milloin tyo kannattaa

• Viestiketjun aloittaja huolestunut aiti
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut aiti

nayttaa silta etta tyonantaja ei anna hoitovapaata (palkatonta) ja tyo kutsuu kun vauva on juuri tayttanyt 8 kk. asumme ulkomailla ja tuntuu pahalta laittaa niin pieni tarhaan jos en saa hoitajaa kotiin. mielellani hoitaisin vauvan itse kun kerta imetankin viela.
paljonko mielestanne pitaisi saada lastenhoito kulujen jalkeen kateen etta tyo kannattaisi?
(asutko vuokralla vai onko asuntolainaa? montako alle kouluikaista lasta sinulla on?)
ja kun viela voivat tyonantajan puolesta maksatuttaa osan aitiysrahoista jos irtisanon itseni.
itsellani on kolme alle kouluikaista lasta joten lastenhoitokulutkin on aika isot.

PIKAISTA neuvoa odottava huolestunut aiti
kopioin tannekin jos joku voisi auttaa kertomalla oman mielipiteen

En osaa ajatella asiaa noin. Olen aina ajatellut, että jos vain suinkin ruoassa pysymme ja vuokran saamme maksettua, kannattaa olla kotona lapsensa kanssa. Koska ei kuitenkaan kovin montaa aiota tehdä ja omaksi iloksihan ne lapset tehdään.

Esikoisen äitiysloman jälkeen menin töihin, koska emme olisi syöneet ja asuneet ja ostelleet vaippoja kotihoidontuella ja opintorahalla. Mies oli opiskelija. Opintolainalla en halunnut elää, joten töihin oli vaan pakko mennä.

Kuopuksen jälkeen olen ollut kotona, koska mies on ollut töissä. Vaikka tulot ovatkin köyhyysrajan tuntumassa.

Mutta pidätkö työstäsi? Pysyttekö leivässä jos olet kotona? viihdytkö kotona?

Ollessani kotihoidontuella ero työssäkäyntiin on ollut noin -500. Siis kun nettopalkasta vähentää kahden lapsen täyden hoitomaksun. Mielestäni ero on niin pieni, että ei ole käynyt mielessäkään viedä lapsia hoitoon. Vaikka siis mieskään ei todellakaan ole isotuloinen.

Minä olen ollut 11 vuotta kotiäitinä, pari vuotta ilman lapsilisiä kummempia tuloja miehen tulojen varassa. Lapsia on neljä, nuorin 4-vuotias. En ole ajatellutkaan töihin menemistä ennenkuin viimeinenkin on koulussa. Kolme ensimmäistä vuotta olimme opiskelijoita, joten tulot olivat tosi pienet, mutta hyvin pärjättiin. Tällä hetkellä mieheni tulot ovat hyvät, eikä minulla ole mitään motivaatiota mennä rahan takia töihin. (Työthän tunnetusti haittaavat harrastuksia...) Liiasta omaisuudesta on vain haittaa ja vain vähän on todella tarpeen.
Mieti mitä oikeastaan haluaisit lisäansioden tuovan elämääsi ja onko kaikki vaivannäkö tosiaankin sen arvoista. Jos taas et enää kestä olla kotona, voi työelämä olla tervetullutta vaihtelua. Jotkut sanovat pääsevänsä helpommalla työssä käydessään, toiset eivät kestä sitä alkuunkaan.

Taloudelliset syyt pakottivat minut lähtemään takaisin töihin. Meillä on 3 lasta, joista 2 hoidossa, maksetaan heistä 320 hoitomaksua, saadaan alennusta, kun pojat ovat 4 päivää viikosta hoidossa.

Lisäksi kustannuksia tulee työmatkasta, bensoihin n. 80 euroa kuussa.

Kotihoidontukea kuntalisineen saisin noin 550 euroa miinus verot. Kun taas palkkaa tulee käteen 1650 euroa, tästä pois nuo kulut, niin selkeästi ollaan plussan puolella, varmaan noin tuhannen euron verran.

