Milloin voi aikaisintaan aloittaa pottaharjoittelun?

• Viestiketjun aloittaja vvv
  • Ensimmäinen viesti
vvv
Kysymys tuli otsikossa mutta tarkennetaan.

Olen kuullut vauvojen vessahätä viestinnästä. Se pitäsisi aloittaa viimeistään kun vauva on puolivuotias. Ja noin puolivuotiashan usein voi jo istua hyvin tuettuna. Voinko istuttaa vauvaa potalle jo sitten kun hän istuu tuettuna? Mulla kävi jo vastasyntyneen roikkottaminen ja pissattaminen lavuaariin/pönttöön hartioihin ja selkään niin, että jäi pissattamiset sen takia kokonaan. Ajattelin että onnistyuisikohan aloittaminen sitten kun vauva osaa vähän istua...

vieras
Riippuu varmasti myös lapsesta, nimittäin suostuuko hän istumaan siinä potalla. Meillä lapset(2) ei ole alle vuoden vanhoina kyllä potalla pysyneet, toinen pelkäsi ihan hurjasti ja toinen taas muuten vain oli liian kova menemään.

mie olen istuttanu vasta sitten kun oikeesti on siihen valmis. tais olla vähän päälle 2 vuotias kun ekan kerran istui potalla ja jätti sitten vaipat pois melk. heti siitä sen jälkeen. saatha sie istuttaa toista siinä potalla mutta jos ei oo valmis ni ei ole. mikä helvetin kiire silläkin on?

Emppu
Mä laitoin pojan aikoinaan puol vuotiaana potalle kököttää ja siitä sellanen yli puol vuotta kakkas aina pottaan ruuan jälkeen mut sit ku oppi kunnolla kävelee ni se sit jäi siihen ku ei malttanu istuu ja sit siitä taas vuoden päästä(n.2v 3kk)alko taas toimii,enkä oo mitään ressii asiasta ottanu vaan menny pojan ehdoilla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
mie olen istuttanu vasta sitten kun oikeesti on siihen valmis. tais olla vähän päälle 2 vuotias kun ekan kerran istui potalla ja jätti sitten vaipat pois melk. heti siitä sen jälkeen. saatha sie istuttaa toista siinä potalla mutta jos ei oo valmis ni ei ole. mikä helvetin kiire silläkin on?
Noh, nykyään vanhemmat ihmiset ihmettelee just sitä, että niin pitkään lapset kulkee vaipoissa.

Ei tietenkään pidä pakottaa lasta jos ei ole valmis, mutta enpä ole vielä testannut että onko? Aion kuitenkin kokeilla! Eihän sillä nyt hengen hätä ole mutta kai saa yrittää?

Toivon ettei mun muksut kulje vaipoissa vielä kolmivuotiainakin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Emppu:
Mä laitoin pojan aikoinaan puol vuotiaana potalle kököttää ja siitä sellanen yli puol vuotta kakkas aina pottaan ruuan jälkeen mut sit ku oppi kunnolla kävelee ni se sit jäi siihen ku ei malttanu istuu ja sit siitä taas vuoden päästä(n.2v 3kk)alko taas toimii,enkä oo mitään ressii asiasta ottanu vaan menny pojan ehdoilla.
Tätä minäkin, lapsen ehdoilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Emppu:
Peesiä tähän. 4kk iässä alettiin pottailla ja pitkään oltiin päiväkuivia. Sitten tuli takapakkia kun neiti lähti kävelemään. Silti on aina potalla käyty ja kohta 2v pottailee paljon yhä, mutta kotioloissa ei ihan täysin kuiva vielä ole. Reissun päällä taas pysyy vaipat yleensä kuivana ja pissailee vaan lastenhoitohuonekäynneillä..

Tulokkaan kanssa aion aloittaa homman jo vastasyntyneestä lähtien.

