Miltä aikataulu kuullostaa, että ehditään ajoissa päiväkotiin ja töihin?

• Viestiketjun aloittaja "Manna"
  • Ensimmäinen viesti
"Manna"
Onneksi minulla alkaa työpäivä vasta klo 8 ja saatiin päiväkotipaikka niin, että matka ei paljoa pitene. Silti tuntuu ihan mahdottomalta ajatus millä ehditään ja jaksetaan päivä aikaisen herätyksen takia. Eihän iltaan jää paljon ollenkaan aikaa ennen kuin pitää aloittaa iltahommat yms.

Laskeskelin, että jos itse herään klo 5 niin ehdin meikata, pukea ja tehdä aamupalan valmiiksi. Klo 5.30 herätän lapsen. Lapsen pesuihin, pukemiseen yms. 30 min, aamupala 30 min (lapsi kyllä syö usein kauemmin mutta tämä keskivertoaika), 6.30 aletaan pukea ulkovaatteita ja toivottavasti ollaan ovesta ulkona 6.50. Päiväkodille kävelee 30 min, sitten 10 min aikaa riisua lapsi, kävelen töihin päiväkodilta 15 min ja noin 15 min menee kun vien eväät, vaihdan vaatteet ja kävelen työpisteelle.

Kuulostaako "järkevältä" suunnitelmalta miten aikaa mene mihinkin? Vai kannattaako ensimmäisinä aamuina varata enemmän aikaa kaiken varalta?

"vieras vaan"
Lapsihan saa aamupalan tarhassa joten siihen ei tarvitse varata aikaa. Minkäikäinen lapsi on? Aika paljon olet minun mielestäni varannut aikaa pukemiseen ja pesuihin. Tarvitseeko aamulla pestä muuta kuin hampaat, kädet ja kasvot? Ja tietysti alapää jos on vielä yövaippa.

vierass
Hoidossa saa kyllä aamupalan, yleensäkään useammalla lapsella ei ole heti nälkäkään. Ehkä voit varata jotain smootieta tai pirtelöä jota voi vaikka pillillä imeä.

gggggg
Meillä minä herään kuudelta, teen aamuhommat, meikkaan, puen, syön aamupalan ja harjaan hampaat. Lapset ylös seiskalta, aamupesut ja vaatteet päälle. Sitten kerätään kimpsut ja puetaan ulkokamppeet, auto starttaa pihasta ennen puolta ja vien lapset tarhaan, jossa saavat mennä syömään aamupalan suoraan ja itse ajelen töihin. Ihan hullua syöttää kotona aamupala ja viedä lapset katsomaan aikaisin hoitoon, kun muut siellä syövät.

"noo"
Päiväkodissahan on lapselle aamupala klo 8, joten onko todella tuo aamupala tarpeen lapselle kotona. Jos meillä mennään aikaiseen aamuun päikkyyn, heitän lapselle banaanin käteen esim autossa tai sitten aamulla muiden touhujen lomassa. Jos mulla olis vastaavat matkat kun sulla, tähtäisin klo 7.15 päiväkodille, josta viimeistään 7.30 lähtisin töihin. Eli kotoa lähtö klo 6.45 ja itse meikkaan ja laitan hiukset n. 10min. Itse ja lapset heräisimme klo 6 ja varmasti riittäisi. Lapset heräilevät rauhassa sohvalla, jolloin itse meikkaan, haukkaan aamupala leivän ja sit alettaisiin pukee suoraan ulkovaatteisiin asti.

meillä tälleen
Herään vähän ennen kuutta, aamukahvit ja meikkaus sekä hetki omaa aikaa, lapset ylös vähän ennen seitsemää, aamupesut ja pukemiset, puoli kahdeksan ajetaan päiväkodille (4 km matka) ja sitten toinen lapsi kouluun (pk:n ja työpaikan välimaastossa). Työpaikalla (4 km päiväkodilta) olen kahdeksalta.

fgt
Meillä lapsella menee aikaa aikaiseen aamupalaan ehkä 5 min, (kun syö kuitenkin vielä aamupalan hoidossa). Aamuvuoroon menen itse 7, herään n. klo 5:40 ja herätän lapsen ehkä viisi yli kuusi, puoli 7 ollaan ulkovaatteissa ja matkaan noin vartti (yhteensä), päiväkodissa ehkä aikaa kuluu 5 min ja vaatteiden vaihtoon jää aikaa 10 miuuttia. Normaalisti olen työssä (pienen raportinkin jälkeen) viisi vaille 7.

