Milloin vauvalle voi antaa ohraa ja ruista? Entä vehnää?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Tähän mennessä on annettu vain riisi ja kaura viljoista. Nyt vauva vajaa 7kk. Joko uskaltaa lisätä viljoja? Minkä ikäisiä omat lapsenne on olleet kun olette antaneet ohraa, ruista ja vehnää? Meidän neuvolan täti ei osaa auttaa tässä asiassa.
 
Mä olen antanut suositusten mukaisesti heti 5kk:n ikäisestä alkaen. Jos teillä on suvussa allergiataustaa, niin sitten kokeilisin varovasti, mutta muutoin lisäisin loputkin viljat vauvan ruokavalioon hyvässä tahdissa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Inconspicuous:
Mä olen antanut suositusten mukaisesti heti 5kk:n ikäisestä alkaen. Jos teillä on suvussa allergiataustaa, niin sitten kokeilisin varovasti, mutta muutoin lisäisin loputkin viljat vauvan ruokavalioon hyvässä tahdissa.
Eli sun mielestä voisin antaa jo nyt esim. ohraa? Ja parin viikon päästä ruista jne.? :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mikä kiire?
Mitä haittaa?
Mä itse ajattelen, että vilja ei oikeastaan kuulu ihmisen ravintoon. Mutta mä olenkin vähän tämmöinen... Alkuihminen ei ole viljaa syönyt.

Joka tapauksessa uskon että yksi syy suureen keliakian esiintyvyyteen Suomessa on se, että viljoja on annettu liian aikaisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mikä kiire?
Mitä haittaa?
Mä itse ajattelen, että vilja ei oikeastaan kuulu ihmisen ravintoon. Mutta mä olenkin vähän tämmöinen... Alkuihminen ei ole viljaa syönyt.

Joka tapauksessa uskon että yksi syy suureen keliakian esiintyvyyteen Suomessa on se, että viljoja on annettu liian aikaisin.
Onko sulla jotain linkkejä tms.?
 
Neuvolassa kyllä meillekin sanoivat, että ennen 8kk ikää ei saa antaa kuin kauraa koska muuten riski keliakiaan kasvaa... mutta olen kuullu eriäviäkin mielipiteitä.. Ota näistä taas selvä mikä on oikein ja mikä väärin :D
 
Suositus on, että kotimaiset viljat aloitetaan aakkosjärjestyksessä (kaura, ohra, ruis, vehnä ). Kaksi viimeistä on eniten allergisoivia. Vaikea selittää, mutta ne ovat hyvin pitkälti sama tuote ja siksi usein toiselle allerginen reakoi myös toiseen.

Ei kannata kiirehtiä.
Jos tuntuu että riisi ja kaura sopii, ohra voi olla seuraava vaihtoehto. Onko teillä maissi jo ruokavaliossa? Se allergisoi vähemmän kuin kotimaiset viljat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mikä kiire?
Mitä haittaa?
Mä itse ajattelen, että vilja ei oikeastaan kuulu ihmisen ravintoon. Mutta mä olenkin vähän tämmöinen... Alkuihminen ei ole viljaa syönyt.

Joka tapauksessa uskon että yksi syy suureen keliakian esiintyvyyteen Suomessa on se, että viljoja on annettu liian aikaisin.
Onko sulla jotain linkkejä tms.?
Noup. Kuten sanoin, mielipiteeni perustuvat pelkkään uskoon.


salmo, ei oikeastaan tarvitse tietää mikä on oikein ja mikä väärin. Helpoimmalla pääsee kun ei anna niitä aikaisin. Siitä ei ainakaan ole mitään haittaa.
 
Viljati
jos joku lukee vielä tätä vanhaa keskusteluketjua, itse osuin tänne googlen kautta: Tässä linkki yhteen artikkeliin (englanniksi). Se on vain yksi artikkeli eli siihen ei kannata elämäänsä perustaa, mutta voi silti olla mielenkiintoista lukemista ja hakea lisätietoa aiheesta:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4554661.stm

Artikkelissa sanotaan mm että tutkimuksen mukaan gluteenin (varsinkin vehnä sisältää paljon glueteenia) lisääminen vauvan ruokavalioon ennen kolmen kuukauden ikää lisäsi keliakiaan sairastumisen riskiä viisinkertaisesti. Toisaalta myös lapset joille gluteenia annettiin vasta 7 kk iän jälkeen sairastuivat todennäköisemmin keliakiaan kuin lapset joille gluteenia annettiin ensimmäisen kerran 4-6 kk iässä.