Kun on valmis

Mä olen vähän samoilla linjoilla, kun esikko oli pottakammoinen. Luin sitten pottailua kirjan ja siinä ei puhuttu pätkääkään 1 vuotiaiden pottailusta, saati sitten alle. Olenkin sen jälkeen antanut lasten mennä oman aikataulunsa mukaan(toki kertonut, että potalle voisit mennä ja kannustanut), ja esikko oppi täysin kuivaksi "vasta" 3 vuotiaana ja kakkonen on juuri 2 vuotta täyttänyt ja nyt periaatteessa päiväkuiva, satunnaisilla vahingoilla. Mutta siis kakkonen oppi parissa päivässä päiväkuivaksi ja esikko n. kuukaudessa kuivaksi, eli aika nopeasti mun mielestä sitten loppuviimein. Ja molemmat menivät suoraan pöntölle. Mua ihmetyttää siis myös se, miksi kaikkeen on nykyään niin kiire.

Kun lapsi osaa istua, hänet voi laittaa potalle. Eli siinä puolen vuoden tienoilla seimmiten.

Mutta onko siitä hyötyä kuivaksioppimista ajatellen? Tuskin, ainakaan mitään olennaista hyötyä. Kaveripiirin puolivuotiaana pottailun aloittaneet oli vaipoissa yli puoli vuotta pidempään kuin mun tyttö, joka istui potalla ekaa kertaa kaksivuotiaana, ja oppi täysin kuivaksi (ei päivävaippaa, ei yövaippaa, ei vahinkoja, ei öisiä vessakäyntejä, osasi mennä itse potalle) parissa päivässä :)

Emppu
Laitoin tossa aikasemmin viestiä omista kokemuksistani ja mulla ainakin lähtökohta sille pottailun alottamiselle puolivuotiaana oli se, että se on totuttelua eikä niinkään et kuivaks ja heti!!Munki poika oli sit vast 2v10kk ku oli päiväkuiva ja 3v5kk ku yökuiva.Ja niinku senki jo totesin lapsen ehdoilla....:)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kun on valmis:

Mä olen vähän samoilla linjoilla, kun esikko oli pottakammoinen. Luin sitten pottailua kirjan ja siinä ei puhuttu pätkääkään 1 vuotiaiden pottailusta, saati sitten alle. Olenkin sen jälkeen antanut lasten mennä oman aikataulunsa mukaan(toki kertonut, että potalle voisit mennä ja kannustanut), ja esikko oppi täysin kuivaksi "vasta" 3 vuotiaana ja kakkonen on juuri 2 vuotta täyttänyt ja nyt periaatteessa päiväkuiva, satunnaisilla vahingoilla. Mutta siis kakkonen oppi parissa päivässä päiväkuivaksi ja esikko n. kuukaudessa kuivaksi, eli aika nopeasti mun mielestä sitten loppuviimein. Ja molemmat menivät suoraan pöntölle. Mua ihmetyttää siis myös se, miksi kaikkeen on nykyään niin kiire.

Kyllähän se pottakammo usein johtuu myös siitä, että ensin opetetaan tekemään vuosia tarpeet vaippaan ja yhtäkkiä sitten vedetään potta esiin, tuntematon hirvitys.
Ajattelin että olis hiukan helpompaa kun vauva tottuisi pottaan jo pienemmästä.

en mä sanoisi että mulla on kauhea kiire mihinkään, mutta siihen nyt on moniakin syitä miksi haluaisin lapsen oppivan potalle, vaikka ei täysin kuivaksi vielä oppisikaan.

Enkä ole mikään hirviöäiti joka pakottaa lapsensa potalle, aion kokeilla että onnistuuko se ja sillä siisti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kun on valmis:

Kyllähän se pottakammo usein johtuu myös siitä, että ensin opetetaan tekemään vuosia tarpeet vaippaan ja yhtäkkiä sitten vedetään potta esiin, tuntematon hirvitys.
Ajattelin että olis hiukan helpompaa kun vauva tottuisi pottaan jo pienemmästä.

en mä sanoisi että mulla on kauhea kiire mihinkään, mutta siihen nyt on moniakin syitä miksi haluaisin lapsen oppivan potalle, vaikka ei täysin kuivaksi vielä oppisikaan.

