Milloin vauva omaan huoneeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mom

Vieras
Milloin laitoitte vauvan omaan huoneeseen?
Meidän vauva nyt 4 kk mutta syö yhä tissiä 2 kertaa yössä. Kihisee ja kuhisee vaan niin paljon unissaan että yöt ovat levottomia meille kaikille kolmelle. Mietin että voisinko viedä omaan huoneeseen / kuulenko nälkäitkun (hänellä se on varsin vaimeaa kitinää).

Helpottaako vauvan omaan huoneeseen meno öitä, vai onko se vain äidille raskaampaa mennä yöllä sinne imettämään? Tähän asti kun öisin olen aina imettänyt makuulla meidän sängyssä.

Me siirrettiin tyttö 2,5 kk omaan huoneeseen nukkumaan. Tyttö piti niin paljon ääntä nukkuessaan, et me ei saatu nukuttua kunnolla. Alettiin heti kaikki nukkua paremmin, tyttökin heräsi harvemmin. Kyllä meillä ainakin kuulee pienetkin äänet viereisestä huoneesta. Aluksi tuntui inhottavalta laittaa toinen yksin, mutta paremmin nukutut yöt ja iloinen vauva aamuisin saivat vakuuttumaan, että se oli meidän perheelle sopivin ratkaisu.

Meillä poika siirrettiin omaan huoneeseen noin kahdeksan kuukauden ikäisenä. Silloin olivat yösyötöt loppuneet, mutta poikaa piti silti käydä tassuttelemassa muutamia kertoja yössä (tämä ei johtunut huoneen vaihdosta, vaan poika on aina ollut levoton nukkuja ja on edelleen 1 v 2 kk ikäisenä). En kokenut, että oli liian kaukana ja sain itse heti nukuttua paremmin, kun en herännyt jokaisen kyljen kääntöön.

Meillä tyttö nukkui alusta saakka omassa huoneessa ja minä hänen kanssaan ensimmäiset 5 viikkoa vierasvuoteella.
Eli minä siirryin omaan huoneeseen ristiäisten jälkeen :) Unet varmaan parani kaikilla? Enkä kokenut mitenkään raskaaksi käydä 2 kertaa yössä tytön huoneessa imettämässä -se kun oli yleensä aika nopea toimitus (20 min kaikkine vaipanvaihtoineen, siis jos oli tarvis, ja omine vessassa käynteineen). Aika nopeasti tyttö tiputti yösyömiset yhteen ja 3kk:n iässä nukkui pääsääntöisesti jo täysiä öitä.
Ja meillä oli kanssa sellaista vaimeaa nälkäkitinää/maiskutusta ja sen kyllä kuuli vaikka vauva ei ihan viereisessä huoneessa nukkunutkaan! :) Mies ei kyllä siihen koskaan herännyt...

Kannattaa kokeilla, miten se alkaa sujumaan. Kyllä itkun kuulee. Jätä vaikka ovet raolleen.

Meillä laitettiin vauva omaan huoneeseen 4kk iässä. Ongelmana oli juuri tuo unikitinä ja pinnoihin potkiminen, joka piti minua hereillä turhaan. Siitä lähtien on nukkunut omassa huoneessaan ja on nyt jo iloinen taapero.

Mitä mieltä te olette,
kannattaisiko opettaa vauvalle samalla (omaan huoneeseen siirrettäessä) "uusia unitottumuksia"? Eli itsekseen nukahtamista.

Vai ensin omaan huoneseen ja "vanhoilla rutiineilla" (istutaan sängyn vieressä ja pidellään kiinni ja rauhoitellaan) ja vasta kun omaan huoneeseen on totuttu, niin unikouluttaa.

Jotenkin tuntuu, että voisi olla järkevää uudistaa käytännöt vähän helpoimmiksi nyt samalla. Mutta onkohan se liikan rakkaa vauvalle?

Yhteistyössä