edessä

Häntäluustahan saa aika helposti otettua röntgenkuvat edestä ja sivulta. Kirurgia ne voivat kiinnostaa, jos vaivaa on ollut pitempään.
Ei kuulemma saa. Ortopedi totesi, että röntgen- tai magneettikuvillakaan ei usein saa todennettua murtumaa. Kuvista ei näy selkeästi, "on sellainen paikka".
Kohdallani murtumaa epäiltiin ja se todennettiin painelututkimuksella 2 viikkoa onnettomuudesta. Ei röntgeneillä.
Ovat ottaneet röntgeneitä paljon, mutteivät osaa varmasti niiden perusteella sanoa.

Yhteistyössä