Miltä kuulostaisi joulu ilman...

...Joulupukkia ja tonttuja?
Meniskö piloille? Vai voisiko sellaisen Joulun kestää? Kysymys on suunnattu sellaisille perheille, joilla vielä pieniä lapsia ja pukki on heille vielä "in" :D

Saa toki muutkin vastata...

Ja ehkä vielä tähän lisäkysymys, mitä Joulu merkitsee teidän perheelle ja mikä sen "ydin" on? rauha? rakkaus? antaminen vai??

kun ei minullekaan ole ollut ikinä se pukki ja tontut tärkeitä, kun taas joillekin se on ihan kauhea paikka jos ei tonttuja ole tungettu joka luukun päälle ja alle ja pukki tilattuna jo kesäkuussa...

tässä pohdin, kun itse haluaisin pukittoman joulun, mutta mies taas sanoo että joulu ei ole mitään ilman pukkia ja tonttuja ym :O mä en tiedä millä tavalla se joulu menee sitten ankeemmaks??

"vieras"
meillä on kerran käynyt joulupukki,lapsi oli silloin 2v että eipä varmaankaa siitä mitään muista.meillä 8-v lapsi nyt ja on tottunut että jouluna kinkkut ja muut jouluherkut ja iso läjä lahjoja,kun tyhminä mentiin aiempina vuosina "totuttaa" siihen että paketteja tulee enemmänkin..ääh,ois helpompaa jos lapsi olisi alusta saakka tottunut että jouluna tulee vain muutama paketti

rwwq
Nyt varsinkin kun lapset on päiväkodissa kuulostaisi kummalliselta kieltää heiltä sitä että joulupukki ja tontut kuuluu jouluun. Luulisin että heidän kannalta katsottuna joulu menisi "piloille" ilman tonttujen laittamista ikkunoihin tai oviin, ilman joulupukin tuomia lahjoja.

Itselleni joulu on perhejuhla ja yhdessäolon juhla. Täysin neljän seinän sisällä, tapaamatta ketään muita kuin perheenjäseniä joulu ei tuntuisi joululta. Jos minulla ei olisi lapsia voisin varmasti "viettää" joulun myös töissä ja se tuntuisi joululta.

kuinka moni uskottelee lapsilleen että joulupukki on olemassa? mä en ikinä uskonut, mutta mun yhdet serkut uskoi ihan kympillä varmaan 10vuotiaaks asti. Kun vanhemmat olivat kertoneet totuuden, ei nuo serkut meinanneet uskoa sitä saduksi ja olivat tulisesti raivostuneet asiasta :D

Jouluäiti
Meille joulu on niin tärkeä että ... en osaa edes selittää :D Moni pieni asia tekee meille joulun. Voisin tehdä vaikka pienimuotoisen listan mistä en luopuisi joulussa ;) Nämä siis MINUN mielipiteitäni. Mies on tyytyväinen sellaiseen jouluun kuin minä haluan ja minä valmistan mutta jos elelisi yksin niin tuskin hänellä olisi edes joulukuusta.

Meillä joulussa tärkeitä on :

- Joulukuusi ( AITO, ei muovikuusta. Koristellaan aatonaattona. )

- Jouluruoka ( Ei mitenkään rönsyilevä tarjoilu. Ihan vaan porkkana- ja perunalaatikot, kinkku, rosolli, jotain kalaa, tortut, glögi, perunat, kastike, salaatti... )

- Kaunis kattaus

- Joulukoristeet ( hillitysti tonttuja tms. tilpehööriä, jouluvaloja ei ole kuin joulukuusessa ja yhdet lastenhuoneen ikkunassa. Kynttilöitä on paljon ja ikkunoissa viininpunaiset ( tontuttomat ) verhot ja pöytäliinat harmaat/punaiset, PALJON kynttilöitä ja muutamia joulukukkia :) )

- Joulupukki ( aina on käynyt yksin, ilman muoria tai tonttuja. Mutta joka vuosi kuitenkin )

- Joululahjat ( meillä ostetaan paljon lahjoja jouluisin )

- Joululaulut ( niitä aletaan laulaa ja kuunnella jo hyvissä ajoin ennen joulua )

- Joulusiivous ( kaapit, verhot, ikkunat, matot, lattiat, lipastot, sauna, kylppäri... kaikki lattiasta kattoon... Nautin siitä - ei ole pakkopullaa vaan osta minun jouluani :) )

Hmmmm...

