Milloin verenpaine on liian matala?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Haahuilija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Haahuilija"

Vieras
Olen nuoresta asti kärsinyt korkeasta verenpaineesta ja syönyt siihen lääkkeitä. Nyttemmin olen ajatellut, että voisikonhan kenties jättää lääkkeet erinäisistä syistä kokeilumielessä pois. Olen saanut kokeilulle lääkärin siunauksen.

Nyt olen sitten laihtunut (BMI ennen ~ 24, nyt 17, tarkoitus olisi nousta noiden puolivälin tienoille terveellisin keinoin) ja aloittanut säännöllisen, runsaan liikunnan. Syön myös säännöllisesti, mitä en ole oikeastaan koskaan aikaisemmin tehnyt.

Siksi haluaisinkin nyt kokeilla tuota verenpainelääkkeen poisjättämistä. Olen seuraillut jonkin aikaa verenpainearvoja luotettavaksi todetulla kotimittarilla (vertailumittaukset terveyskeskuksessa tehty), mutta en nyt ole varma, ovatko nuo lääkityksen aikana saadut arvot niin matalia, että lääkkeen poisjättämistä kannattaa edes kokeilla. Tulokset ovat olleen luokkaa 110/60, syke 65.

Mikä siis on liian matala verenpaine?

En nyt ihan pysynyt kärryillä. Siis lääkityksellä paineet pudonneet noin alas ja sua mietityttää, voitko jättää lääkityksen? Jos lääkärin kanssa yhteistyössä valvotusti lopettaa lääkityksen, niin mikä pelottaa? Jos lopetat lääkityksen, niin eikö silloin paineet nouse, ehkä lähemmäs suosituksia.

Itsellä on matala verenpaine, vielä vähän alhaisempi. Kukaan ei ole koskaan sanonut, että aiheuttaisi ongelmia (vaikka ilmeisesti tästäkin on haittaa sydämelle, mitta haitat paljon pienemmät kuin korkeassa verenpaineessa). Isoin ongelma on varmaan oma olo. Voi joskus huipata, varsinkin nopeasti noustessa.

Muotoilin kysymykseni ilmeisesti huonosti, koska tulin ymmärretyksi väärin. En pelkää lääkityksen jatkamista enkä poisjättämistä. Lähinnä mietin sitä, että minkälaisilla arvoilla voisin katsoa olevan aihetta lääkkeen poisjättämiseen.

Totta kai tässä olisi viisainta vain hypätä kylmään veteen kokeilujakson ajaksi, eli jättää lääkkeet pois ja seurailla verenpainearvoja. Oma olo on nyt väsähtänyt, joskus huippaa.

En löytänyt mistään ohjearvoja liian matalalle verenpaineelle, koska tietenkin ne ylärajat ovat se, mihin yleensä kiinnitetään huomiota. Siksi täältä kyselin, onko sellaisia koskaan määriteltykään.

Mulla verenpaine normaalisti n. 80/50. Kukaan ei koskaan ole sanonut siitä olevan haittaa. Tosin monet ihmettelevät, miksi mua ei huippaa :) ja kun sille matalalle verenpaineelle ei voi oikein mitään tehdä.

Mulle sanottiin neuvolassa että jos yläpaine on alle sata niin se on jo "liian" alhainen.
Itsellä on ollut teinivuosien korkean verenpaineen jälkeen n. 100/65.
Raskausaikana laski vielä alemmas.

Eipä muita toimenpiteitä, kun kehotettiin syömään enemmän salmiakkia ja suolaa :)
Itsellä huimaa ihan joka kerta kun nousen sängystä tai istumasta ylös,
ja muutenkin olen herkkä pyörtyilijä, ja olen naama valkoisena pitkän seisomisen jälkeen.
Muuta haittaa ei ole, ja alhainen verenpaine ei yleensä aiheuta mitään toimenpiteitä,
eihän se jatkuva huimaus kivaa ole, muttei vaarallistakaan.

Oli miten oli, älä nyt missään nimessä mene lääkkeitä itseksesi lopettamaan!
Kannattaa aina jutella ensin lääkärin kanssa näistä asioista!

Yhteistyössä