Enkä ole mikään hirviöäiti joka pakottaa lapsensa potalle, aion kokeilla että onnistuuko se ja sillä siisti.
Älytöntähän se on lasta vaippoihin pistää tarpeensa tekemään, jos tekee ne pottaankin. Esikoinen pissaili/kakkasi päivittäin vastasyntyneestä lähtien AINA kun oli hetkenkin ilman vaippaa ja se 4kk mulla kesti, että löysin VVV artikkeleita ja tajusin, että se ei ole vain sattumaa.

Tupu
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Kun lapsi osaa istua, hänet voi laittaa potalle. Eli siinä puolen vuoden tienoilla seimmiten.

Mutta onko siitä hyötyä kuivaksioppimista ajatellen? Tuskin, ainakaan mitään olennaista hyötyä. Kaveripiirin puolivuotiaana pottailun aloittaneet oli vaipoissa yli puoli vuotta pidempään kuin mun tyttö, joka istui potalla ekaa kertaa kaksivuotiaana, ja oppi täysin kuivaksi (ei päivävaippaa, ei yövaippaa, ei vahinkoja, ei öisiä vessakäyntejä, osasi mennä itse potalle) parissa päivässä :)
Miks sun pitää aina päteä?Aina sinä ja sinun loistavat valinnat.Sinä ja sinun mahdottoman viisaat ja kaikessa hyvin pärjäävät lapset.Ei kai se silti tarkoita,että kaikki aikaisin pottailun aloittaneeet eivät voisi oppia nopeasti kuivaksi?

ap

Lapsissa on eroja, tottakai. Mulla on päinvastaisia esimerkkejä lähipiirissä.
Enhän voi tietää miten se meillä menee, mutta en voi tietää miten se menisi jos aloittaisin vasta 2 vuotiaana pottaan totuttelun.

Valinta on valinta, joka johtaa hyvään tai huonoon tulokseen. Ei voi tietää mikä se tulos on ennenkuin on kokeillut. Ei paineita, ei stressiä. Ihan rennolla asenteella mennään.

Kun on valmis
[

Mä olen vähän samoilla linjoilla, kun esikko oli pottakammoinen.

quote]

Mun esikko oli 7kk iässä siis ihan hysteerinen, kun kokeilin pottaa. Potta oli piilossa ja otettiin esille ja aina reaktio oli aivan sama yli kahteen vuoteen asti. Poika pelkäsi pottaa, eikä istunut siinä millään, saati sitten tehnyt siihen mitään. Meni sitten kolmevuotiaana suoraan pöntölle itsestään.

Mä luulin, että lapset "kuuluu" laittaa potalle siinä iässä(pienenä), kun kaikki muutkin tuntuivat tekevän niin. Huomasin vain kantapään kautta, että meni nopeasti ja tosi kivuttomasti, kun sai tehdä sen oman aikataulunsa mukaan. Ja kieltämättä, oli erittäin helppoa myös itselle, kun motivaation ja rohkeuden löydyttyä oli tuloksena vielä nopea oppiminen, vaikka yli vuoden oli aiemmin koittanut vääntää jos jollain konstilla.

Enkä mä nyt ketään hirviönä pidä, jokainen tekee ihan miten haluaa. Mutta se työn määrä vrt. tulokseen voi olla aika kova. Pottailua kirjassakin sanottiin aika kivasti tähän tyyliin, että laitat lapsesi sitten vuoden vanhana tai kolme vuotiaana potalle, hän on todennäköisesti kuiva samanikäisenä.

ap
Sitä vaan mietin että jos lapsia ei saa kuivaksi "teki miten teki" ennen kolmen vuoden ikään, mitenköhän se on onnistunut meidän isoäideiltä ja mummoilta? Kertooko jotain siitä että joku on pielessä nykyajan metodeissa?

noh
Sitä vaan mietin että jos lapsia ei saa kuivaksi "teki miten teki" ennen kolmen vuoden ikään, mitenköhän se on onnistunut meidän isoäideiltä ja mummoilta? Kertooko jotain siitä että joku on pielessä nykyajan metodeissa?

