Miltä tuntuu kun on reikä hampaassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kippuravarvas

Vieras
Kun mun särkee koko toinen puoli suusta, ylä-ja alaleuasta...en osaa ihan sanoo onko ikenet kipeet vai mikä..mutta helpottaa kun vähän ikeniä painelee ja hammaslangalla hampaanvälejä rassaa...
Ja kylmä vihloo?
Että miltä tuntuu kun on reikä hampaassa? Vai onko tämäkin joku herttainen raskausvaiva?

ei tunnu miltään, mutta ootas kun paikkaavat, sitten se vasta alkaa vihottelemaan. Mulla paikattiin vähän aikaa sitten 2 pientä reikää takahampaista, aiemmin ei mitään oireita, nyt vihlasee kun puree jotain kovempaa jne. en tiedä pitäskö ajan kanssa mennä ohi.

Mutta jos reikä on sit jo vähän isompi niin kai se sitten vihlasee kun jotain syö tms. en tiedä kun nuo oli mun ekat reijät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
ei tunnu miltään, mutta ootas kun paikkaavat, sitten se vasta alkaa vihottelemaan. Mulla paikattiin vähän aikaa sitten 2 pientä reikää takahampaista, aiemmin ei mitään oireita, nyt vihlasee kun puree jotain kovempaa jne. en tiedä pitäskö ajan kanssa mennä ohi.

Mutta jos reikä on sit jo vähän isompi niin kai se sitten vihlasee kun jotain syö tms. en tiedä kun nuo oli mun ekat reijät.

Mulla on paikattu kai yks reikä, se ei ollut ees kipeä..eikä oo ollut jälkeenkään. Mutta nyt taas kun vetelin hammaslangalla niin särky loppu..

Tuolta se just tuntuu... :/ Siis se reikä. Takahampaassa varmaan jossain reikä kun kerta et osaa sanoo särkeekö ylähampaita vai alahampaita.
Mulla oli just taka alahampaassa halkeama ja se kyllä koski ylä-ja alahampaisiin sekä veti kivun korvaan ja niskaan. Ei kiva... :/

Mun mielestä taas kuulostaa siltä,kun ois tulehdus.
Mulla aina tollein,et koko poski ihan turvoksissa ja ei tiiä mihin hampaaseen koskee :/
Tuntuu kyl tosin myös,et hammas on hieman tippunu alaspäin...
Ja auttaa,kun painelee ja pitää jotain kylmää sitä vasten.

Reikä vihloo alkuvaiheessa kylmälle ja makealle ja sen saa yleensä paikallistettua, ainakin muutaman hampaan tarkkuudella. Jos reikä kasvanut isoksi ja alkaa olla hermossa, särky muuttuu enemmän kuumalle araksi. Jos tuntuu, että vihloo ja kipuilee koko toista puolta, ja hammaslanka auttaa, vahvasti veikkaisin raskausgingiviittiä -> raskauden aiheuttama ientulehdus. Niitä mukavia vaivoja siis! :whistle: Ellei helpota muutaman päivän sisällä lankauksella 1*pvä ja normaalilla harjauksella, voit käydä näyttämässä esim. suuhygienistille, joka osaa katsoa onko reikää vai herkät ikenet...

Alkuperäinen kirjoittaja pia:
miltä tuntuu kun reikä porataan? voiko pyytää puudutuksen jos puudutetaan sattuuko se?

Ei tunnu miltään jos puudutetaan. Puudutuksen saa halutessaan. Mä en anna porata ilman puudutusta.
Mutta ei toi välttämättä ole reikä. Reikä ei yleensä oireile mitenkään, ennekuin on valtava. Vihlominen viittaa vetäytyneisiin ikeniin ja särky ientulehdukseen.

miltä tuntuu kun reikä porataan? voiko pyytää puudutuksen jos puudutetaan sattuuko se?

Kannattaa ottaa puudutus, vaikka olisi pieni reikä. Poraaminen ei yleensä satu, jos on puudutettu. Joskus kuitenkin saattaa silti vähän vihlaista. Ainakin itselläni on joskus vihlaissut poratessa.

mulla on alkanu sattuu aika perhanasti suun oikean puolen puruhampaaseen joka on ihan perällä. mutta luin kommentteja ja huomasin että kun ientä painaa se helpottaa hetkeksi. Vasemman puoleisessa samassa hampaassa on myös aika syvä kuoppa mut ei satu koko ajan vaa silloo jos sil purasee sillä jotain kovempaa. Näissä kummassakin purahampaassa on kolot tai aika syvät kuopat en tiedä onko normaalia, mutta eri vaivat kummassakin hampaassa. Mitä arvelette onko minulla reikä/reikiä?

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunuthampaastaan:
mulla on alkanu sattuu aika perhanasti suun oikean puolen puruhampaaseen joka on ihan perällä. mutta luin kommentteja ja huomasin että kun ientä painaa se helpottaa hetkeksi. Vasemman puoleisessa samassa hampaassa on myös aika syvä kuoppa mut ei satu koko ajan vaa silloo jos sil purasee sillä jotain kovempaa. Näissä kummassakin purahampaassa on kolot tai aika syvät kuopat en tiedä onko normaalia, mutta eri vaivat kummassakin hampaassa. Mitä arvelette onko minulla reikä/reikiä?

Näkyykö hampassa mustaa pistettä, aluetta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei tunnu miltään jos puudutetaan. Puudutuksen saa halutessaan. Mä en anna porata ilman puudutusta.
Mutta ei toi välttämättä ole reikä. Reikä ei yleensä oireile mitenkään, ennekuin on valtava. Vihlominen viittaa vetäytyneisiin ikeniin ja särky ientulehdukseen.

Näin juuri. Mulla reiät eivät ole oireilleet mitenkään. Olen ollut autuaan tietämätön reiästä, kunnes hammaslääkärissä se huomattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:

Ei mene ohi, ei ikinä. Toffeeta ei kannata syödä sillä kohdalla ja muutenkin puremistä välttää.
Laserilla paikkaaminen ei aiheuta tuota oiretta onneksi

Onkohan minulla reikä hampaassa? toisen puolen leukaluuhun sattuu, kun syö jotain kovaa.
Ihan ku leukaluu ois mennyt paikoiltaan. Joskus vihlasee kylmä vesi, mutta joskus taas ei..

*Odottelen vastauksia*

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut :/:
Onkohan minulla reikä hampaassa? toisen puolen leukaluuhun sattuu, kun syö jotain kovaa.
Ihan ku leukaluu ois mennyt paikoiltaan. Joskus vihlasee kylmä vesi, mutta joskus taas ei..

*Odottelen vastauksia*

Mulla nyt samaa vaivaa. Löytyikö sinulla syytä tuolle, kävitkö hammaslääkärissä? Reikä?

On hetken aikaa pikkuisen vihlonut takahammasta vasemmanpuolen ylärivistössä. Joskus vihloo hieman myös alahammasta. Ei siis vihlo jatkuvasti ja syöminen ei vihlo. Osaako joku sanoa onko reikä vai ientulehdus?

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä