Milloin

• Viestiketjun aloittaja Myooma iso?
  • Ensimmäinen viesti
vaivat
Neljäsenttinen on jo aika iso, mutta tärkeintä on kuitenkin se, mitä vaivaa myooma aiheuttaa.

Jos olet hedelmällisessä iässä ja haluaisit vielä raskaaksi, myooma voi vaikeuttaa sitä ja aiheuttaa keskenmenojakin. Niin kauan kuin estrogeenituotantoa on, myoomat kasvavat hitaasti mutta varmasti. Vaihdevuosissa sitten ne voivat lopettaa kasvun ja pienentyäkin, mutta myös kasvaa edelleen.

Itselläni menopaussinkin aikana myoomat kasvoivat ja auheuttivat kipuja alavatsalle. Ja ne leikattiin pois, kun oli pelkoa siitä että muuttuvat pahanlaatuisiksi.
Yleensä myoomat ovat vaarattomia lihaskasvaimia kylläkin.
Eikö lääkäri suositellut sinulle mitään hoitoa?
Seurantaa, hormonikierukkaa?

ap
Olen 41, ei lapsia, eikä ole tekoaikeitakaan. Mulla ei ole siitä vaivaa, kuukautiset oleet aina samanlaiset, eikä mitään erityisiä kuukautiskipujaan, ne normaalit ekapäivän vaan. Eka kerran se on todettu vajaa 10 vuotta sitten umpparileikkauksessa ja ei kai se siitä ole olleellisesti muuttunut. Normaalisti käyn vuosittain gynekologilla.

Syön Terolut´ia pms-oireisiin ja siksi vielä tuo ultraus sisäelimistä nyt. Mun seuranta on siis ihan tuo normaali vuositarkastus, ei muuta. Ehkäisy on kunnossa miehen kautta. Nyt alkaa vaan vaivaamaan, että olisiko sittenkin pitänyt jotain... Tieto lisää tuskaa. Mutta vaikka kuinka mietin, ei alavatsassa tunnu missään asennossa mitään ylimääräistä. Mikä taas on hassua, koska lääkäri tuntee sen heti päälle.

Näin minulla
Minulla todettiin muutama vuosi 2 myoomaa, halkaisija n. 4 cm ja 3 cm. Ei runsaita vuotoja tai muitakaan häiritseviä vaivoja, satunnaista painontunnetta lukuunottamatta. Seurattiin ensin 3 kk päästä, ja sitten kerran vuodessa. Meni muutama vuosi ja myoomat eivät kasvaneet. Lääkäri sanoi niiden olevan 100% myoomia, ja totesi, ettei tarvitse leikata, jos eivät vaivaa. Tosin 4 cm myoomien leikkaus on kokonsa puolesta rajamailla, lääkärin mukaan.

Nyt viime tarkastuksessa myoomat kasvaneet yhteen, halkaisija 9 cm. Lääkäri ei enää antanut vaihotehtoja, vaan kirjoitti lähetteen kohdunpoistoleikkaukseen. Edelleenkään ei ihmeempiä vaivoja; en välttämättä tietäisi niiden olemassaolosta mitään. Avoleikkaus parin viikon päästä. Pelottaa hitosti.

hipsu
Mulla oli neljä myomaa. Isoin oli 7,5 cm, muut vähän pienempiä. Tunsin kyllä ne vatsan päältäkin. Vaivoja ei ollut kovasti, paitsi kivuliaat kuukautiset ja runsas vuoto, mutta nekin kesti vain 2 päivää. Kohtu poistettiin parisen viikkoa sitten ja leikkaus tehtiin alakautta, joten ei mitään arpia eikä tikkejä vatsapeitteissä. Toipuminen ihmeen nopeaa. En onneksi jännittänyt leikkausta etukäteen, koska turhaa se olisi ollut. Kaikki meni hyvin. Tosin se tehtiin poikkeuksellisesti nukutuksessa, minun omasta toivomuksestani. Jos haluat jotain tietoa, niin vastaan mielelläni omia kokemuksiani!

hipsulle
Etukäteen pelkääminen on turhaa, tiedän sen. Mutta järki ei nyt auta. Erehdyin kysymään leikkaavaa lääkäriä, ja näin kesällä siellä operoi vähemmän kokenut lääkäri. Siis vastavalmistunut. Hoitajan kommentti epäiyihini oli, ""hänellä lääkärinpaperit ja opiskeluaikoina ollut naistenklinikalla harjoittelemassa"". Just joo, eipä vähentänyt pelkoani. Että ihan saanut lääkärinpaperitkin, eikö kaikilla leikkaavilla lääkäreillä sitten ole???

