Millon olette kertoneet lapsille "uudesta" vauvasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tarppa

Jäsen
02.05.2007
387
0
16
:saint: tuli tässä mieleen... missä vaiheessa te olette kertoneet? Mie en oo vielä tosin tää on aika alussa mutt en taija uskaltaa kertoa ennenkun sydän äänet kuulen ite ekaa kertaa.. :D

Me kerrottiin meidän kuopuksesta vanhemmille lapsille vasta raskauden ollessa yli puolenvälin. Olisivat pian kuulutelleet sen liian aikaisin sukulaisille ja tutuille. Mulla ei näkynyt vielä mahakaan kunnolla silloin, kun kerrottiin.

Ajattelin kertoa vasta tosi pitkällä ollessani. En halua herätellä kovin suuria toiveita, koska lapsi on niin kovasti viime aikoina toivonut pikkusiskoa.

Aikalailla plussasta taidettiin kertoa. Ajateltiin että mikä jottei, ja jos tulisi km niin kerrottaisiin sekin sitten sillä elämää sekin on ja reilu 4v:lle voi jo kertoa lapsen tavalla sellaisia asioita. Tyttö tuli joten ei tarvinnut onneksi kertoa mitään ankeita uutisia heti perään.

poitsu on vasta 3v joten ei vielä hirveesti varmaan ymmärrä sitä asiaa, mutta sanottiin kyllä sillon alkuun kun mulla oli niin kovat pahoinvoinnit. Nyt kun mulla masu alkanut kasvaa oikein kunnolla niin paremmin ymmärtää sen, että tosiaan jotain siellä vatsassa on :) Mutta vieläkin jos kysyy että mitä äidin masussa on, poika vastaa "äitin masu on pipi" :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
poitsu on vasta 3v joten ei vielä hirveesti varmaan ymmärrä sitä asiaa, mutta sanottiin kyllä sillon alkuun kun mulla oli niin kovat pahoinvoinnit. Nyt kun mulla masu alkanut kasvaa oikein kunnolla niin paremmin ymmärtää sen, että tosiaan jotain siellä vatsassa on :) Mutta vieläkin jos kysyy että mitä äidin masussa on, poika vastaa "äitin masu on pipi" :D

Kyllä meillä jo 1,5 vuotias tajusi aikanaan että äidillä on vatsassa vauva, kun asia hänelle oli kerrottu.
Ja 3 vuotias tajuaa sata varmasti. Se on eri asia ymmärtääkö hän miten se vauva on sinne päässyt.

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:

Kyllä meillä jo 1,5 vuotias tajusi aikanaan että äidillä on vatsassa vauva, kun asia hänelle oli kerrottu.
Ja 3 vuotias tajuaa sata varmasti. Se on eri asia ymmärtääkö hän miten se vauva on sinne päässyt.

Näin juuri =) Meillä vuosikaskin taisi ymmärtää omalla tavallaan vauvan olevan masussa.

Kertoisin kyllä vähän totuudenmukaisemmin jo tuon ikäiselle... Ei sitten tule niin pahana yllärinä lapselle uusi vauva.

Pojalle kerrottiin tytön odotuksesta jo ennen ekaa ultraa, poika täytti 2v siinä raskauden alussa ja joka ilta toivotteli masulle öitä :heart: masun kasvaessa kokeili potkuja innosta hihkuen, penkoi äitiyspakkausta innokkaammin kuin mä ja mietti mitä kaikkea vauvalle tarvitsee ostaa :)
Viime vuoden raskauksista ei ehditty kertoa, 2 keskenmenoa tuli... Joskus vuosien päästä varmaankin kerrotaan lapsille niistä. Nyt kolmas lapsi tulossa rv27 ja poika 4v8kk ja tyttö 2v2kk odottavat innoissaan vauvaa, joka päivä puhuvat miten vauvaa sitten yhdessä hoidetaan, miettivät nimiä, kysyvät onko vauva nyt hereillä jne. :) kyllä 2v voi ymmärtää, vaikka neuvolastakin muuta väittivät.

Kerroin vanhimmalle lapselleni (12v.) ensin. Olin just plussannut silloin. Keskimmäiselle (4v.) kerroin myös aikas alussa, mut hän ei heti noteerannut koko asiaa. Vasta kun mulla alkoi masu kasvaa, niin pikkuhiljaa tajus missä mennään. Nyt jo silittelee masuvauvaa ja antaa masulleni pusuja, oon 23. viikolla. :heart: Nuorimmainen, 1v 7kk ei tajua koko asiaa - vielä... :snotty: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja TheSimpsons:

Kertoisin kyllä vähän totuudenmukaisemmin jo tuon ikäiselle... Ei sitten tule niin pahana yllärinä lapselle uusi vauva.