Meillä on asuntolainaa omistusasunnosta, sitä maksetaan 1200 euroa kuussa.

Voiko siellä tehdä lyhennettyä työviikkoa? Tykkäätkö työstäsi? Voitko palata töihin lyhyeksi ajaksi välttyäksesi maksamasta äippärahoja takaisin?

Imettämisen ei muuten tarvitse keskeytyä töihin menoon. Itse olen palannut kaikkien lasteni jälkeen töihin, joko heti tai melko pian äitiysloman päätyttyä. Ja olen imettänyt vielä, imetän iltaisin ja aamuisin, eikä maidontulo ole mihinkään loppunut. Imettäminen on pitänyt sitten ihan tietoisesti lopettaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2007 klo 18:18 huolestunut aiti kirjoitti:
nayttaa silta etta tyonantaja ei anna hoitovapaata (palkatonta) ja tyo kutsuu kun vauva on juuri tayttanyt 8 kk. asumme ulkomailla ja tuntuu pahalta laittaa niin pieni tarhaan jos en saa hoitajaa kotiin. mielellani hoitaisin vauvan itse kun kerta imetankin viela.
paljonko mielestanne pitaisi saada lastenhoito kulujen jalkeen kateen etta tyo kannattaisi?
(asutko vuokralla vai onko asuntolainaa? montako alle kouluikaista lasta sinulla on?)
ja kun viela voivat tyonantajan puolesta maksatuttaa osan aitiysrahoista jos irtisanon itseni.
itsellani on kolme alle kouluikaista lasta joten lastenhoitokulutkin on aika isot.

PIKAISTA neuvoa odottava huolestunut aiti
kopioin tannekin jos joku voisi auttaa kertomalla oman mielipiteen

huolestunut aiti
kiitos kun vastasitte!
olen aina pitanyt tyosta, jopa niin etta olin toissa aina laskettuun paivaan asti vatsa poksahtamaisillaan. palkaa on mielestani enemman kuin kohtuullinen, en usko etta helposti saan uudelleen neuvoteltua itselleni niin hyvaa palkaa.
kahden ensimmaisen aitiysloman jalkeen palasin toihin kun lapset olivat 7 kk koska taalla aitiyslomat ovat tosi lyhyita ja hoitovapaan saaminen on hankalaa jopa muutamaksi kuukaudeksi.
mutta joulukuussa mieleni akkiseltaan muuttui ja nyt tuntuu etta voin olla onnellineni kotona hoitamassa lapsiani sen sijaan etta saisin patea toissa. ettei toimistotyo olekaan mitaan verrattuna sairaalatyohon, palomiesten ja poliisien ja muiden jotka parhaassa tapauksessa pelastavat ihmishenkia. etta miksi ihmeessa hingun takaisin ruudun aareen ja pomojen pompoteltavaksi.

voin sanoa etta taman aitiysloman aikana kotona oleminen on ollut kaikista stressavaakin tyota kaikkein rankin kokemus mutta hyvaksi lapsilleni (toivottavasti! silla valilla hermot menee) ja vauvaa katsoessani en hentoisi luopua hanesta paiviksi.

sitten on mietityttanyt myos miten selviamme pienemmalla palkalla, miehen mielesta hyvin jahka opetellaan saastavaisiksi. kuullostaa tosi turhalta veisuulta mutta nyt pitaa opetella ihan uusi elamantapa jos menettaa tuhatkin euroa kuussa. ja kuinka monta tuhatta olisit valmis maksamaan takaisin tyonanjalalle jos vaatii aitiysrahoja itselleen?

yritan edelleen hoitovapaan pidentamista. kotona lastenhoito on taysipaivaista tyota mutta raskas yhtalo on sekin etta lapsiasi hoitaa vieras ihminen ja naet heita vain iltaisin ja vkloppuisin.....

Yhteistyössä