milloin synnärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä

Aktiivinen jäsen
28.04.2004
2 972
0
36
Tossa kattelin netistä "ohjeita", että millon pitää lähteä synnärille, niin joissain luki, että sitten kun supistukset tulee 5 min välein ja kestää n. minuutin. Toisessa paikassa taas luki, että sitten ku tulee 10 min välein, ja kestää n. 15-20 sekuntia.
Mikähän se sitten oikeesti on.
Ensisynnyttäjä täälä jännittää, että osaako lähtä oikeaan aikaan.. :saint:

senpä neuvon vaan sanon että LÄHDE AJOISSA!

itse soittelin useampaan kertaan synnärille kun alkoi olla tosi kyseessä ja aina vaan sanottiin että "..ole nyt vaan vielä siellä kotona, ensisynnyttäjillä menee aina kauemmin, täällä kun on niin täyttäkin.."

ja sittenpä kävikin niin että lopulta en ehtinyt saada kummempia kivunlievityksiä kun ilokaasua. melkein suoraan synnytyssaliin ja poikani tuli maailmaan ehkä vain tunti siitä kun olin tullut synnärille.

ensisynnyttäjälläkin voi siis olla nopea synnytys!!

Kun niitä suppareita alkaa tulla, niin vaikka kuin sanottas, että ei vielä: lähdet kun susta alkaa tuntua siltä, ettet uskalla olla kotona.
Vaikka oliskin niin, ettei synnytys oliskaan käynnistynyt, niin muista, että on kuiteskin parempi käydä tsekkaamassa tilanne kuin kärvistellä kotona. Et sinä ensisynnyttäjänä voikaan tietää millon supistukset on "tarpeeksi kovia" - eikä sun tarvitsekaan.
En tiedä onko sulla ollu harjotussuppareita (?), mutta jos tuntuu siltä, että olo on erilainen, supparit on kipeämpiä ja tulee säännöllisesti, niin sitten matkaan vaan.
Ite kävin yhdellä "turhalla" reissulla: supparit tuli 5 min. välein ja sitä kesti kaikkinensa useemman tunnin. Loppu sit kummiskin.

Minä kun ensimmäisen synnytyksen alettua ja oloni sen verran jo tuskaiseksi tuntien soitin synnärille. Käskivät oottaa ihan rauhassa tunnin tai pari kotona. Ajomatkaa meillä oli vajaa tunti. Mutta sen soiton jälkeen oltiin kotona n.15min, kun ajattelin että nyt kyllä lähetään. Ja onneksi lähettiinkin, koko synnytys kesti 4,5h ja siitä ei kovin kauaa synnärillä keretty oleen. Sen verran ajoissa ainakin kannattaa lähteä, kun vielä ajatus istumisesta autossa ei tunnu mahdottomalle!!! Omat tuntemukset on paras "mittari". Mutta yleisempää taitaakin olla että synnärille mennään liian aikaisin kuin liian myöhään.

Mulla synnytys oli niin vauhdikas, että onneksi lähdettiin sairaalaan nopeasti. Ensimmäinen synnytyssupistus kun tuli niin tiesin kyllä, että nyt se alkaa, oli sen verran kipeä. Mulla ei tullut supistuksia kuin 8 min välein, lopussa vasta tiheni.
Soitin sairaalaan heti ja siellä sanottiin, että voi pikkuhiljaa alkaa tulemaan. Me lähdettiin vauhdilla kun kivut olivat niin kovat, että oksensin koko ajan.
Etukäteenhän sitä on vaikea sanoa, mutta parempi ottaa varman päälle ja mennä ajoissa!

nuo on hyviä vastauksia edellisten ja ohjeita eli ......

kuuntele omaa kehoasi silloinkun tulee tunne et ei oikei pysty tekeen mitään käveleen tai istuun niin on viimeistään lähdettävä.........

itsellä eka synnytys käynnistyi vesien menolla joten oli helppo päätellä koska sairaalaan on lähdettävä......

toinen käynnisty supistuksilla heti supistusten väli oli noin 5 min ja sairaalaan lähdettiin heti kun toinen poitsu oli aamu 5 saatu autoon istuimeeen.......

ei kannata tuijotella kellosta aikoja. minulla ensimmäisellä tuli jonku aikaan jotain 10 minsan välein ja välillä ehkä viisikin. loppuivat sitten kokonaan ja kärvisteltiin monta tuntia kotona. sillon tällön saatto tulla 20 minsan välein. silti kumminki lähettiin sen takia kun tuli jotia punertavaa pikkareihin. perille päästiin ja kätilö rupes tutkiin ja minä olin aivan varma että kotia laittaa takasi. kätilö sanoi että ei täältä mihinkään lähetä, vauva syntyy aivan kohta. paikat oli 8 senttiä auki.
että tosiaan kannattaa lähtiä sillon ku itestä siltä tuntuu!

toisilla etenee nopeammin toisilla taas hitaammin. itse lähdin sillon kun en enää kotona pärjännyt kipujen kanssa. huomattavasti mukavampaa on viettää kotosalla aikaa ja käydä suihkussa oloa helpottamassa, jos se suinkin on mahdollista.

kelloakin kannattaa välillä katsella ja ennen kaikkea kuulostella omaa ja lapsen vointia

Yhteistyössä