Tärkeää on myös saada minun vanhempani ja veljeni meille aatoksi. Sekä mieheni äiti.

"Vieras"
Meillä ei ole koskaan joulupukki käynyt, tontuista puhutaan, mutta ei nekään välttämättömiä ole. Mulle joulun sanoma on kaikista tärkeintä joulussa. Lapsille tietty on ne lahjat, ilman niitä ei lapsista joulu tunuisi kyllä varmastikaan joululta! ;D Ihanaa on viettää joulua yhdessä perheen kanssa, sekä isovanhempien ja omien sisarusten.

[QUOTE="vieras";27607597]Miks haluat pukittoman joulun? Jos siitä tulee iloa lapsille ja miehelle niin miksei sitä voisi ottaa?[/QUOTE]

oma "uskonto" ei oikein kannata tuota pukkeilua... mutta kyllä mä siihen suostun, muiden mieliksi. Mutta haluan myös että lapset muistavat joulun oikean merkityksen..

"Anne"
Mä tykkään joulupukista, se on kivaa leikkiä ja meillä perinteenä. Lapsille olen kertonut että joulupukki on satua, mutta aattona me koko perhe (myös isovanhemmat) leikitään mukana, odotetaan pukkia (joka on meidän kaveri, lapset tieää myös sen) lasten mukana. :D Lapset tykkää siitä ja pitää selvänä että pukki tulee ja odottaa sitä, joten näin jatketaan. :)

Ja me ollaan uskovaisia ja ollaan kerrottu lapsille että joulu on Jeesuksen synttärit, ja luetaan Raamattua myös jouluna. Ei pukki ja tontut estä sitä. :)

Ja tiedän mikä joulu on olut alunperin, mutta ei se haittaa. Jokainen juhlii joulua tavallan tai on juhlimatta. :)

rwwq
kuinka moni uskottelee lapsilleen että joulupukki on olemassa? mä en ikinä uskonut, mutta mun yhdet serkut uskoi ihan kympillä varmaan 10vuotiaaks asti. Kun vanhemmat olivat kertoneet totuuden, ei nuo serkut meinanneet uskoa sitä saduksi ja olivat tulisesti raivostuneet asiasta :D
Lapset uskoo joulupukkiin, esikoinen on 6v. Uskottelu joulupukin totuudesta ei itselleni ole olennaista, lapsi ymmärtää se saduksi sitten kun niin käy. Osittain luulen että esikoinen jo nyt tiedostaa joulupukin ei kuivitteelliseksi. Itse en halua pilata sadun lumoa lapselta väkisin, en selitä lapselle satuja lukiessakaan kokoaikaa että nämä on sitten kuvitteellisia hahmoja jonkun ihmisen luomia tarinoita.

Tärkeää ei jolussa ole kuitenkaan se että joulupukki fyysisesti on paikalla jouluaattona tiettyyn aikaan. Joulupukki on edelleen tilaamatta, (vaikka kuulemma varauskirjat on jo monella täynnä) eikä lasten joulukaan luultavasti menisi pilalle vaikka joulupukki ei lahjoja säkistä jakaisikkaan.

"Vieras"
Ei meillä fyysisesti ole pukkia tai tonttuja mukana joulussa, ei siis palkata ketään pukiksi aattona eikä koristetonttujakaan taida olla yhtäkään. Pukki kuitenkin tuo lahjat meidän näkemättä ja tontut kurkkivat ja jättävät viestejä joulukalenteriin.