Noh, ennen oli huonommat vaipat, ne teki olon märäksi hyvin nopeasti. Ja ennen oli aika kovat tavat, yksikin työkaveri sanoi vain istuttaneensa tyttönsä(tuolloin reilun vuoden) potalle ja sanonut, että nyt teet siihen. Minä en rupea kahdelle ostelemaan vaippoja.
Mä taidan olla liian pehmo ainakin noihin konsteihin ja liberot tekee olon hyväksi lapsille.

Vauvanhan pystyy opettamaan kuivaksi ihan heti vastasyntyneestä lähtien, jos vain itse jaksaa ja vauvan viestejä osaa tulkita. Mutta mahdollista toki on. Siis saada kokonaan kuiva vauva. Ajatelkaapa vaikka lapsia tuolla afrikan maissa, ilman vaippaa ne sielläkin ovat ja eivät nekään tarpeitaan vain äidin päälle tee.

Jos on viitseliäs ja aktiivinen, niin kyllähän lapsi tosiaan kuivaksi oppii oli ikää sitten minkä verran tahansa. Länsimaiden ihmiset vain kun ovat niin mukavuuden haluisia, että vaipat ovat helpompia käyttää kuin kuivaksi opettaminen. Ja itse tiedän kaksi äitiä sveitsissä, joiden vauvat olivat heti syntymästä asti ilman vaippaa ja siis myös kuivia, ei heti mutta alle vuoden ikäisinä kuitenkin! Tahdosta se on kiinni.

huh hui
Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
Vauvanhan pystyy opettamaan kuivaksi ihan heti vastasyntyneestä lähtien, jos vain itse jaksaa ja vauvan viestejä osaa tulkita. Mutta mahdollista toki on. Siis saada kokonaan kuiva vauva. Ajatelkaapa vaikka lapsia tuolla afrikan maissa, ilman vaippaa ne sielläkin ovat ja eivät nekään tarpeitaan vain äidin päälle tee.

Jos on viitseliäs ja aktiivinen, niin kyllähän lapsi tosiaan kuivaksi oppii oli ikää sitten minkä verran tahansa. Länsimaiden ihmiset vain kun ovat niin mukavuuden haluisia, että vaipat ovat helpompia käyttää kuin kuivaksi opettaminen. Ja itse tiedän kaksi äitiä sveitsissä, joiden vauvat olivat heti syntymästä asti ilman vaippaa ja siis myös kuivia, ei heti mutta alle vuoden ikäisinä kuitenkin! Tahdosta se on kiinni.
Ja minä teidän monia vaipattomia vauvoja, jotka isoina taaperoina pissaavat housuihinsa eivätkä osaa potalle mennä.
Kyllä siinä sen lapsen omakin tahto on kiinni ja kypsyys eikä vain niin, että vanhemmat päättävät milloin lapsi saa pissata ja milloin ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Tupu:

Miks sun pitää aina päteä?Aina sinä ja sinun loistavat valinnat.Sinä ja sinun mahdottoman viisaat ja kaikessa hyvin pärjäävät lapset.Ei kai se silti tarkoita,että kaikki aikaisin pottailun aloittaneeet eivät voisi oppia nopeasti kuivaksi?
Ai se on pätemistä, että kerron omat mielipiteeni ja kokemukseni?
No sori.
Enkä mä väittänyt, että kaikki aikaisin pottailun aloittaneet voisi oppia nopeasti kuiviksi. Omat kokemukset vaan tukee pikemminkin päinvastaista teoriaa.

rapu
Lapsentahtisesti.
Jos joku istuksii potalla puol vuotiaana ja saalista tulee niin ok
ja jos toinen yli 1v ei vielä halua istuksia niin ok
kaikki oppii kuivaksi jossain vaiheessa, omassa tahdissa
en tajua tätä että miksi tästäkin pitää tehdä niin iso HALOO

Yhteistyössä