 
Just tänä aamuna kuuntelin Ylen radiokanavalta juttua uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan kiinteät pitäisi aloitta 4 kk iässä allergiariskin vähentämiseksi ja että myöhäinen vehnän anto lisäsi selvästi riskiä allergiaan. (Yritän kovasti kaivaa jotain linkkiä tähän.)
 
vierailija
Mä itse ajattelen, että vilja ei oikeastaan kuulu ihmisen ravintoon. Mutta mä olenkin vähän tämmöinen... Alkuihminen ei ole viljaa syönyt.

Joka tapauksessa uskon että yksi syy suureen keliakian esiintyvyyteen Suomessa on se, että viljoja on annettu liian aikaisin.
Alkuihminen on syönyt löytämiään siemeniä ja niistä polun varsilta löydetyistä lajikkeista hän on valikoinut viljeltäväksi lajikkeita. Näin viljeltävä vehnä jne ovat saaneet alkunsa. Metsästäjä-keräilijä, alkuihminen, on syönyt viljoja. Syy ’keliakiaan’ on todennäköisimmin kaikessa niissä aineissa joita pelloille laitetaan, muuta kuin viljaa. Ja siinä että modernit viljalajit ovat suunniteltu kasvamaan nopeasti, tehokkaasti ja tuottavasti, ei niinkään syötäväksi. Ihmisen elimistöllä on hankalaa pilkkoa muunnellut molekyylit. Puolisoni viljelee vanhoja viljalajeja joita ei ole muunneltu. Paljon asiakkaita joilla on ’keliakia’ parantunut uusien jauhojen myötä.
 
vierailija
Alkuihminen on syönyt löytämiään siemeniä ja niistä polun varsilta löydetyistä lajikkeista hän on valikoinut viljeltäväksi lajikkeita. Näin viljeltävä vehnä jne ovat saaneet alkunsa. Metsästäjä-keräilijä, alkuihminen, on syönyt viljoja. Syy ’keliakiaan’ on todennäköisimmin kaikessa niissä aineissa joita pelloille laitetaan, muuta kuin viljaa. Ja siinä että modernit viljalajit ovat suunniteltu kasvamaan nopeasti, tehokkaasti ja tuottavasti, ei niinkään syötäväksi. Ihmisen elimistöllä on hankalaa pilkkoa muunnellut molekyylit. Puolisoni viljelee vanhoja viljalajeja joita ei ole muunneltu. Paljon asiakkaita joilla on ’keliakia’ parantunut uusien jauhojen myötä.
Mahtavaa!
Onko teillä kvinoaa?
 
vierailija
Riisissä on arseenia
Suositus on, että kotimaiset viljat aloitetaan aakkosjärjestyksessä (kaura, ohra, ruis, vehnä ). Kaksi viimeistä on eniten allergisoivia. Vaikea selittää, mutta ne ovat hyvin pitkälti sama tuote ja siksi usein toiselle allerginen reakoi myös toiseen.

Ei kannata kiirehtiä.
Jos tuntuu että riisi ja kaura sopii, ohra voi olla seuraava vaihtoehto. Onko teillä maissi jo ruokavaliossa? Se allergisoi vähemmän kuin kotimaiset viljat.
 
vierailija
Alkuihminen on syönyt löytämiään siemeniä ja niistä polun varsilta löydetyistä lajikkeista hän on valikoinut viljeltäväksi lajikkeita. Näin viljeltävä vehnä jne ovat saaneet alkunsa. Metsästäjä-keräilijä, alkuihminen, on syönyt viljoja. Syy ’keliakiaan’ on todennäköisimmin kaikessa niissä aineissa joita pelloille laitetaan, muuta kuin viljaa. Ja siinä että modernit viljalajit ovat suunniteltu kasvamaan nopeasti, tehokkaasti ja tuottavasti, ei niinkään syötäväksi. Ihmisen elimistöllä on hankalaa pilkkoa muunnellut molekyylit. Puolisoni viljelee vanhoja viljalajeja joita ei ole muunneltu. Paljon asiakkaita joilla on ’keliakia’ parantunut uusien jauhojen myötä.
ruiskin oli vain rikkaruohot ensin
 
vierailija
Kvinoa on vasta-aiheista, jos henkilöllä on intoleranssi tai munuaisongelmat, virtsakivitautia tai kihtiä sairastaville ei suositella. Ei alle 2-vuotiaille lapsille.
Omenan siemenissä on syanidia enemmän kuin riisissä arseenia.
 
9MM
En kyllä muista. Aikaa jo niin kauan pilttei kyl meni ja äidinmaidon korviketta. Kävi viel niin et kun lapsi viel ryömi ni en huomannut et yks jalopeno viipale meni suuhun . Mut onneks ei tapahtunut mitään ei ees itku tullut. Oli pudonnut lattialle. Mut jostain syystä ei kyl nykyäänkään pidä jos on vähän tulisempaa vaik oli ostanut nyt jotain tulisia lastui. En muista minkä ikäsenä annettiin puuroa.
 

Yhteistyössä