Milloin voi jäädä töistä kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja flunssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

flunssa

Vieras
Olen asiakaspalveluhommissa, en kaupan kassa enkä elintarvikkeiden kanssa tekemisissä, mutta asioin kasvotustenuseiden kymmenien ihmisten kanssa päivän aikana.
Eilen alkoi räkätauti. Korvat lukossa ja nenä tulipunainen kun 5 min välein saa niistää. Kurkku on kipeä eikä ääntä meinaa lähteä, mutta kuumetta ei ole lainkaan. Odotanko vielä huomisiltaan, jos vaikka kuume nousisi? En millään kehtaisi jäädä töistä pois pelkän nuhan takia...

jäisin pois tartuttamasta muita. niin se täytyy ajatella, nyt sulla siinä vaiheessa että leviää. mua ainakin vituttaisi asioida pankin tiskillä ja pankkineiti yskisi keuhkot pihalle...

ja toiseksi jos mä odotan kuumetta rajana etten menisi töihin, olisin kuollut. mulle ei vaan nouse kuume kun todella sairaana ollessa. normi flussassa en kuumetta saa vaikka olisi korvatulehduskin juu siis aikuisella :(

[QUOTE="vieras";27063700]En minäkään jäisi, töihin vaan kun voit vielä mennä töihin.[/QUOTE]

Minkä ihmeen takia pitäisi mennä töihin, jos on kipeä eikä sopivassa kunnossa asiakaspalvelua ajatellen? Haluasitko itse, että vaikka pankkineiti tai joku virastoihminen köhisisi siinä sinun edessäsi, niistäisi nenäänsä ja ottaisi sinun paperisi käteensä sen jälkeen? Meillä pääsee töissä useimmiten vähän syrjään pois asiakaspalvelusta, jos on vaikka toipumassa flunssasta eikä ole ihan normaalissa kunnossa. Sitten jos ääni pettää, aivastuttaa ja pitää niistää vähän väliä, esitetään toive että semmoinen ihminen jää kotiin eikä tule tartuttamaan muita. Aivan sama onko sitä kuumetta vai ei. Meillä muut joutuvat tekemään sairaan työt, mutta ihan oikeasti ei ole kiva olla samoissa pienissä tiloissa kun yksi pärskii ja räkii eikä ole skarpissa kunnossa.

[QUOTE="essi";27063766]
ja toiseksi jos mä odotan kuumetta rajana etten menisi töihin, olisin kuollut. mulle ei vaan nouse kuume kun todella sairaana ollessa. normi flussassa en kuumetta saa vaikka olisi korvatulehduskin juu siis aikuisella :([/QUOTE]

Minulla sama juttu. Flunssassa ei tule kuumetta ollenkaan, joskus jotain 37,3 astetta. Kolme kertaa aikuisiällä minulla on ollut yli 38 astetta kuumetta ja joka kerta olen päätynyt sairaalaan leikattavaksi tai tarkkailuun ja tiputukseen kun on ollut kyse vakavasta tulehduksesta.

No muutaman kerran olen oksentanut räkää pois ja päästä huippaa kun seison, mutta todella kun sitä kuumetta ei ole...

Niin mitä? Mikä ihmeen ainoa merkki muka kuume on? Jos maapallo pyörii ympärillä seistessä, niin teetkö silloin fiksusti töissä? Kulkeeko ajatus?

Kuka opettaa ihmisille, että kuume on ainoa sairauden merkki?

• Tykkää
Reactions: Lilith
[QUOTE="joo";27063870]Sitä minäkin mietin, ei oo todellista.[/QUOTE]

Ainahan sitä kysytään, "onko kuumetta?"
"Olitko kuumeessa?"

Ja sitte jos vastaat, että ei ollut, muuten vaan kauhea olo,
tai lämpö aina tippuu 35 pintaan jne, niin vaan katotaan kieroon.

yhden päivän saa vissiin olla kotona mistä tahansa työpaikasta ilman lääkärintodistusta - korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä. pysyt huomenna kotona ja katsot mikä on tilanne huomenna illalla. jos edelleen räkis, niin sitten tiistaina aamusta lääkäriin hakemaan todistus. ei ne siellä lääkärissä kuumetta käy aikuiselta mittaamaan, mutta flunssaisen aikuisen näkee kyllä päältä päin kuka tahansa lääkäri ja antaa saikkua sitten minkä parhaaksi näkevät.

Voi olla pois ton takia, jos jatkuvat niistelet ja ääntä ei lähde. Miten voit olla edes asiakapalvelussa ilman ääntä?

Mä jään huomenna kotiin, perjantaina alko kurkkukipu ja vähän outo olo, lauantaina sitten kuumetta. Nyt ihan tukossa, nenä vuotaa, aivastelen, yskittää ja lämpöä ollu koko ajan maks. 37.3. Ja olo kuollu.

[QUOTE="vieras";27063991]Itse en viitsisi olla pois töistä jos ei tosiaan olisi sitä kuumetta reilusti.[/QUOTE]

-Kuumetta, mutta ei muuten erityisen kipeä -kotiin makamaan
-Hirveä räkätauti ja pystyssä olo yrjöttää, mutta ei kuumetta -ei kun töihin vaan

Minä en näe mitään järkeä tällaisessa! Olisi tosiaan kiinnostavaa tietää mistä juontaa juurensa tuo kuume ainoana poissaolosyynä. Meidän työpaikalla saa sairastaa kolme päivää ilman lääkärintodistusta, eikä siinä paperissa ainakaan kysytä mitään kuumeesta. Vaihtoehdot ovat: flunssa, mahatauti, migreeni ja muu, mikä.

[QUOTE="vieras";27063867]Jos pikku yskän takia jää kotiin niin sittenhän kaikki olisi koko ajan sairaana kotona. Tietenkin menet töihin.[/QUOTE]

Kuka puhui pienestä yskästä? Yskä kestää monesti viikkokausia, joten sen takia ei tosiaan voi olla pois ellei ole jotain aivan järkyttävän pahaa sorttia, eikä kukaan lääkäri varmastikaan kirjoittaisi sen perusteella saikkaria. Erilaisia oireita voi olla monta viikkoakin flunssan jälkeen, mutta sen kyllä huomaa päällepäin, jos jollain on paha flunssa päällä (vaikka sitä kuumetta ei olisikaan) ja sellaisen työkaverin kanssa on ikävä työskennellä, saati olla asiakkaana tai potilaana. En minäkään jää pienen nuhan tai yskän takia pois, mutta jos tilanne on sama kuin ap:lla, että jos ääni on pois ja/tai työnteko keskeytyy 5 min. välein niistämiseen, henki ei meinaa kulkea ja huippaa, niin en todellakaan mene töihin!

Ai siitäkö tämä kuumehössötys johtuu kun pomot sitä kyselee ja pitää sairauden mittarina?
Yleisvointi ratkaisee + jos selvä kuume niin kannattaa levätä.
Itse jos pystyn työni tekemään, otan nappia ja olen töissä.
Jos en pysty niin otan nappia ja lepään kotona.
Jälkimmäistä pyrkii välttämään, koska sitten ette tekään kipiät ihmiset saa niitä aikoja lääkärille ja rutinaa riittää.
Turhanpyytäjät on oma ryhmänsä, heti jos nokka vähän vuotaa niin ollaan saikkua hakemassa kun "ei haluta tartuttaa muita". Onneksi suurin osa asiakkaistakin on maalaisjärkistä porukkaa.

Yhteistyössä