fgt
Meillä lapsella menee aikaa aikaiseen aamupalaan ehkä 5 min, (kun syö kuitenkin vielä aamupalan hoidossa). Aamuvuoroon menen itse 7, herään n. klo 5:40 ja herätän lapsen ehkä viisi yli kuusi, puoli 7 ollaan ulkovaatteissa ja matkaan noin vartti (yhteensä), päiväkodissa ehkä aikaa kuluu 5 min ja vaatteiden vaihtoon jää aikaa 10 miuuttia. Normaalisti olen työssä (pienen raportinkin jälkeen) viisi vaille 7.

fgt

meillä tälleen
Alkuperäinen kirjoittaja meillä tälleen;30577247:
Herään vähän ennen kuutta, aamukahvit ja meikkaus sekä hetki omaa aikaa, lapset ylös vähän ennen seitsemää, aamupesut ja pukemiset, puoli kahdeksan ajetaan päiväkodille (4 km matka) ja sitten toinen lapsi kouluun (pk:n ja työpaikan välimaastossa). Työpaikalla (4 km päiväkodilta) olen kahdeksalta.
Ai niin, pk-lapsi syö aamupalan vasta päiväkodilla, koululainen kotona.

viera.s
[QUOTE="Manna";30577199]
Kuulostaako "järkevältä" suunnitelmalta miten aikaa mene mihinkin? Vai kannattaako ensimmäisinä aamuina varata enemmän aikaa kaiken varalta?[/QUOTE]

Oletko ihan tosissasi? Kuulostaa kaikkea muuta kuin järkevältä....

Eikö lapsi syö muka syö aamupalaa hoidossa, kun menee sinne kuitenkin ennen kahdeksaa? Meidän lapsi ainakin syö siellä, nykyisessä hoitopaikassa aamupala on klo 8.00, aiemmassa oli klo 8.30.

Meidän aamujen aikataulu on sellainen, että lapsi menee hoitoon klo 8.00. Syksyllä riitti, että hänet herätti klo 7.40. Pukemiseen, hampaiden pesuun ja pissalla käyntiin meni 10 min, matkaan 5 minuuttia ja riisumiseen päiväkodissa ehkä 2 minuuttia. Talvella, kun täytyy pukea enemmän ja krapata usein autoa, pitää aamuihin varata 10 minuuttia enemmän aikaa eli lapsi herätetään 7.30. Silloin ei tule mitään kiirettä, vaikka herättämällä lapsen klo 7.40 kyllä ehdittäisiin, mutta aika hoppu tulee jos joskus siihen menee ennen kuin lapsi nousee. Kerran mies myöhästyi 2 minuuttia viennissä, muuten ollaan aina saatu lapsi hoitoon ajoissa.

Itse herään klo 7.30 niinä päivinä, jolloin ei tarvitse laittaa itseään edustuskuntoon. Teen useimpina päivinä töitä kotona, jos mies vie lapsen aloitan työt heti herättyäni, jos itse vien lapsen niin klo 8.05. Kun on työmatkoja tms. erityistä, omaan valmistautumiseen pitää varata puolisen tuntia.

Teillä on siis minusta ihan järjettömästi ilmaa tuossa aikataulussanne. Matka-aikaan en osaa ottaa kantaa, varaamasi ajan perusteella kävelymatka päiväkotiin olisi 3 km, mutta onkohan niin paljon, kun muutenkin olet ylimitoittanut kaiken ajankäytön.

"Manna"
Päiväkodissa on vain puuroa aamupalalla ja lapsi ei puuroa ainakaan kotona syömään. Tulee yökkäys jo ensimmäisestä lusikallisesta niin ajattelin, että kivempi syödä alkuun kotona tuttu aamupala ja sitten saa totutella rauhassa puuroon. Puuroa on kuulemma aina välipalaksikin pienten ryhmässä eli riittää mielestäni kerta päivään puuroa kun ei sitä välttämättä syö yhtään. Sitten kun oppii syömään puuroa niin jätän kotona syötävän aamupalan pois/ saa vain jotain pientä.