Pojalle kerrottiin tytön odotuksesta jo ennen ekaa ultraa, poika täytti 2v siinä raskauden alussa ja joka ilta toivotteli masulle öitä :heart: masun kasvaessa kokeili potkuja innosta hihkuen, penkoi äitiyspakkausta innokkaammin kuin mä ja mietti mitä kaikkea vauvalle tarvitsee ostaa :)
Viime vuoden raskauksista ei ehditty kertoa, 2 keskenmenoa tuli... Joskus vuosien päästä varmaankin kerrotaan lapsille niistä. Nyt kolmas lapsi tulossa rv27 ja poika 4v8kk ja tyttö 2v2kk odottavat innoissaan vauvaa, joka päivä puhuvat miten vauvaa sitten yhdessä hoidetaan, miettivät nimiä, kysyvät onko vauva nyt hereillä jne. :) kyllä 2v voi ymmärtää, vaikka neuvolastakin muuta väittivät.

Ollaan lapselle näytetty ultrakuvia vauvasta (4d eli vähän selkeämpiä kuvia) ja poika ollu joka kerta mukana neuvolassa kun mulla ollu aika, ehkä ymmärtääkin mutta ei se ainakaan sitä sano sitten kun kysytään mitä äitin masussa on ja vähän ihmettevä ilme on kun siitä jotain puhutaan. Tosin hirveästi viitsitä höösätä ja puhua tuosta vauvasta nyt kun eihän se lapsen mielestä varmaan kivaa ole että se vauva tulee? Ehkä sitten kun mulla vatsa kasvaa vielä enempi ja vauvan tavaroita alkaa kotiin ilmestyä niin sitten ymmärtääkin enemmän.

Tosin hirveästi viitsitä höösätä ja puhua tuosta vauvasta nyt kun eihän se lapsen mielestä varmaan kivaa ole että se vauva tulee?.

Voi hyvinkin olla lapsen mielestä kivaa. En ymmärrä ollenkaan sitä vertausta, että lapselle se tuntuu yhtä pahalta, kuin äidistä tuntuisi jos mies ottaisi toisenkin vaimon :xmas:
Hyvähän se on että pikkuhiljaa alkaa sisäistämään mitä tulossa on, kyllä siinä isoveikankin elämä mullistuu :)

Tosin hirveästi viitsitä höösätä ja puhua tuosta vauvasta nyt kun eihän se lapsen mielestä varmaan kivaa ole että se vauva tulee?.

Voi hyvinkin olla lapsen mielestä kivaa. En ymmärrä ollenkaan sitä vertausta, että lapselle se tuntuu yhtä pahalta, kuin äidistä tuntuisi jos mies ottaisi toisenkin vaimon :xmas:
Hyvähän se on että pikkuhiljaa alkaa sisäistämään mitä tulossa on, kyllä siinä isoveikankin elämä mullistuu :)

Oli vielä pakko vastata kun miehen kanssa tota asiaa pohdittiin, ja kysyin miehen mielipidettä että mitä hän luulee, ymmärtääkö poitsu että meille tosiaan se vauva on tulossa ja mies vastasi, että tuskinpa tuo sitä ymmärtää sillä tavalla vaikka siitä onkin puhuttu, kun ei tuo vatsan sisään näe. Kai tässäkin lapset on niin erilaisia, toiset ymmärtää mistä puhutaan ja toiset ei oikein hoksaa? tai sitten tuo ymmärtää sen omassa päässään, mutta ei tuo millään tavalla meille esille sitä, että tajuaa että se vauva tosiaan äitin masussa on ja joskus putkahtaa ulos sieltä :)

Oli vielä pakko vastata kun miehen kanssa tota asiaa pohdittiin, ja kysyin miehen mielipidettä että mitä hän luulee, ymmärtääkö poitsu että meille tosiaan se vauva on tulossa ja mies vastasi, että tuskinpa tuo sitä ymmärtää sillä tavalla vaikka siitä onkin puhuttu, kun ei tuo vatsan sisään näe. Kai tässäkin lapset on niin erilaisia, toiset ymmärtää mistä puhutaan ja toiset ei oikein hoksaa? tai sitten tuo ymmärtää sen omassa päässään, mutta ei tuo millään tavalla meille esille sitä, että tajuaa että se vauva tosiaan äitin masussa on ja joskus putkahtaa ulos sieltä :)

Voihan se olla että hoksaa, lapset on kuitenkin aika fiksuja :) ei vaan tuo sitä innostusta välttämättä samalla tavalla esille. Vaikkapa vasta sitten vauvan synnyttyä se innostus vasta alkaakin ja muuta ei malttais tehdäkään, kun vahtia vauvaa :D

Esikko oli 4, kun aloin osottaa tyttöä. Hänelle kerrottiin jo viikolla 10 - 11, koska hän oli todella huolissaan siitä, mikä kauhea sairaus äidillä on, kun äiti oksentaa vähän väliä päivästä toiseen.

Kolmosen ilmoittaessa tulostaan tyttö oli 11 ja esikko 16. Poika sai tietää heti plussan jälkeen, mutta tytölle kerrottiin pari kolme viikkoa myöhemmin, kun jouduin vuodon takia sairaslomalle.

Yhteistyössä