Milloin voi aloittaa ns. jäähypenkille laiton ?

Meidän neiti 1,2 v tekee jatkuvasti pahojaan. Milloin on verhoissa kiinni ja milloin näpelöimässä stereoita. Jämäkillä ei komennoilla ei ole mitään vaikutusta. Ymmärtääkseni tämän ikäistä ei vielä voi laittaa jäähypenkille tmv. Onko tietoo minkä ikäisenä on sopiva aika ottaa käyttöön rangaistukset tuhmasta käyttäytymisestä ? Alkaa jo kyllästyttään tämä ikuinen ei-sanan toistelu....tosin se varmaan jatkuu vielä pitkään ja pitkään =) Jostain kuulin, että noin 1,5 v. ikäisen kanssa voisi toimia seuraavasti: varoitus, ei tottele edelleenkään -> minuutiksi syliin selkä poispäin vanhemmasta ja ollaan hiljaa paikallaan, jonka jälkeen pyydetään anteeksi tuhmaa käyttäytymistä (halitaan tms). Mitenkäs teillä muilla, onko vastaavia ongelmia ??

Mulla mielikuva ,että suositusraja olisi 2v. Tietenkin oman harkinnan mukaan voi/saa toimia. Meillä tuon ikäiselle toimi vielä todella hyvin huomion muualle kääntäminen. Silloin ei tarvi niin paljon kieltää. En oiken usko ,että noin 1½ v ymmärtää mikä on tuhmaa ja mitä tarkoittaa anteeksi pyytäminen. Näissä on tietysti valtavasti yksilöllisiä eroja.

ire
Mulla samanikäinen tyttö ja samat temput:)Kielletään ja jos ei totella vien esim. toiseen huoneeseen ja jälkeenpäin halit /pusut..Tyttö tulee itse kyllä halimaan kun on tehnyt tuhmaa. Välillä vain sanon ei saa tehdä noin ja huijaan huomion muualle; tonikäinen ei mielestäni välttämättä tarvii varsinaista jäähypenkkiä,mutta kieltoja/rajoja kyllä. Myöhemmin sit asteittain kovemmat keinot:)Isommat (4v ja 7v) kyllä seisovat nurkassa/ovat jäähyllä heillä kans aloitettu asteittain jäähyt aikoinaan...

Reilu parivuotiaana on aloitettu. Enkä ole mitään anteeksipyyntöjä vaatinut, vaan olen jäähyn päättyessä kyykistynyt lapsen eteen ja selittänyt vielä miksi jäähylle joutui. Sitten olemme menneet jatkamaan sitä tekemistä, joka keskeytyi jäähyn takia.

Paitsi jos lapsi on satuttanut toista tahallaan niin että on joutunut jäähylle, niin jäähyn jälkeen on käyty tuo keskustelu ja sen jälkeen olen yhdessä mennyt lapsen kanssa "uhrin" luo, ja lapsi on pyytänyt anteeksi. Tuo anteeksipyyntö noin kolmevuotiaasta eteenpäin, kovin pieni ei ymmärrä miksi anteeksi pyydetään.

Miellä on riittänyt kyllä ihan puhe,kielto ja poissiirtäminen.
En ole kellään viidestä lapsesta tarvinnut jäähyä ennen kouluikää.
No,kaksi lapsista on vielä nuoria,1 ja 3 veet.Mutta heille riittää kielto ja perustelut isommalle.

Ja lapsi pois tilanteesta jollei usko.

Meillä on neiti nyt reilu 2 vuotiaana ruvennu joutumaan jäähylle. Ensin kielto, toinen kielto, varoitus, jäähylle. Jäähyllä ollaan mm. ruuan + ruokailuvälineiden viskomisesta ympäriinsä/jonkun päälle, pikku veljen tahallisesta satuttamisesta, eläinten kiusaamisesta/jahtaamisesta/hännästä vetämisestä Onneksi ei tarvitse enää usein laittaa jäähylle vaan uskoo yleensä varoituksesta viimeistään että äitiä ei heitetä haarukalla ja et kissaa ei vedetä hännästä pitkin lattiaa :kieh:

ire
meillä tyty 1v 3kk tekee kans pahojaan kiellämme pois sylistä / pois siitä paikalta yms..sit tyty tulee yleensä itse pyytämään anteeksi jos jatkuu tuhman teko vielä kiinnitän huomion muualle tyyliin kato mitä lelu tuolla yms...tnikäisellä kiukuttelu /tuhmantekemminen on tetausta tai sit esim väsyneenä tehtävään mielestäni. liian pieni jäähylle varsinaisesti mut voit laittaa vaikka toiseen huoneeseen tai pois tilanteesta samalla selittäen, että toi oli tuhmaa..

Meillä 16kk ei laiteta jäähylle, mutta kielletään ja jos ei pelkkä sanominen tehoa niin kielletään uudestaan ja nostetaan toiseen paikkaan. Usein menee uudestaan pahantekoon, mutta sitten kielletään ja nostetaan heti pois...

Yhteistyössä