Ikää lapsella on 2 v ja aikaa menee kun aamuisin ei kaikki suju niin nopeasti. Pitää ihmetellä sitä, tätä ja tota, lukea kirjaa, tehdä palapeliä tai vastaavaa. Tai pukiessa ehtii riisua jo jotain pois kun purn jotain muuta yms.

fgt
Oma lapseni oli lähemmäs 3 aloittaessaan päiväkpdin ja oppi varsin nopeasti että päiväkoti aamuina ei aikailla aamupalalla tai pukemisessa. Viikonlopuisin aamupalaan saattaa vieläkin kulua kokonaiuudessaan hyvinkin tunti ja toinen pukemiseen.

Omani onneksi varsin hyvä heräämään, eikä tarvitse aikaa heräilyyn joten voi hyvin nukua sen vajaan puolituntia kauemmin kuin minä.

viera.s
[QUOTE="Manna";30577267]Päiväkodissa on vain puuroa aamupalalla ja lapsi ei puuroa ainakaan kotona syömään. Tulee yökkäys jo ensimmäisestä lusikallisesta niin ajattelin, että kivempi syödä alkuun kotona tuttu aamupala ja sitten saa totutella rauhassa puuroon. Puuroa on kuulemma aina välipalaksikin pienten ryhmässä eli riittää mielestäni kerta päivään puuroa kun ei sitä välttämättä syö yhtään. Sitten kun oppii syömään puuroa niin jätän kotona syötävän aamupalan pois/ saa vain jotain pientä.

Ikää lapsella on 2 v ja aikaa menee kun aamuisin ei kaikki suju niin nopeasti. Pitää ihmetellä sitä, tätä ja tota, lukea kirjaa, tehdä palapeliä tai vastaavaa. Tai pukiessa ehtii riisua jo jotain pois kun purn jotain muuta yms.[/QUOTE]

Jos haluat viettää arkiaamuisin laatuaikaa lapsen kanssa, niin se on toki valintasi ja sinänsä ihan ok. Laatuaikaa ei vaan sitten jää iltoihin, koska lapsi pitää saada todella aikaisin nukkumaan jos hänet puoli kuudelta jo herätät.

Meidän valintamme on ollut viettää laatuaika iltaisin ja hoitaa aamutoimet tehokkaasti. Tietysti rauhallisesti ja lapselle jutellen, mutta määrätietoisesti ylimääräiseen aikaa käyttämättä. Tuossa vaiheessa aamutoimiin ei mennyt sen enempää aikaa kuin nykyään lapsen ollessa 5-vuotias. Alle 2-vuotias ei kuitenkaan osaa vielä itse pukea, vaan hänet puetaan ja se sujuu siis nopeasti. Vaipanvaihtoon ei mene juuri enempää aikaa kuin siihen että lapsi kävisi itse potalla.

Potalla käyttämiseen meni jossain vaiheessa enemmän aikaa, koska lapsi ei heti herättyään halunnut potalla käydä eikä uskaltanut lähteä liikkeelle ennen sitä. Mutta teillä se on tuskin vielä pakollinen ohjelmanumero aamuisin?

Lapsi varmasti tottuisi siihen puuroon nopeasti, jos muuta vaihtoehtoa et aamuisin tarjoa. Mutta ei tietenkään totu, kun menee kylläisenä hoitoon. Joten minusta sinun ei kannattaisi aamupalaa kotona syöttää.

"Jenis"
Kyllä mäkin varaisin päikkyaloitukseen kunnolla aikaa. On tosi surkeaa hoputtaa pientä koko aamu, menee kaikilla päivä pilalle. Vähitellen voi sitten herätellä lasta myöhemmin kun rutiinit alkaa olla kohdillaan ja se puurokin saattaa alkaa maistua...

tähdenlentoska
Tehdä palapeliä... Onnea tulevaisuuteen. Lapsen ei arkiaamuisin tarvitse toteuttaa itseään. Nyt ku otat ton linjan, et mitään ei voi lapselta vaatia, niin voit olla varma et hankalaa on viimeistään vuoden päästä ja vasu-keskusteluissa käydään läpi kuinka lapsen on vaikea sopeutua ryhmään ja yhteisiin sääntöihin..

Vanhempien tehtävä on tuottaa pettymyksiä, jonka aiheuttamia tunteita voi sitten turvallisessa ilmapiirissä opetella käsittelemään.