Minä en ole koskaan suoraan väittänyt, että joulupukki olisi oikeasti olemassa, lapset uskoo siihen silti. Itseasiassa kun ensimmäinen syntyi sovittiin, että eihän me sille mitään joulupukkisatua opeteta. Kumpikin on ensin katsonut vissiin vähän sormien läpi jos esim. isovanhemmat on sanoneet pukista jotain, ja nyt on mennyt jo hyväksyvään nyökkäilyyn ja joskus itsekin pukista puhumiseen, kun ovat saaneet tarhasta lisää vaikutteita.

"vieras"
Meillä kävi aina pukki lasten ollessa pieniä. Nyt ei ole pukkia käytetty pariin vuoteen, eikä se jouluaatto kyllä tunnu enää samalta. Kyllähän lapset sitä lahjojen jakamista odottaa, muttei se ole samanlaista jännitystä kuin jos odottaisi pukkia. Tämän sanoi esikoinenkin, että hieman ankealta tuntui.

lucifer
meillä on käynyt joulupukki 13vuotta, kävi tuossa välillä vaikka ei ollut edes sen ikäisiä lapsia jotka olisi uskoneet siihen. se vain kuului tunnelmaan ja sama naapurinsetä on hoitanut virkaa kokoajan, asiasta on tullut hänellekin perinne ja on jo kysynyt että saahan tulla tänäkin vuonna.

"vieras"
ei jumalauta, hullu uskovainen joka luulee taivaassa leijaileviin näkymättömiin olentoihin kehtaa arvostella ihmisiä että kertovat lapsille joulupukista? :headwall:
Miks vitussa sun hihhulointi ja aivopesu lapsille on muka parempi juttu? Idiootti.

"vieras"
Mulle joulun merkitys on ILO. Ja jos mun lapselle tuottaa iloa se että mä hankin hänelle jotakin jota hän on toivonut niin sitten mä hankin.
Kun se tarkoittaa perheelle joulupukkia ja tontuista puhumista niin sitten mä toimin niin.

Kirkkoon kuulumattomana mä en lähde mukaan joulun kirkolliseen "hapatukseen" mä nimittäin olen lopun kyllästynyt evankelis-luterilaisen kirkon kylmään ja tuomitsevaan touhuun.

Mä uskon kyllä että on olemassa korkeampia voimia mutta se mitä kirkko yrittää tarjota minulle ei ole se jonka kuvittelen uskon alunperin olevan. Kirkko opeissaan ei tuota iloa mieleen vaan yrittää painostuksen ja muiden tuomitsemisen kautta selittää olevansa se ainoa oikea usko.

hellsbells
Viime vuonna meillä ekan kerran kävi pukki, lapsi oli sillon 2,5-vuotias.
Minulle joulusta tekee tärkeän yhdessäolo, rauhottuminen, ilo, hyvä ruoka.
Mä olisin oikein ilonen jos meillä kävis pukki vaan oven taakse heittämässä lahjat, eikä tulis sisälle ollenkaan :) En ollu lapsenakaan mikään pukkifani, ensin pelkäsin ja sitten se olikin jo jotenkin vaivaannuttavaa, istua pukin polvella ja laulaa joululauluja.. En ole vielä päättänyt, tuleeko meille pukkia vai ei. Lapsi tuskin traumatisoituis ja pettyis loppuelämäkseen jos se ei tulis.

Esikoinen oli 4 v, kun meillä kävi joulupukki ainoan kerran.Sekin tuli ihan extempore, kun veljen vaimon isä oli käynyt pukkina lähialueella ja päätti poiketa moikkaamassa myös mun tyttöä.Hyvin on joulut mennyt ilman pukkeja ja tonttuja, en ole koskaan uskotellut pukin olemassa oloon, enkä aio tehdä sitä kuopuksellekaan.

Yhteistyössä