No, mutta itse leikkaukseen. Kuinka kauan se kesti? Oliko kipuja, saitko piikkiä pyllyyn vai oliko kipupumppu? Jos oli, niin kokemuksesi siitä? Miten pitkä sairasloma?

Myoomat ovat minulla kohdun takaosassa lähellä suolistoa,joten en voi tuntea niitä isosta koosta huolimatta päällepäin. Lieköhän tuo kohtu miten hankala kaivella ulos ""suolien seasta""?

Toki tapaan leikkaavan lääkärin ennen operaatiota, jotta voin esittää hänelle mieltäni vaivaavia kysymyksiä. Mutta leikkaukseen on aikaa vielä pari viikkoa; tänä aikana ehdin loihtia mieleeni mitä erilaisimpia variaatioita kauhuskenaarioista :)

Vaiva
Leikkauskynnys riippuu todellakin siitä, mitä vaivaa myomista on, koko ei ole olennainen asia ollenkaan. Pienet ja vuotavat myoomat leikataan pieninäkin, vuotamattomille ei tarvitse tehdä mitään. Kohtulihaksen sisälle kasvanut kasvain ei vuoda, mutta jos se avautuu kohtuun, se vuotaa.

Synnytysiässä olevalta naiselta ei poisteta kohtua kuin pakottavassa tapauksessa. Myoomia yritetään poistaa ilman sitä ja säästää kohtu tehtäväänsä kelvollisena.

hipsu
Olin yksityispotilaana, joten sain itse valita leikkaavan lääkärin, jolla oli paras anestialääkäri, siitä varmaan johtui, etten pelottanut, tiesin olevani hyvissä käsissä.
Leikkaus kesti noin 1,5h. Minulta poistettiin myös munasarjat. Heräämöstä pääsin noin kuuden tunnin jälkeen. Nukuin kyllä koko ajan. Kipuja en tuntenut, sain tosi hyvin kipulääkkeitä, niin usein kun oli tarvetta. Antavat suun kautta, jos ei tule paha olo, muuten piikkeinä. En edes tiedä mikä on kipupumppu, joten siitä ei ole kokemusta. Sairaslomani on kolme viikkoa, mutta jos tehdään leikkaus vatsapeitteiden kautta, on toipuminen hitaampaa ja sairasloma on noin 4-5 vk. Yleensä pyritään leikkaamaan alakautta ja puudutuksessa. Minä pyysin nukutusta, koska minusta olisi ollut "" kauheaa"" maata jalat levällään ja kuvitella siinä kuinka kohtu poistetaan. (minulla myös hyvä mielikuvitus). Täytyy kyllä sanoa, että kaikki meni tosi hyvin.
Ainut huono asia oli se, että heräämössä oli niin kiire, että vaikka sanoin,minulla olevan vessahätä, sanoivat sen johtuvan tamboonista. Minun olisi pitänyt vaatia katetrointia, koska nyt rakkoni venyi niin, että sinne aina jäi virtsaa, vaikka kävin veskissä, eli jouduttiin sitten katetroida sairaalassa kolme kertaa.
Sairaalasta pääsin seuraavana päivänä leikkauksesta ja kotona jatkoin kipulääkkeitten syöntiä. Ei kivut olleet kummempia kuin kuukautiskivutkaan. Tämä viikko vielä sairaslomaa ja sitten saan jo nostella yli kolme kiloa painavampiakin. Seksielämän saa aloittaa noin 5 viikon kuluttua, kun tikit ovat sulaneet. Toivon sinulle onnea toimenpiteeseen!

Yhteistyössä