Vaikutat muutenkin viipyilevältä ihmiseltä, joka olen itsekin, joten ymmärrän jos haluaa rauhallisen aikataulun. Mutta älyttömyydet on sitten toinen juttu. ;)

viera.s
[QUOTE="Jenis";30577327]Kyllä mäkin varaisin päikkyaloitukseen kunnolla aikaa. On tosi surkeaa hoputtaa pientä koko aamu, menee kaikilla päivä pilalle. Vähitellen voi sitten herätellä lasta myöhemmin kun rutiinit alkaa olla kohdillaan ja se puurokin saattaa alkaa maistua...[/QUOTE]

Minä väittäisin, että päivä menee pilalle siitä, jos lapsi revitään sängystä kuolemanväsyneenä pari tuntia totuttua aiemmin. Tuskinpa lapsi on tähänkään asti herännyt klo 5.30. Jos on, niin eihän asiassa silloin mitään ongelmaa ole eikä lasta tarvitse edes herättää.

Alle 2-vuotiasta ei tarvitse aamutoimissa hoputtaa ollenkaan, vaikka aikataulu olisikin tiukka. Kyse on vain vanhemman tehokkuudesta. Itsenäisyys- ja pukemisharjoituksiin voi panostaa myöhemmin, kun päiväkotiaamut ovat jo tuttuja.

Eikä se puuro tosiaan alakaan maistumaan, jos sitä ennen syötetään oma runsas aamiainen. Hetkellisesti totutteluvaihe voi olla lapselle kurja, mutta parempi minusta vain hoitaa se pois alta kuin tehdä asiasta pysyvä ongelma. Vaikka lapsella ei ole nälkä aamupuurolla eikä sitä opi päiväkodissa syömään, kärsii hän kumminkin nälkää ennen lounasta jos aamupala on syöty kotona tosi varhain. Ei siis mikään ihannetilanne sekään.

määöäö
Kuulostaa kamalalta. Mä herään 6.30, lapset samaan aikaan. Pikaiset aamupesut ja pukeutuminen kaikille, siis minulle ja kolmelle lapselle. Klo 7 ollaan jo ulkovaatteissa autossa. Aamupalan lapset syö päiväkodissa, minä töissä.

njoi
Meidän aamu lapsi 2v4kk. 5.30 herätys. Vaippa vaihto ja hamp pesu. Aamiais pöytään vaatteet päälle ja 6.30 ollaan päiväkodissa . Lapsi syö noin 10minuutissa. Tietty auttaa et mies keittää kahvin. Yleensä kun lapai ayö minä puen vetäsen kahvin ja syön. Me mennään pk autolla kun työpaikkakin automatkan päässä

viera.s
Voi siltäkin kannalta miettiä, että jos päiväkodissa jokaisen lapsen ulkovaatteiden pukemiseen menisi 20 min ja riisumiseen 10 min, niin eiväthän he pienten ryhmässä ehtisi ulos ollenkaan! Koko ulkoiluaika ja vähän enemmänkin menisi pukemisessa ja riisumisessa. Joten kyllä on mahdollista pukea taaperolle ulkovaatteet 5 minuutissa ja riisua parissa minuutissa, jopa samalla valvoen ettei muut lapset riisu jo puettuja vaatteita.

"Hellevi"
Kuulostaa aivan järjettömältä herätä noin aikaisin kun pitää vasta kahdeksaksi töihin. Itse opiskeluaikaan heräsin puoli kuudelta lapsen kanssa, vessakäynnit, vaatteet päälle ja kuudelta ovesta ulos. Puoli tuntia kävelyä hoitopaikkaan, puoli tuntia mulle kävelyä matkahuoltoon ja linja-auto lähti seitsemältä. Lapsi söi hoidossa pienen aamupalan hoitajan kanssa ja sitten söi puuroa muiden lasten kanssa kun kaikki olivat hoidossa. Itse otin joskus eväät kouluun mukaan tai kävin koulun ruokalassa syömässä leipää tai sitten söin ekan kerran vasta lounasaikaan. Mä en toki meikannut, mutta jos olisin niin siihen ei olisi kauaa mennyt. Ei töihin tarvitse vetää naamaan kovia pakkeleita.

Yhteistyössä